Bekkenløsning og fysioterapi

Mornicken

Flørter med forumet
Snøfnuggene 2018
Jeg har vært så heldig denne gangen, jeg begynte å slite med bekkenet i uke 3/4. Trodde ikke det var mulig en gang, men joda
Nå er det så ille at jeg er avhengig av krykker for å komme meg rundt, i alle fall de fleste dagene (hender det går bra med bare bekkenbeltet, men de dagene har jeg også en tendens til å overdrive litt, og gjør vondt verre)

Har hatt noen timer hos fysio nå, men syns ikke det hjelper noen ting. I går satte han meg på en treningssykkel i noen minutter, og det gjorde saken mye, mye verre.

Så, til spørsmålet: dere med bekkenløsning, hva hjelper dere? Er det noen behandling dere foretrekker over andre? Og har noen av dere prøvd svømming, og syns at det hjelper? Skikkelig frustrert her, har så mye jeg har lyst til å gjøre, men får ikke gjort noen ting [emoji30]

Se om det finnes bekken trening i basseng i nærheten. Basseng har hjulpet meg mye:) ellers så masserer fysio og tøyer mye på bekkenet. Hos meg er jeg godt hjulpet med disse 2 tingene

Jeg har slitt fra tidlig av jeg og, uke 5 her.

Ville absolutt tatt en tur til kiropraktor om du ikke allerede har vært der den siste tida? Mulig du har en låsning uten at du vet det. Når jeg sliter som verst og fysioen ikke er til hjelp blir jeg alltid bedre etter en tur hos kiropraktor.

Hadde bekkenløsning forrige gang også og følte at fysioterapeut ikke hjalp. Denne gangen følges jeg opp av en naprapat og en osteopat (to damer på mammaklinikken i Oslo) og merker en enorm forskjell. Etter noen behandlinger har jeg kunnet legge vekk krykkene (de fleste dager). Men jeg er også helt sykemeldt. Får ikke sitte mye og beskjed fra naprapaten er at jeg aldri skal ligge i samme stilling for lenge. Jeg må flytte litt på meg ofte og bør ligge og hvile i halvtimesøkter for så å gå litt (litt husarbeid) og hvile en halvtime til på den andre siden. Man skal ikke ta lange skritt, ikke sitte i skredderstilling og generelt ikke sitte. Jeg trener også i basseng på gravidtrim og følger fireåringen på svømming. Bader i litt varmt vann nesten hver dag da det gir god smertelindring...

Slyngetrening er ein god og skånsom måte å få aktivert støttemuskulatur og få rørt kroppen litt. Ellers er det jo dessverre lite å gjere med bekkenløysing. Som legen min sa; kuren er å føde... (forhåpentligvis!!)

Har vært hos fysio grunnet bekkenet siden ca uke 20-21 1-2 ganger i uken, har fått noen øvelser som jeg skal gjøre hver dag (noe jeg ikke alltid husker på å gjøre :rolleyes:) og hun masserer en del på muskler i "baken" som har med bekkenet å gjøre - er ofte stiv i disse. Hun er usikker på om jeg har reell bekkenløsning eller om det er muskulært, selv er jeg også litt usikker iom det går greit noen dager mens andre dager er det helt forferdelig.. skal sies at jeg bare jobber 60% nå, med en sykedag mellom arbeidsdagene. men har tro på at øvelsene jeg har fått av henne hjelper på å styrke bekkenet/musklene i bekkenet.

Tusen takk for tips [emoji4] kan fort vekk hende jeg bytter ut fysio med noe annet, har hatt god erfaring med naprapat tidligere (for andre plager) og skal absolutt sjekke ut mulighet for bassengtrening [emoji5]️

Jeg har gått til osteopat i 4 år. Bekkenløsningen begynte i uke 4 første gangen, og det ga seg ikke før lenge etter fødsel. Jeg ble sterkt oppfordret til å vente 2 år før jeg ble gravid igjen, tok enda et halvår, så det var bra igjen til da. Så langt har det ikke kommet tilbake heller, 25 uker nå! Jeg går til osteopat hver 6. uke for å følge med.

Min bekkenløsning begynte også rundt uke 5. Jeg har vært hos ulike fysioterapeuter og føler at ingenting hjelper. Det eneste de kan hjelpe meg med er å løse opp i låsninger i rygg og bekken.
Har hørt at slyngetrening for gravide skal være veldig bra for bekkenplagene, men har ikke prøvd det selv.

Slyngetrening høres litt skummelt ut når man ikke har kjernemusklatur...

Vet ikke om jeg er i stand til slyngetrening. Mannen min må hjelpe meg med å løfte beina mine opp og ut av sengen de fleste dager [emoji85]

Slyngetrening høres litt skummelt ut når man ikke har kjernemusklatur...
Alle har jo litt kjernemuskulatur, ellers hadde man jo ikke klart å holde overkroppen oppreist.. [emoji14]

Men ja, jeg er for så vidt enig i at det høres skummelt ut om man ikke er så sterk. Men sunt er det nok! :)

Alle har jo litt kjernemuskulatur, ellers hadde man jo ikke klart å holde overkroppen oppreist.. [emoji14]

Men ja, jeg er for så vidt enig i at det høres skummelt ut om man ikke er så sterk. Men sunt er det nok! :)

Hehe, selvsagt ;) men man skal være dritforsiktig med å trene mage.. jeg fikk diastase sist :(

Vet ikke om jeg er i stand til slyngetrening. Mannen min må hjelpe meg med å løfte beina mine opp og ut av sengen de fleste dager [emoji85]

Oj, shit! Har du en seng som er myk nok?

Oj, shit! Har du en seng som er myk nok?
Sengen er god og myk, men den er ganske høy, og jeg klarer ikke løfte beina opp i den selv når jeg er på det verste. Fysio må også løfte beina mine opp på benken når jeg er der [emoji85]

Min bekkenløsning begynte også rundt uke 5. Jeg har vært hos ulike fysioterapeuter og føler at ingenting hjelper. Det eneste de kan hjelpe meg med er å løse opp i låsninger i rygg og bekken.
Har hørt at slyngetrening for gravide skal være veldig bra for bekkenplagene, men har ikke prøvd det selv.

Jeg hadde god nytte av slyngetrening en periode, men nå er det så ille at det ikke er nok. Hjelper på smertene bak, men ikke ellers. Og når jeg nå har blitt større og dårligere så er det flere øvelser jeg rett og slett ikke klarer.

Så om fysioterapeuten kan vise noen øvelser og man klarer å gjøre de, så kan man ha nytte av det.

Jeg hadde god nytte av slyngetrening en periode, men nå er det så ille at det ikke er nok. Hjelper på smertene bak, men ikke ellers. Og når jeg nå har blitt større og dårligere så er det flere øvelser jeg rett og slett ikke klarer.

Så om fysioterapeuten kan vise noen øvelser og man klarer å gjøre de, så kan man ha nytte av det.
Det at bekkenet blir løsere er jo pga. hormonene, så jeg fikk beskjed om at det ikke var mer fysio kunne gjøre.
Kan jo være at det er forskjell fra fysio til fysio? Håper du finner noe som hjelper :)

Ja, det at bekkenet er løst er det lite å gjøre noe med. Men riktig knipetrening hjelper noe fordi man støtter med de musklene man har kontakt med. Og så låser fort musklene seg omkring de løse leddene og da er det godt å få hjelp av osteopat, naprapat eller kiropraktor som kan løse opp noe.

Jeg vurderer å droppe fysio, og heller dra i bassenget en dag i uka. Det koster meg like mye, og jeg har ikke noe utbytte av fysio. Etter at jeg var der sist, har jeg blitt verre enn noen gang [emoji85] skal høre med legen min om det finnes et sted hun kan henvise meg til, med basseng, men inntil videre får jeg bare dra dit selv. Og vurdere kiropraktor/osteopat.

Lurt. Særlig om det er varmt i bassenget. Unngå å spre beina så mye, så brystsvøm må du være forsiktig med.

Back
Topp