Bekkenløsning og bekkenlåsning

_Lykkeliten_

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
Noen som har fått det? Hvilke symptomer har dere?

Forrige svangerskap slapp jeg unna alle sånne «større» plager. Men de siste dagene har jeg vært stiv og øm i korsryggen, og nå får jeg stikkende/strålende smerter bak i korsryggen nå og da. Har hatt mye ligamentsmerter også. Så lurer på om jeg kan ha en bekkenlåsning..

I forrige svangerskap måtte jeg sove i en annen seng enn senga vår den siste perioden, fordi den ble for myk. Nå kjenner jeg allerede at jeg får vondt i ryggen av senga.

Jeg har. Har smerter både i korsrygg og symfysen. Hovedsakelig sitter smertene i korsryggen hvis jeg gjennom dagen hviler og ikke gjør noe som anstrenger/belaster bekkenet. Ved lettere fysisk aktivitet over en viss kort tid, feks. gå på kjøpesenter en time, får jeg også smerter i symfysen. På dager det er som verst, bruker jeg krykker for å avlaste bekkenet. Får også veldig hodepine hvis jeg har belastet bekkenet for mye. Det er varselsignalet mitt når jeg må begynne å ta det med ro. Jeg er ikke i jobb nå da jeg har en jobb som innebærer høyt arbeidstempo, stor arbeidsmengde, mye gåing, tunge løft og forflytninger, etc. Jeg jobber i helsevesenet. Er 12+6 i dag.

Jeg hadde bekkenlåsning. Det artet seg som stikk dypt inne i rumpeballen med stråling nedover låret. Også stråling og stikking i korsryggen. Vondt i halebeinet. Det var vanskelig å gå og det rett og slett låste seg. Jeg kom tidlig i gang med behandling hos kiropraktor med spesialutdanning innen svangerskap, og det var alfa og omega for å holde meg oppe gjennom svangerskapet. Jeg slapp sykemelding og holdt det i sjakk.

Det begynte i uke 15 sist. Kjente det første gang i dag, 12+6 nå. Anbefaler å ta det på alvor og starte behandling! Bekkenlåsning er lettere å behandle enn bekkenløsning fordi det innebærer at musklene låser seg for å holde bekkenet på plass. Så musklene kan mykes opp og trigges til å slippe låsningen sin. Men jo lengre tid man går ubehandlet jo vanskeligere er det å behandle.

Begge deler kan merkes/kjennes individuelt hos forskjellige mennesker. Ville tatt kontakt med fysio om du mistenker noe...

Dyttet nettopp opp en tråd fra Moderator Steffen om dette temaet med mye god informasjon.

Back
Topp