Bekkenløsning/-låsning?

Hoppetihopp

Elsker forumet
Mailykke 2018
Vet ikke helt hvordan å kjenne forskjellen på dette... Eller OM det er dette jeg kjenner...

I dag har jeg vært i selskap og sittet på type kjøkkenstol hele dagen (skikkelig kaffeslabberas). Kjente etter noen timer at det begynte å "murre" nederst i ryggen ved halebenet. Når jeg reiste med gjorde det skikkelig vondt og hadde ilinger nedover venstre skinke... Liksom inni hofta og ned i låret. Gjorde vondt å rette seg opp, vondt å trå på benet og i alle fall å løfte det.

Har opplevd dette et par ganger tidligere etter lange kontordager hvor jeg har sittet mye. Det eneste som hjelper er å ligge, helst på siden. Får også lett vondt i "halebenet" (litt på siden av det) uten at det går så langt som beskrevet over. Og jeg kan kjenne akkurat det samme hvis jeg har løftet litt tungt eller feiet/raket ute.

Kan dette være begynnende bekken- issues? Eller er det helt annerledes?

Beskriv gjerne hvordan det startet dere som har opplevd det tidligere. Vet liksom ikke om dette er noe å ta opp med lege eller å bare normalt og noe jeg må forvente...

Vet ikke helt hvordan å kjenne forskjellen på dette... Eller OM det er dette jeg kjenner...

I dag har jeg vært i selskap og sittet på type kjøkkenstol hele dagen (skikkelig kaffeslabberas). Kjente etter noen timer at det begynte å "murre" nederst i ryggen ved halebenet. Når jeg reiste med gjorde det skikkelig vondt og hadde ilinger nedover venstre skinke... Liksom inni hofta og ned i låret. Gjorde vondt å rette seg opp, vondt å trå på benet og i alle fall å løfte det.

Har opplevd dette et par ganger tidligere etter lange kontordager hvor jeg har sittet mye. Det eneste som hjelper er å ligge, helst på siden. Får også lett vondt i "halebenet" (litt på siden av det) uten at det går så langt som beskrevet over. Og jeg kan kjenne akkurat det samme hvis jeg har løftet litt tungt eller feiet/raket ute.

Beskriv gjerne hvordan det startet dere som har opplevd det tidligere. Vet liksom ikke om dette er noe å ta opp med lege eller å bare normalt og noe jeg må forvente...

Åh, følger denne tråden! Akkurat det samme her! Jeg var i bursdag igår, satt på pinnestol og har hatt slike smerter siden da. Må ligge på siden med en pute mellom beina!

Har også hatt det på og av generelt de siste 6 ukene...

Det er den typen smerter jeg har, og lege mener det er bekkenløsning.. eller låsning.. Ho er dårlig på norsk, så vet ikke helt hva det var ho sa av de to :-P hehe...
Mn jeg kan ikke sitte på harde stoler, blir nesten så det ''dovner bort'' i halebein, og hofter, samtidig som det murrer og verker nedover. Jeg stivner liksom til, klarer ikke bevege meg ordentlig.. Og kan ikke gå for mye uten å stivne, trapper er vont å gå i og halebeinet kjennes som det er fult av brudd :-/ Skal til fysio på onsdag.. Kan fortelle mer hva han sier da..=)

Det er den typen smerter jeg har, og lege mener det er bekkenløsning.. eller låsning.. Ho er dårlig på norsk, så vet ikke helt hva det var ho sa av de to :-P hehe...
Mn jeg kan ikke sitte på harde stoler, blir nesten så det ''dovner bort'' i halebein, og hofter, samtidig som det murrer og verker nedover. Jeg stivner liksom til, klarer ikke bevege meg ordentlig.. Og kan ikke gå for mye uten å stivne, trapper er vont å gå i og halebeinet kjennes som det er fult av brudd :-/ Skal til fysio på onsdag.. Kan fortelle mer hva han sier da..=)
Ja dette høres jo veldig likt ut. Spent på å høre hva fysio'en din sier! :)

Uten å være ekspert, så tipper jeg at det er bekkenløsning dere beskriver. Låsning trodde jeg var mer enn plutselig, ilende smerte når man feks har stått lenge.

Ja dette høres jo veldig likt ut. Spent på å høre hva fysio'en din sier! :)
Det er jeg og O.o Haff.. Forrige gang fikk jeg det ikke før helt den siste tiden, så tenkte liksom ikke på det før jeg kom fra jobb her for et par uker siden og bokstavelig talt grein meg opp trappa :-/ Håper han får myka opp/trena opp/gjort noe (Aner ikke hva en fysio gjør ejg, merker jeg..Hahah! Aldri vært hos en før :-P )

Uten å være ekspert, så tipper jeg at det er bekkenløsning dere beskriver. Låsning trodde jeg var mer enn plutselig, ilende smerte når man feks har stått lenge.
Er det det som er forskjellen? At låsning kommer plutselig og løsning mer "sigende"?

Det er jeg og O.o Haff.. Forrige gang fikk jeg det ikke før helt den siste tiden, så tenkte liksom ikke på det før jeg kom fra jobb her for et par uker siden og bokstavelig talt grein meg opp trappa :-/ Håper han får myka opp/trena opp/gjort noe (Aner ikke hva en fysio gjør ejg, merker jeg..Hahah! Aldri vært hos en før :-P )
Hehe... Har heller aldri vært hos fysio eller kiropraktor. Syntes sistnevnte høres veldig skummelt ut også. Knekke opp, liksom... :p

Hehe... Har heller aldri vært hos fysio eller kiropraktor. Syntes sistnevnte høres veldig skummelt ut også. Knekke opp, liksom... :p
Haha, tenker det samme! Men har vært hos kiro med lillemor som er 2,5 nå. Var der en gang i uka det første året nesten. Pg låsninger og stivheter (''skader'' hun fikk som følge av en veldig lang fødsel. Tar på nakke og rygg å presse mot et bekken i to døgn stakkar :( Når jeg tenker på det skal ho inn til en kontroll nå om et par mnd igjen..). Men han var utrolig dyktig med de små hvertfll.. Forsiktig, bare klemte og ''dyttet'', aldri no voldsomt.. Så om jeg skal til kiro noen gang, må det bli han :-P hahah!! Selv om han sikkert må knekke på voksne da :-P

Jeg har hatt låsning siden jeg var gravid sist, og hatt det utenfor graviditet både før og etter. Det du beskriver er noen av smertene jeg hadde.

Da jeg fikk bekkenløsning gjorde det først vondt i skambenet, for deretter å er smertefullt å ha bena fra hverandre. Snu seg i sengen, gå i trappen osv.

(Altså, jeg har hatt både låsning og løsning)

Jeg heller mot bekkenlåsning, men dette er det egentlig en kiropraktor som kan svare deg best på. Gjør noe med det med en gang, ring kiropraktor på mandag. Ikke gidd å vent på fysioterapi eller manuellterapeut.... Kiropraktor kan gi deg resultater på kort tid. Hatt problemer med hofter etter å ha blitt født med HD, og har god erfaring med kiropraktor :)

Jeg heller mer mot bekkenløsning jeg altså, selv om jeg ikke kan beære meg med ekspert tittel selv etter 10 år med møkka. Har endt opp med kronisk bekkenledd plager. Anbefaler varmt kiropraktor, da fysio ikke hjelp meg en pøkk selv om man liksom skal kunne få dette dekket gratis om man hadde bekkenløsning med gangplager.

Bekkenløsningen sitter som regel foran over symfysen og nedover på innsiden av lårene, eller midt bak der bekkenet limes sammen av brusk rundt ryggraden, altså halebeinet. Er bekkenløsningen mest merkbar bak, merkes det ofte også stråling nedover på baksiden av lårene.

Bekkenet er en ring som består av tre bevegelige ledd, pluss halebenet, og fungerer som grunnmuren til resten av ryggsøylen.
Når leddbåndene rundt bekkenleddene blir løsere under svangerskapet, skal det mindre til at leddet blir irritert og vondt. Noen ganger beveger det seg for mye. Andre ganger kan leddet kile seg fast, og beveger seg mindre enn det pleier å gjøre. Det er dette vi kaller en låsning.

Feilfunksjonen i bekkenet fører ofte til sekundære plager i form av stram muskulatur, låsninger og smerter i andre deler av ryggen. I noen tilfeller kan det også gi strålende smerter ned i bena og lysken. Mange opplever smerter når de går, og kan minne om en vanlig bekkenløsning.

Er det det som er forskjellen? At låsning kommer plutselig og løsning mer "sigende"?
Naah, ikke sånn per definisjon. Men det du sier med strålingen nedpver lårene, vondt når du sitter osv fikk meg med en gang til å tenke løsning. Når jeg hadde låsning etter sist fødsel, så kom det etter jeg hadde stått lenge. Og merket det i korsryggen, varm følelse som strålte ned mot rompa liksom. Har aldri hatt bekkenløsning da, så kan ikke sammenligne.
Men ring til kiropraktor! Er de som er de beste på denne type plager, og de klarer nok diagnotisere deg veldig raskt. :)

Kan være nerver som har kommet i klem, låsning så vil anbefale de som har såpass smerter om å dra Til kiropraktor

Takk for svar alle sammen! :)

Skjønner jeg må få meg en time for å få sjekket det.

Kom også på at det var gruelig vondt å gå sidelengs (når jeg skulle forbi alle ved bordet), og vondt å snu meg når jeg lå i sengen i går. Vet ikke med trapp for det var ingen der.

Håperhåperhåper det ikke er bekkenløsning da, for jeg syntes det er vel tidlig som førstegangs. O.o *bah*

Takk for svar alle sammen! :)

Skjønner jeg må få meg en time for å få sjekket det.

Kom også på at det var gruelig vondt å gå sidelengs (når jeg skulle forbi alle ved bordet), og vondt å snu meg når jeg lå i sengen i går. Vet ikke med trapp for det var ingen der.

Håperhåperhåper det ikke er bekkenløsning da, for jeg syntes det er vel tidlig som førstegangs. O.o *bah*

Det er typisk bekkenløsning. Ingenting er tidlig når det kommer til den slags.

Men tips, hold bena samlet når du skal reise deg fra sofa, inn og ut av bil osv, skal du stå rolig å lage mat..gjerne vugg litt fra side til side for å ikke stivne. La mannen ta støvsuging og gulvvasken, for det er drepen!

Og ta det rolig og lytt på kroppen!
God bedring!

Det er typisk bekkenløsning. Ingenting er tidlig når det kommer til den slags.

Men tips, hold bena samlet når du skal reise deg fra sofa, inn og ut av bil osv, skal du stå rolig å lage mat..gjerne vugg litt fra side til side for å ikke stivne. La mannen ta støvsuging og gulvvasken, for det er drepen!

Og ta det rolig og lytt på kroppen!
God bedring!
Æsj, svaret jeg ikke vill ha! ;) hehe

Takk for tips, skal følge dette!

Back
Topp