Bekkenløsning helt i starten av svangerskap?

*Maya*

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Novemberfnuggene 2023
Har 3 store/voksne barn fra før. Yngste er 17 år. Har slitt med bekkenløsning i alle tre svangerskapene og det ble kraftigere og det kom tidligere for hver gang. Med sistemann starta det i uke 11/12 og endte opp med støttebelter og krykker og kunne knapt gå de siste 3 månedene.

Nå er jeg gravid på nytt og er vare 4+2 og har et par dager kjent på smerter rundt området ved halebeinet. Vondt å sitte og vondt å gå/reise seg opp osv. Er det mulig at bekkenløsning starter opp så inn i hampen tidlig? Noen som vet noe om dette?
 
Det er hormonelt, så ja :)
Alle gravide har bekkenløsning, men varierer i hvor stor grad man har smerter pga det og det kan ogås blir bedre i feks andre trimester nettopp fordi hormonene er annerledes da enn i første trimester.
 
Har 3 store/voksne barn fra før. Yngste er 17 år. Har slitt med bekkenløsning i alle tre svangerskapene og det ble kraftigere og det kom tidligere for hver gang. Med sistemann starta det i uke 11/12 og endte opp med støttebelter og krykker og kunne knapt gå de siste 3 månedene.

Nå er jeg gravid på nytt og er vare 4+2 og har et par dager kjent på smerter rundt området ved halebeinet. Vondt å sitte og vondt å gå/reise seg opp osv. Er det mulig at bekkenløsning starter opp så inn i hampen tidlig? Noen som vet noe om dette?
Ja, jeg har hatt vondt i bekkenet nesten siden positiv test.. Har dessverre ikke tips eller råd til deg.. Er nå 10+3 og må ut i gradert sykemelding grunnet smertene.. Men håper fysioterapi kan fungere.
 
Jeg hadde bekkenløsning fra uke 8 forrige gang, denne gangen fikk jeg det med en gang. Rundt uke 6 kanskje.. Heldigvis min siste runde som gravid :hilarious:
 
Begynte vel uke 10 her med å kjenne det såvidt. Var ganske ille noen dager her også. Hadde ei uke for litt siden hvor jeg ikke kunne bære ettåringen, og en søndag hvor jeg ikke var gangfør...
Men, var til Osteopat på lørdag som var nå, og det ble akutt mye bedre etter én time. Så anbefaler å teste ut en behandler med peiling på graviditet.
Personlig erfaring tilsier at fysioterapeut ikke gir så mye effekt... Ei venninne sverger til kiropraktor dog, og denne osteopaten virker til å funke for meg.
 
Jeg har fått litt bekkenløsning allerede :(
Tror hvertfall det er det.
Plutslig stråler det godt på ene siden med rumpen. Å det gjør så vondt. Kan skje mens jeg sitter; eller visst jeg reiser meg. Eller når jeg går. Til å med av og til når jeg tørker meg på do :p hehe.
Tenker å ringe fysio denne uken. Slet myye med bekkenløsning når jeg var gravid med førstemann. Men ikke så tidlig som nå.
 
Har blitt verre og verre for hvert svangerskap her. Ble igangsatt dagen før termin med nr 3 og i uke 38+5 med nr 4, pga «invalidiserende bekkenløsning».
 
Uke 5 med førstemann, ble kronisk etter fødsel og merket forverring i takt med hCG i kroppen med lillebror. Har fortsatt smerter, 8 mnd etter fødsel. Fødte de hhv 13 og 8 uker før termin, så rakk "heldigvis" (i denne sammenhengen) ikke gå høygravid.
 
Fikk det ikke før uke 33 med førstemann, men allerede i uke 8 tror jeg det var med nummer 2. Øvelser fra fysio og svømming har holdt smertene for det meste i sjakk, og det har blitt litt bedre nå etter at jeg bikka uke 32 faktisk.
 
Det er fullt mulig ja. Jeg er gravid for tredje gang. 17 og 18 år siden sist. Jeg er nå snart 40 år gammel. 13 uker på vei. Bekkenløsningen har kommet. Sist fikk jeg det ekstremt tidlig og klarte nesten ikke å gå på slutten. Er spent på hvordan det utvikler seg denne gangen. Prøver å være flink til å lytte til kroppen, men det er lettere sagt enn gjort. Ofte så "skal man bare"... Anbefaler deg å ta kontakt med fysioterapeut eller osteopat. Det finnes også oversikt over fine øvelser du kan gjøre for å styrke bekkenet på nettet, bare søk på øvelser bekkenløsning svangerskap. Mange sier at man bør gå mye når man har bekkenløsningen. For meg er det døden. Hvis jeg går for mye blir jeg helt ødelagt. Så lytt til din egen kropp, den forteller deg hva som funker for deg og ikke. Lykke til.
 
Back
Topp