Bekkenløsning. Noen som har hatt det i mer enn et svangerskap?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Og derved kan skissere litt for meg hvordan det kan starte andre gang?

Mitt første svangerskap var nemlig totalt uproblematisk i så måte.

I mitt andre forsøk fikk jeg det som etterhvert viste seg å være bekkenløsning sånn rundt 15-16 uker. Legen nektet, bekkenløsning får man på slutten av tredje trimster, jeg var ikke stor og tung nok til å få bekkenløsning, men jeg fikk komme til en fysioterapaut som kan bekken, som bekreftet det jeg hadde lest, bekkenløsning styres av hormoner, ikke tyngden på magen, og at det kan komme allerede i 1. trimester, så at jeg fikk det i andre trimester var absolutt ikke unormalt, og jeg HADDE bekkenløsning med gangvansker.

Men det ble heldigvis ikke veldig ille, jeg hadde et slikt bekkenbelte, og øvelser fra fysio, og klarte å holde meg stabil, ikke bli verre. (første gang jeg så henne sa hun at det ER ikke noe nederlag om man trenger krykker etterhvert. Men jeg ble altså ikke dårligere enn det, så det gikk bra.)

Saken er den...

Det begynte altså med "irriterende murringer i den ene hofta" sånn rundt15 uker, og legetime, henvisning, fysio og "helt klart bekkenløsning" 18 uker.

Den "irriterende murringen i hofta", den fikk jeg før ikm sist syklus, den forsvant med mensen. Den kom igjen et par dager før ikm denne gangen, og... vel, mensen kom jo ikke, jeg er gravid, og sitter her i sofaen og kjenner at... jeg håper dette ikke er det.

Jeg er ikke FEM uker engang. sist var jeg i det minste FEMTEN!

Det kommer ikke til å være magen eller kvalmen som avslører meg, men gangen...

Ingen som vil synse?

Jeg syns du skal kontakte lege og få henvisning til fysio allerede nå for å få øvelser og tips som kanskje kan gjøre at du unngår mye plager. Spør også om å bli henvist til vanntrening med fysio om kommunen kan tilby det.

Jeg håper jo i det lengste at dette ikke er bekkenløsning da, så jeg følger litt med, tenker jeg. Får ny lege på mandag. Kanskje ikke vente så lenge med å bestille første kontroll om dette utvikler seg.

Bra i dag da... Får se hvordan det blir innen dagen er om omme...

Nå er det leggetid, og jeg har knapt nok vondt i dag.

Jeg lukker derfor ørene for det lille jeg kjenner, og tenker at... vel, jeg skal se det an en stund til i alle fall.

Jeg SKAL dog nevne det for legen på første kontroll dersom problematikken ikke er borte innen den tid (forventer ikke det. da) men dit skal jeg jo etter planen ikke helt med det første. Jeg tenkte bestille en time på mandag kanskje, for da skal jeg på legekontoret likevel. Eller, rettere sagt, jeg skal på helsestasjonen, men det er litt to sider av samme sak siden man går inn samme døren, forbi resepsjonen til legekontoret og inne en dør til venstre for å komme til helsestasjonen. Da kan jeg ta en avstikker i den resepsjonen og bestille en time, tenkte jeg. Så slipper jeg å ringe, for det må jeg jo gjøre på dagtid, og da er jeg på jobb....

Så da får vi se hvor fort de vil ha meg inn.

Ikke noe særlig mer merket til vondtene i det siste, men jeg kjenner jo at det murrer sånn litt, liksom... Men ikke sånn at det er vondt, sånn som den dagen jeg startet denne tråden her, så jeg tenker ikke så mye på det. Men jeg skal np uansett snakke med legen etterhvert, og så får vi se hvordan det går.

I første svangerskap fikk jeg bekkenløsning med gangvansker i uke 20. Fikk henvisning til fysio, noe som hjalp veldig mye.
De 2 siste startet med bekkenløsning i uke 5 og uke 4. Jeg går til kiropraktor for litt andre greier, så hun fikk lov til å angripe bekkenet mitt allerede da, noe som hjelp veldig.
Så mitt tips er å følge litt med, og kjenner du fortsatt den litt murrende følelsen ved kontrollen ville jeg tatt det opp med legen =)

HEY! 5 uker idag! Grattis! :D

Eller... i dag sa jeg til min mann at jeg tror jeg kommer til å få bekkenløsning.

Jeg HAR ikke bekkenløsning. Neida, men jeg har.... følelsen av noe som kommer daglig, ikke vondt, ikke bekkenløsningsvondt, men irriterende, som ikke er der når jeg våkner, men kommer i løpet av dagen, noen dager mer enn andre. Det er NOE, som jeg frykter kommer til å bli bekkenløsning.

Jeg skal ta det opp med legen, og få tak i sånt bekkenbelte igjen (jeg lånte et sist, så jeg har det ikke) og blir det verre skal jeg få komme meg til fysio ja.

Back
Topp