Bekkenløsning, noen som får strømbehandling?

Margrethe1982

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg har gått til fysioterapeut fra uke 7 pga av ryggproblemer som følge av ryggbrudd. Har til nå vært forebyggende behandling med pusteøvelser, styrketrening og for å ha kontroll med ryggen.
Men de siste ukene har jeg hatt så vondt i sidene på rumpa, toppet seg forrige helg med seriøst vondt å gå flere dager på rad. Var hos fysio igår, og han mente etter å ha kneppet både her og der, at det var bekkenløsning 'på baksida'.

Han foreslo å prøve strømbehandling, og fikk det på ene sida. og han moste (følte iallefall slikt) andre sida med hendene. Den sida jeg fikk strøm på er ikke vond idag. Noen andre som får strømbehandling?

Jeg er forresten 16+5 nå.

ORIGINAL: fysio79

Hei Margrethe1982 :) Jeg er selv en gravid fysioterapeut, og hovedreglen med det du kaller behandling med strøm (er mange ulike måter/apparater med rare navn) er at det ikke skal gis i siste trimester uansett hvor på kroppen, samt at det ikke anbefales rundt mage, korsrygg, underliv og nærliggende områder når man er gravid. Tenkte bare å nevne dette...

var hos fysioterapeut for første gang nå på mandag og hun sa at jeg ikke kom til å bli bedre, men at jeg kunne gjøre visse øvelser for at det ikke skulle bli så veldig mye værre.
kan dette stemme når man sliter med ryggen?
Begynte å slite med ryggen i ca uke 13, er i uke 19 nå.  har blitt mye værre enn i uke 13, men klarer jo å gå liksom...
sorry at jeg drar deg tilbake på jobb nå som det er fredagskveld[:o]

ORIGINAL: Lillyann

Hei Margrethe1982 :) Jeg er selv en gravid fysioterapeut, og hovedreglen med det du kaller behandling med strøm (er mange ulike måter/apparater med rare navn) er at det ikke skal gis i siste trimester uansett hvor på kroppen, samt at det ikke anbefales rundt mage, korsrygg, underliv og nærliggende områder når man er gravid. Tenkte bare å nevne dette...

var hos fysioterapeut for første gang nå på mandag og hun sa at jeg ikke kom til å bli bedre, men at jeg kunne gjøre visse øvelser for at det ikke skulle bli så veldig mye værre.
kan dette stemme når man sliter med ryggen?
Begynte å slite med ryggen i ca uke 13, er i uke 19 nå.  har blitt mye værre enn i uke 13, men klarer jo å gå liksom...
sorry at jeg drar deg tilbake på jobb nå som det er fredagskveld[:o]

hehe, helt i orden, bare å spørre så skal jeg svare viss jeg kan :)
det er vanskelig å svare på om det stemmer når jeg ikke vet hva slags diagnose hun stilte på deg, men dersom det er bekkenløsning så vil man kunne lindre eller eventuelt redusere plagene noe ved både behandling, øvelser og etterleve disse rådene som gis. Dersom det er ryggsmerter uten at dette kommer av bekkenløsningen er det vanskeligere å svare uten å vite noe mer :)
Hvor i ryggen er det vondt og er det noe som provoserer mer enn annet? Lindres smertene av noe?

Tusen takk for at du er så snill[:)]
I begynnelsen fikk jeg vondt når jeg satt lenge eller sto lenge.
Ble sykemeldt 20% og funket i november, men så har jeg vært sykemeldt 100% de to første ukene i desember.

I desember har det egentlig bare blitt værre. Blir vondt uansett hva jeg gjør. Hjelper når samboeren min gir meg massasje, men så begynner det å værke etter en times tid.
Har kjøpt meg en massasje pute og den hjelper der og da, men merker ingen stor effekt.
Er også veldig stiv i ryggen når jeg våkner om morgenen, men det er kanskje naturlig. Har ikke vondt andre steder enn ryggen og det er på en måte nederst i korsryggen også jobber det seg oppover i ryggen dersom jeg ikke får massert der og nedover i rumpa.
Kan kanskje sammenlikne det litt med hvis man har gått lang fjelltur med en tuuuung sekk som har gnidd på korsryggen.
hehe... beste måten å forklarte det på...[:)]

Håper dette ga en litt bedre forklaring

Tusen takk for at du er så snill[:)]
I begynnelsen fikk jeg vondt når jeg satt lenge eller sto lenge.
Ble sykemeldt 20% og funket i november, men så har jeg vært sykemeldt 100% de to første ukene i desember.

I desember har det egentlig bare blitt værre. Blir vondt uansett hva jeg gjør. Hjelper når samboeren min gir meg massasje, men så begynner det å værke etter en times tid.
Har kjøpt meg en massasje pute og den hjelper der og da, men merker ingen stor effekt.
Er også veldig stiv i ryggen når jeg våkner om morgenen, men det er kanskje naturlig. Har ikke vondt andre steder enn ryggen og det er på en måte nederst i korsryggen også jobber det seg oppover i ryggen dersom jeg ikke får massert der og nedover i rumpa.
Kan kanskje sammenlikne det litt med hvis man har gått lang fjelltur med en tuuuung sekk som har gnidd på korsryggen.
hehe... beste måten å forklarte det på...[:)]

Håper dette ga en litt bedre forklaring

Huff, ja, det er ikke noe moro når ryggen krangler uansett årsak :( Veldig mange får smerter i rygg av bekkenløsningen, slik som du beskriver. Det er jo sånn at alle får bekkenløsning, men det er ikke alle som får symptomer på dette. Noen får sterke smerter i selve bekkenet fordi bekkenets deler beveger seg i forhold til hverandre. Det er i virkeligheten kun 1-2 mm bevegelse i bekkenets ledd som gir symptomene faktisk.. veldig lite bevegelse som noen ganger gir store smerter. Heldigvis forsvinner de fleste plagene etter fødsel, men hos noen er de vedvarende. De vi vet er at bekkenløsning kan gi låsning i selve bekkenet eller muskelsmerter i området rundt. Ut i fra det du forteller høres det ut som du har muskulære smerter. Dette kommer oftest av at musklene begynner å jobbe litt annerledes enn tidligere fordi bekkenet er mer "ustabilt" (1-2 mm bevegelse altså). Noen får også det vi kaller piriformissyndrom, dvs at en muskel i rumpa vår blir stram og når den blir stram så klemmer den over isjias nerven og man får en isjiaslignende smerte, isjialgi. Smertene vil da bre seg nedover i rumpe og lår, og hos enkelte også ned i legg. Siden du sier at smertene er mer oppover i ryggen vil jeg tro at du har en svært anspent muskulatur siden det også hjelper litt der og da med massasje. Derfor: lett avslappende massasje, varme bad, ikke tung bæring, ikke for lange skritt, bevegelse/tøyninger i anspente områder (men ikke hard tøyning for da vil muskelene bare krampe seg mer) og finn ut hva som er best for kroppen din. Muskulatur som kramper seg er svært vondt og vil bare bli værre viss de ikke får "ro" og blodsirkulasjon.
Husk bare at jeg ikke kan gi deg et eksakt svar uten å ha sett på ryggen din fysisk...så det er ikke 100% sikkert at jeg har rett siden det er bare ordforklaring på symptomene dine..

Bare spør viss det er noe mer du lurer på :)

Tuusen takk for svar.
Høres jo logisk ut dette, selv om det var en del Fysio-ord jeg ikke helt kjenner til fra før[:)]
Skal virkelig følge rådene dine

Back
Topp