Bekkenløsning og fødsel

BabyBluum

Elsker forumet
Vi som prøver :)
Himmelbarn
*Aprilbaby 2018*
Septemberlykke 2024
Dere som har født tidligere med låsning og/eller løsning; hvordan var bekkenet under fødsel? Fikk dere låsning, kramper i lysken e.l.? Hvordan var det etter fødsel? Og hvor lang tid tok det før bekkenet gikk tilbake til normale?
Har slitt med bekkenet hele svangerskapet og det blir stadig verre. For tiden kjennes det ut som bena går ut av ledd i lysken, får kramper i lårene og leggene og stivner til bak i bekkenet i tide og utide. Fikk meg til å tenke på hva som skjer da under fødsel..
 
Uff, her kommer en historie du ikke vil høre-heldigvis gjelder det de færreste. Min bekkenløsning ga seg ikke skikkelig før 1,5 år etter fødsel. Men-det var ikke like ille som i svangerskapet. Det første halve året var fryktelig vondt og skapte mye problemer for søvn, god ammestilling osv. Dog-under fødselen fikk jeg super effekt av akupunktur og epidural og var smertefri fra jeg fikk epiduralen til baby var ute. Det var etterpå det kom tilbake igjen. For de aller fleste gir det seg jo fortere enn det da :) men anbefaler smertelindring hvis du rekker, rett og slett fordi fødselssmerter er mer enn nok om en ikke skal ha dritvondt i bekkenet i tillegg-det stjeler enormt mye krefter og de trenger du til jobben du skal gjøre :)
 
Huff nei så kjipt! Man tenker jo at det bare er midlertidig så veldig kjedelig å høre at det ble mer varig for din del.
Takk for svar! Vurderer smertelindring ja, godt å høre at epiduralen lindret smertene i bekkenet:)
 
Huff nei så kjipt! Man tenker jo at det bare er midlertidig så veldig kjedelig å høre at det ble mer varig for din del.
Takk for svar! Vurderer smertelindring ja, godt å høre at epiduralen lindret smertene i bekkenet:)

Ja, det var kjipt! Men denne ganga er bekkenet mye bedre enn da :) selv om det er vondt. Så det kan jo være en liten trøst. Badekar hadde også lindra, men det var ikke ledig.
 
Sniker fra mai. [emoji846]
Jeg hadde bekkenløsning og etterhvert -låsning fra ca uke 9 første sv.skap. Var ganske ille på slutten og jeg gikk som ei krøkke og gruet meg til fødsel. Var redd for å bli presset til «liggende på rygg» fødsel da dette var en fryktelig vond stilling.
Må si det gikk overraskende bra! JM var superflink til å vise meg varierte stillinger, badekar etc. Kan ikke egentlig huske at bekkenet var den store smerten den dagen, og jeg fikk ingen kramper e.l pga dette.
Dagen etter fødsel var det derimot DRITTVONDT... sitte/ligge/gå, alt var værre enn noen gang, men nå kunne jeg få bedre smertestillende enn i sv.skapet. Dag 2 etter fødsel merket jeg ikke mer til bekkenet, og det har vært bra siden (helt til neste graviditet vel og merke). [emoji6]
Håper du opplever det samme, bekkenløsning trenger ikke å gjøre en fødsel værre altså! [emoji846]
 
Sniker fra mai. [emoji846]
Jeg hadde bekkenløsning og etterhvert -låsning fra ca uke 9 første sv.skap. Var ganske ille på slutten og jeg gikk som ei krøkke og gruet meg til fødsel. Var redd for å bli presset til «liggende på rygg» fødsel da dette var en fryktelig vond stilling.
Må si det gikk overraskende bra! JM var superflink til å vise meg varierte stillinger, badekar etc. Kan ikke egentlig huske at bekkenet var den store smerten den dagen, og jeg fikk ingen kramper e.l pga dette.
Dagen etter fødsel var det derimot DRITTVONDT... sitte/ligge/gå, alt var værre enn noen gang, men nå kunne jeg få bedre smertestillende enn i sv.skapet. Dag 2 etter fødsel merket jeg ikke mer til bekkenet, og det har vært bra siden (helt til neste graviditet vel og merke). [emoji6]
Håper du opplever det samme, bekkenløsning trenger ikke å gjøre en fødsel værre altså! [emoji846]

Utrolig betryggende å høre slike historier! Håper jo at jeg blir bedre etter fødsel og satser på å få en jm som er flink til å veilede meg gjennom fødsel:)
 
Kan heller ikke huske at jeg ofra bekkenet en tanke under forrige fødsel og jeg var veldig plaga! Men ble aldri helt bra igjen før neste graviditet heller da selv om det ikke var like vondt i mellomtiden:rolleyes:
 
Jeg ga heller ikke bekkenet mye omtanke under fødselen. Bekkenplagene mine ga seg 2-3 dager ettet fødselen sist, ikke det at jeg tenkte så mye på de som før når ungen først var ute. Beste smertelindring å kose med den nyfødte ;)

Skulle du merke noe til bekkenet under fødsel så gi beskjed til jordmor. De kan sine triks:)
 
Jeg vet jo ikke hva jeg går til, men så liksom for meg at bekkenet må gjennomgå iom at barnet skal nedi og gjennom bekkenet på vei ut. Og tenkte kanskje det ble smertefullt pga bekkenplager[emoji848]
 
Jeg vet jo ikke hva jeg går til, men så liksom for meg at bekkenet må gjennomgå iom at barnet skal nedi og gjennom bekkenet på vei ut. Og tenkte kanskje det ble smertefullt pga bekkenplager[emoji848]

Jeg hadde akkurat samme tanker sist, og skrev dette i fødebrevet. De tok virkelig hensyn og de har mange triks i ermet. [emoji846] Bare sørg for å si dette til jm når du kommer og evt si at du vil ha tips når det røyner på.
For eksempel, en av stillingene jeg fant veldig avslappende var at de reiste ryggen på sengen høyt opp slik at jeg kunne stå på kne og lene meg mot ryggen. JM dyttet dyna godt under og rundt magen og overkroppen min slik at det ble nesten som å ligge på magen.
 
Back
Topp