Bekkenløsning allerede?!?

Tjukka-igjen

Forelsket i forumet
Hei!

Jeg er nå i uke 13 og våknet i dag med en stikkende smerte i venstre rumpeball.
Klarte nesten ikke bøye meg for å ta på meg sokkene engang, heldigvis gikk det litt over utover dagen, og jeg kom meg igjennom arbeidsdagen.
Kan dette være bekkenløsning? Og er det noe jeg kan gjøre med det?
Nå er jeg redd for at dette bare skal bli verre....

Og hva er forresten forskjellen mellom bekkenløsning og bekkenlåsning?

Kan høres ut som en begynnelse på bekkenløsning. Sist gang fikk jeg bekkenløsning i uke 12, men jeg ble justert 2 uker tilbake etter ul så det betyr at det egentlig var i uke 10. Denne gangen fikk jeg i uke 8. Blir det værre bør du få deg en rekvisisjon til fysio sån at du kan starte med behandling sån at du kan holde den i sjak mest mulig. FOr det blir ikke lettere etterhvert som vi blir større.

Linemoren skrev:
Og hva er forresten forskjellen mellom bekkenløsning og bekkenlåsning?

Jeg er ikke helt sikker, men jeg fikk beksjed om at jeg hadde begge deler og at det er veldig vanlig. Tror det har noe med at bekkenet blir veldig beveglig når man er gravid pga hormonoer også kan da bekkenet låse seg for å kompansere for det. Det var noe sånt fysioteraputen min prøvde å forklare meg.

Er det noe man bør unngå for forhindre at smertene blir verre?

Tunge løft, sidelengs bevegelser (jeg fikk forbud mot støvsuging, gulvvasking, skifte på senga etc. sist). Det høres ut som du har bekkenløsning ja.
God bedring! Håper du får henvisning til fysio fra legen din. Da kan du få gratis trening og oppfølging der inntil 6 mndr etter fødsel.

Vær forsiktig med trapper, ikke gå med for lange steg/høye kneløft, gå ut og inn av bilen med samlede ben (det er en vanskelig vane å bryte, men det forebygger en del.. Husker forrige gang og jeg glemte meg, det var skikkelig vondt innimellom!), ikke sitt med benene i kryss, sov med pute mellom knærne og ned mellom anklene.. Det lindrer veldig, er ikke sluttet siden forrige graviditet og nå er jenta mi snart to år.. ;) Eeeehh.... Kommer ikke på mer for øyeblikket, men råder deg til å ta det opp med jordmor, hun har nok flere tips og brosjyrer.. En annen ting jeg syns hjelper veldig er trening i varmtvannsbasseng med fysioterapeut! Ikke sikkert dere har ett sånt tilbud nær deg, men jeg ville ha sjekket opp i det.. ;)

uff, jeg bekymrer meg og for at jeg begynner å få det:( Håper at det er noe annet og snart går over!! Masse lykke til, til deg! 

Jeg er tretten uker på vei i morgen og bekkenløsningen er allerede problematisk. Det er sånne stikkende smerter i rompeballene jeg også har. Kjenner det godt igjen fra sist svangerskap. Det er nesten like kraftig nå som det var ved fødselen da.

Men er det sånn at det blir verre og verre utover i svangerskapet?
Synest det var ille nok idag... så håper virkelig ikke det blir det...

Linemoren skrev:
Men er det sånn at det blir verre og verre utover i svangerskapet?
Synest det var ille nok idag... så håper virkelig ikke det blir det...

Det normale er at det blir verre og verre, men når man finner triksene for å gjøre ting uten å belaste bekkenet stagnerer det gjerne litt.

Uffda, takker iallefall for forklaring og gode tips jenter!
Jeg får holde beina samlet og samboeren får ta seg av støvsugingen, det blir han sikkert veldig fornøyd med... begge deler... 

Back
Topp