Bekkenløsning og sykmelding?

JLAC

Forelsket i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Har hatt økende bekkensmerter ved symfysen siste uken. Gjør utrolig vondt ved bevegelse, men verker konstant også ved hvile og stråler nedover innsiden av lårene. Jobber 70 % og har 1 times reisevei, men offentlig transport, hvor jeg må gå litt. Går greit å jobbe, men lurer på om jeg burde sykemelde meg mer for å forebygge at det blir verre? Eller er det bedre å være litt i aktivitet? Har noen noen erfaringer eller gode råd? [emoji4] Har vært på venteliste til fysio lenge og aner ikke hvor lang tid det tar før jeg blir kalt inn..

Jeg har også bekkenløsning i symfysen, og jo mer aktivitet jo verre. Har vært 100% sykemeldt siden midten av april de dagene jeg omtrent ikke går i det hele tatt er det minst vondt. Om det ikke gjør så vondt mens jeg går blir det uansett veldig vondt etterpå.

Aktivitet hjelper altså ikke, etter min erfaring..

God bedring :)

Jeg har hatt skikkelig plager med bekkenløsning siden før sv.uke 12, og har dermed vært 100% sykemeldt siden. Klarte ikke å fungere i arbeid da jeg har en jobb som innebærer mye fysisk aktivitet og fysiske belastninger. Vondt å sitte/stå/ligge. Gangvansker. Måtte bruke krykker i en tid for å få litt avlastning på bekkenet. Smertene har med tiden forverret seg, men jeg har lært meg å lytte til kroppen for hva den tåler. Så her begrenses aktivitetsnivået til det nødvendige, men prøver naturligvis å holde meg oppegående også.

Mitt råd er: lytt til kroppen din og kjenn selv på hva du mener er riktig for deg. Diskuter med legen din om sykemelding evt. kunne vært aktuelt. :)

Jeg fikk 50% sykemelding i februar, men måtte øke til 100% i mars fordi jeg nesten ikke klarte å stå oppreist når jeg kom hjem fra jobb om dagene. Jeg har bekkenløsning både forran og bak, og min erfaring er at aktivitet bare gjør det mye verre. Jeg får også veldig mye kynnere hvis jeg er i mye aktivitet. På dager der jeg har gått og stått mye er det et mareritt å skulle gå å legge seg om kvelden, fordi det er umulig å finne en god stilling. Det eneste som er behagelig er å sitte(men jeg får selvfølgelig ikke til å sove sittende). [emoji52]
Det er vell sikkert forskjellig for alle, så du må nesten bare lytte til kroppen din og avgjøre hva som er best for deg. [emoji4]

Har hatt økende bekkensmerter ved symfysen siste uken. Gjør utrolig vondt ved bevegelse, men verker konstant også ved hvile og stråler nedover innsiden av lårene. Jobber 70 % og har 1 times reisevei, men offentlig transport, hvor jeg må gå litt. Går greit å jobbe, men lurer på om jeg burde sykemelde meg mer for å forebygge at det blir verre? Eller er det bedre å være litt i aktivitet? Har noen noen erfaringer eller gode råd? [emoji4] Har vært på venteliste til fysio lenge og aner ikke hvor lang tid det tar før jeg blir kalt inn..

Jeg er sykemeldt 100% nå pga bekkenet. Har ikke bekkenløsning eller låsning men betennelse. Gjør vondt både når jeg er i bevegelse og når jeg sitter lenge i ro. Stråler også nedover innsiden av lårene som du sier. Kiropraktoren min mente 100% sykemelding er den beste løsningen da dette ikke kommer til å bli noe bedre før etter fødsel.
Kanskje du kan gå til en kiropraktor? Jeg ville i alle fall gått for sykemelding. Du får ingenting igjen for å slite deg helt ut. Viktig å tenke på deg selv og den lille i magen nå [emoji173]️

Prøv bassengtrening om det er et tilbud der du bor. Det skal hjelpe. Selv har jeg også bekkenplager, og merker at det er verst når jeg gjør for mye av én ting. Kroppen trenger variasjon uten at det skal være belastende. Å sitte for lenge eller gå for lenge er ikke smart... små og rolige aktiviteter er det som fungerer best her...

Ble først 50% sm og kjente allerede da at det hjalp godt på bekkenet. Slapp å ha vondt hver eneste dag, fordi jeg kunne avlaste aktivitetene på hjemmebane etter hvor mye bekkenet tåler. På jobben har jeg ikke anledning til å lytte til kroppen på samme måten. Ble så 100% sm grunnet bekken og blodtrykk, og nå har jeg nesten ikke bekkensmerter lengre. Nå avpasser jeg alle aktiviteter etter kroppens signaler og tar alt i eget tempo. Har brent meg en del ganger der jeg har gjort for mye, og når ettermiddag/kvelden kommer er jeg utkjørt i bekkenet. Min erfaring er ihvertfall at aktivitet henger sammen med smerter, og at en må lytte til kroppen signaler. Tror det er godt for kropp (ihvertfall psyke!) å være litt i aktivitet ila en dag (alt fra tur med hunden til å vaske litt klær) men tror også det er viktig å kjenne etter når det holder!

Enig med de over her, har selv slitt med bekkenet mye av graviditeten og dager med mye aktivitet har absolutt vært de verste! Nå i tredje trimester hvor jeg er dobbelt så tung har jeg mindre bekken smerter enn jeg hadde i andre trimester, ene og alene fordi jeg nå har blitt flinkere til å lytte til kroppens signaler [emoji6]

Back
Topp