Bekkenløsning.. eller??

Kaosgrl

Glad i forumet
Sommerfuglene
Junibarna 2019
Julibarna 2019
Ser mange skriver de har masse plager og blir sykmeldte fordi de har fått bekkenløsning. Jeg har selv problemer med bekkenet og oppsøkte da kiropraktor med spesialisering innen svangerskapsplager.

Dette er det hun fortalte meg

Alle gravide får bekkenløsning - om ikke så får man ikke ut ungen. Men bekkenløsning skal ikke gjøre vondt. Har man vondt, kan man oppsøke kiropraktor, fysipterapeut, manueltterapeut som kan dette. En lege kan som regel ikke mye om slike ting, og vil si til pasienten at de har fått bekkenløsning uten å behandle det noe mer.

For meg virker det da som om gravide tror at man ikke skal få bekkenløsning i et svangerskap, men at dette er en plage som oppstår til de som er uheldig - det er det ikke. Man får rett og slett ikke til å presse ut ungen uten at man har en form for bekkenløsning :)

For min del så var det bekkenLÅSNING som var problemet, og etter 3 behandlinger er jeg så og si bra. Bekkenlåsning er veldig vanlig i et svangerskap, og mange som tror de er plaget med bekkenløsning har egentlig bekkenlåsning.

Bare noe å tenke over til de som får beskjed av legen at det er bare bekkenløsning og ikke kan gjøres noe med :)

fint og opplysende innlegg, takk for det. Det er greit å belyse slike ting, som du sier, det er mange som ikke vet dette :-) takk

Takk :)

Før jeg ble gravid så trodde også jeg at bekkenløsning var noe enkelte fikk, men det er det jo ikke. Bare at noen blir mer plaget enn andre, og at det også kan skyldes andre ting. Mye som skjer i en gravidkropp :)

Ville bare dele erfaringen min med dere, slik at flere kanskje kan behandles og få det bedre :)

Skjønner egentlig ikke helt hva bekkenløsning er jeg. Og hvor får man vondt hen egentlig? :-p

Takk for opplysningen! =D

Tenker nå slik at når jeg sier jeg har bekkenløysning, så tenker jeg at det jeg mener er at jeg kjenner at bekkenet løsner, og at det er ubehagelig =)

Vet egentlig ikke hva jeg har, men kjenner det i korsryggen på venstre side kun.
Stråler litt ned i hofta og ned i beinet (men kun venstre)
Det er ikke hver dag, og når jeg får det varer det ikke mer enn max en halv dag.
Er ikke så vondt/ubehagelig at jeg ikke klarer å fungere så har ikke giddet å gjøre noe med det enda. Blir nok verre når jeg går i gang med pakkingen =/

Det blir nok verre om du ikke gjør noe med det. Det finnes øvelser man kan gjøre etc for å hindre verre smerter. Og vanlig bekkenløsning skal i utgangspunktet ikke gjøre vondt. Jeg hadde det slik som du beskriver. Nå er smertene nesten borte. Jeg har fått treningssenterforbud - får kun gå korte turer og svømme. Hadde jeg vært deg hadde jeg oppsøkt noen som kan prøve å hjelpe. Kjedelig å gå rund resten av svangerskapet og kanskje lang tid etter fødselen med smerter. Men det er meg da :)

Takk for svar =)

Ja det var det å få tid til alt da!Midt i flytteplanlegging og pakking og stress.
Har liksom lite tid (og penger) til å gjøre så mye med det.
Men burde ta meg selv i skinnet og få noe gjort =) snart =P

Litt sånn off topic her: men hva er egentlig forskjellen på bekkenløsning og bekkenlåsning?
For min del så sitter smertene på høre side (fremme i lysken, bak i korsryggen og nedover i rumpa/hoften og låret). Sliter med å gå/stå lenge om gangen, løfte datteren min og i det hele tatt få sove om natten. Sånn har det vært siden eldste var 6mnd.

jeg og var hos kiropraktor forrige uke etter å ha slitt med vondt i korsrygg og på venstre side.. Fikk og beskjed om at det var bekkenlåsning og han brukte 3 behandlinger på å få "knekt" meg på plass.. Nå er jeg myyye bedre! Vel verdt pengene! :)

fint innlegg, så er det lettere å forstå :)

jeg har bekkenløsning, hvor jeg da har fått betennelse i leddet. det gnisser når jeg går.. trykker kiro mannen på et spesielt punkt så stråler det ut i bein og side. hadde det vært bekkenlåsning hadde jeg ikke kunne bevegene meg i alle de stillinger kiropraktoren la beina i. men fy å vondt det gjør!

vi må ho ha bekkenløsning ja, men sånn som dette kan ikkje være normalt, når det er så vidt du kommer ut av soffan etter 3 timers arbeidsdag :( klarer ikke arbeide 100% når plagne kommer av å gå, bøye og løfte ;-/

legen gjer ikke så mye nei, så her må det andre hjelpemidler til :)

Siden ikke jeg er noe ekspert og kan bare relatere til min erafaring, så limer jeg inn en link om dette i stedet :) Der står det litt om bekkenløsning, hvorfor dette kan gjøre vondt og hva bekkenlåsning er :)

http://www.kiropraktikk.no/?pageID=31&ItemID=4173

Håper de som sliter slipper å bli verre gjennom resten av svangerskapet.

Og jeg kan bekrefte at svømming hjelper :)

Og jeg kan bekrefte at svømming hjelper :)

ja så bra

skal begynne å svømme på mandag :) det som er kjipt er at bassenget stenger 25.juni og helt til 29.juli.. men kan svømme et par ganger før det da og etter - fram til fødsel :)

det er ikke alle trening og behandling hjelper på..
Jo mer jeg beveger meg, jo verre blir det.. Bare å vaske kjøkkenet gjør at jeg 
blir sittende resten av kvelden! :( 

Har heldigvis funnet en teknikk på å knekke opp selv, så det løsner godt,
men er allikevel grådig vondt! :(

Jeg fikk konstatert bekkenlåsning bak på høyre side og bekkenløsning foran. Ble henvist til kiropraktor som fortalte at om han fikset låsningen risikerte jeg at bekkenløsningen foran kunne bli mye verre da jeg har så løse ledd fra før. Testet også akupunktur og da fikk jeg skikkelig vondt etterpå så det var heller ikke noe for meg :S
Jeg har begynt hos fysio og har vanntrening en gang i uka. Tror man bare må finne den behandlingen som funker for deg og finne dine egne grenser og stoppe før smertene kommer. Jeg presset meg selv litt for mye forrige uke og det endre opp med at kusina mi måtte bli min private sjåfør og støtte :P Var veldig heldig som hadde henne da :)

fysioterapauten jeg brukte sist svangerskap sa at bekkenløsning kjenner du fremme og bekkenlåsning er bake..
jeg hadde vondt i korsryggen, halebeinet og nedover hoftene.. han fant ut at jeg var skjev i bekkenet og derfor hadde en låsning.. dette fiksa han på, og jeg slapp smertene resten av svangerskapet.. 
denne gangen hadde jeg ikke kjent noe særlig til det ;)

Back
Topp