Bekkenløsning og krykker

Lake

Forelsket i forumet
Var til fyseo i går med bekkenplagene mine. Dette er mitt tredje svangerskap og har hatt problemer med bekkenløsning alle gangene. Tidligere har jeg gått på behandling i form av taping og program med øvelser for å begrense bekkenplagene, forventet derfor at denne gangen skulle jeg få et likt opplegg. Slik ble det ikke, fysoterapauten min (som også er kiropraktor) mente at bekkene mitt hadde løsnet såpass mye at det va ingenting han kunne gjøre. Å prøve å tape eller knekke opp ville i værste fall bare gjøre bekkene mitt enda verre. Jeg fikk derfor beskjed om å være sykemeldt ut svangerskapet, ta det med ro og bruke krykker(?!) ut svangerskapet. Jeg ble kjempeskuffa for hadde liksom forhåpninger om at noe kunne gjøres, er tross alt ca 4 mnd igjen av svangerskapet å kjenner ikke noen plasser at jeg vil hoppe rundt på krykker. Har heller ikke hørt om andre som må gå på krykker på grunn av bekkenløsning. Noen her som har noen lignende erfaringer? Bør jeg oppsøke en annen fyseoterapaut?

Jeg gikk på krykker sist svangerskap (men det var 4-5 uker før termin da) var aldri hos noen fysio eller kiropraktor siden det var så kort tid igjen, og trengte krykkene bare et par uker også klarte jeg å gå uten igjen. Men jeg var helt avhengig av de den perioden, klarte ikke tråkke ned på den ene foten uten. Prøvde handle alene en gang med handlevogn OG krykker husker jeg, det var skikkelig upraktisk, brukte nesten en time på å handle bare noen få ting :p

Var til fyseo i går med bekkenplagene mine. Dette er mitt tredje svangerskap og har hatt problemer med bekkenløsning alle gangene. Tidligere har jeg gått på behandling i form av taping og program med øvelser for å begrense bekkenplagene, forventet derfor at denne gangen skulle jeg få et likt opplegg. Slik ble det ikke, fysoterapauten min (som også er kiropraktor) mente at bekkene mitt hadde løsnet såpass mye at det va ingenting han kunne gjøre. Å prøve å tape eller knekke opp ville i værste fall bare gjøre bekkene mitt enda verre. Jeg fikk derfor beskjed om å være sykemeldt ut svangerskapet, ta det med ro og bruke krykker(?!) ut svangerskapet. Jeg ble kjempeskuffa for hadde liksom forhåpninger om at noe kunne gjøres, er tross alt ca 4 mnd igjen av svangerskapet å kjenner ikke noen plasser at jeg vil hoppe rundt på krykker. Har heller ikke hørt om andre som må gå på krykker på grunn av bekkenløsning. Noen her som har noen lignende erfaringer? Bør jeg oppsøke en annen fyseoterapaut?
Jeg har gått på krykker i to svangerskap og ble innlagt i uke 33 med invalidiserende bekkenløsning. Det var så ille at sykehuset ville sette meg i gang.

Når det er sagt vil jeg anbefale å få en second opinion av en annen fysio som spesialiserer seg på bekken. Dette fordi bruk av krykker så tidlig vil nok føre til at du blir dårlig i rygg og armer. Jeg stusser også over at han sier det ikke er noe han kan gjøre? Jeg har gått til fysio i 3 uker nå. Er det to ganger i uken. Vi jobber med å styrke muskulaturen rundt bekkenet. Bekkenløsningen forsvinner jo ikke, men muskulaturen rundt blir øm, svak, stiv og overbelastet om man ikke får strukket på seg. Så om du kjenner du kan få til noen bekkenøvelser så gjør det med en fysio som har god peiling. Jeg er sykmeldt ut svangetskapet, men i det ene svangerskapet fikk jeg nesten ikke lov å føde naturlig pga bekkenet. Så jeg måtte ha hjelp av 2 jordmødre til å løfte bena mine opp i sengen og sette dem i riktig stilling. Så jeg anbefaler på det sterkeste å ikke være passiv. Tren med en som har god kunnskap slik at du er sterk nok til fødsel og tiden etter.

Sniker.
Hatt alvorlig bekkenløsning fra uke 5 de siste to svangerskapene og har aldri fått beskjed om å bruke krykker. Har måtte brukt det likevel for jeg ikke kunne gå uten.
Ble også gitt opp av fysio rundt uke 25 da behandling /trening ikke hjalp.

Back
Topp