Bekkenlåsning - føler meg ikke trodd på av legen

Ja, når har du termin? Lurt å tenke på seg selv. Synes også det sitter langt inne å bli sykemeldt, det er på en måte en nedtur. Man har så lysst å klare det, men samtidig må man ta vare på kroppen, både for seg selv og barnet, og resten av familien. Mannen min jobber offshore, så jeg er nødt å fungere når han er vekke. Hvordan reaksjon hadde legen din?

Jeg har termin 12 nov :)
Var hos fysioterapauten min i dag å fortalte henne at jeg nå har sykemeldt meg 100%. Det var lurt! sa hun :) Det er veldig få jobber man kan fungere godt med de plagene da man ikke får mulighet til avlastning på bekkenet.
Jeg har ikke noe å si på reaksjonen til legen min. Han skjønte at det var vanskelig å fungere i jobb og forsto godt at jeg hadde bestemt meg for sykemelding.
Syntes du skal ta en god runde til med deg selv, og vær litt egoistisk! Det er ingen som kommer til å takke deg for at du står på å sliter deg ut i jobben nå.. Tenk på deg selv og familien din! Er greit å ha litt overskudd igjen til de også ;)
 
Ja, var hos legen igjen i dag. Min lege var ikke på kontoret i dag, så var hos en av de andre på legekontoret. Og det var ingen problem å få 50% sykemelding videre. Nå kal arbeidsgiveren min innkalle til slik et møte sammen med meg og legen min. Hørtes skummelt ut men, det er vel slik som må gjøres for tilrettelegging. Noen andre som har hatt slk møte? Legen prioriterer vel ikke det? FIkk dere med et skriv da?
 
I dag måtte jeg krype til korset.. Huff, bestilte time hos legen fordi jeg i to uker nå har gått til behandling hos fysioterapaut og kiropraktor. De mener jeg har en bekkenlåsning. Blir veldig stiv og støl, og trøtt av behandlingen. Er også ekstremt trøtt etter kl 12 på jobb. Slik at jeg har gått på et rom å lagt meg ned å sovet litt. Klarer ikke å jobbe. I tillegg verker det i rumpa, lårene og ryggen når jeg sitter, og når jeg står lenge. Så eneste som hjelper er å gå. Dårlig kombinasjon når man er trøtt ;) Så eneste jeg tenker på et at jeg skulle hatt en seng å legge meg på. Bestilte time hos legen i dag, hun er vikar for legen min som er i permisjon. Når jeg fortalte det med bekkenlåsning var det nesten som hun lo å sa "åja".. følte meg ikke trodd. Men etter å ha fortalt om trøttheten min, så ville hun teste meg for svangerskapsdiabetes. Jeg måtte be om en sykemelding, for med en gutt på 1,5 år er dagene tøffe. Kunne trengt litt hvile før jeg henter minsten i barnehagen, og mannen min reiser offshore ganske snart. Hun spurte hvor mange prosent sykemelding jeg ville ha, og jeg synes ikke det er opp til meg å bestemme. Så jeg spurte henne hva hun synes.. så sa hun noe som at egentlig var det ingenting i et svangerskapet som tilsa at en skulle bli sykemeldt. så da foreslo jeg 50%, og fikk det 2 uker fremover. Men, følte meg ikke trodd? Gikk ut med en følelse av at jeg bare hadde sutret meg til en sykemelding. Men.... er det vanlig at leger ikke tror på kiropraktor og fysioterapaut angående bekkenlåsning? -litt frustrerende å ikke bli trodd-

Jeg er ikke overrasket over det du opplever her. Leger har generelt lite erfaring på det området virker det som. Blir irritert når jeg ser at en lege uttaler at det ikke er noe i et svangerskap som tilsier at man skal bli sykemeldt. Ingen svangerskap er like, men det er jo veldig vanlig med bekkenproblemer. Dette har jeg selv fått. Jeg var derimot heldig da jeg dro til legen. Jeg ringte bare ned og spurte legen om hun kunne skrive en sykemelding til meg, siden jeg ikke lenger klarte å jobbe 100%. Sitter for mye i bil og det er ikke no deilig for bekken eller rygg. Jeg fikk også spm om hvor mye jeg ville ha. Det visste jeg ikke, sa jeg. Så foreslo hun 50%. Det har blitt min redning. Jeg slapp å kun jobbe på jobben og bare sove da jeg kom hjem. Slik har jeg hatt det i tre mnd nå. Fått for 4 uker om gangen hver gang. Energien min kom gradvis tilbake. Jeg fant jo ut at jeg også hadde bekkenproblemer og ba legen om henvisning til fysioterapi. Hvis du sier at du har vondt i bekken, vondt å sitte og vondt å gå, så har man "diagnosen" bekkenvansker med gangbesvær. Hvis det står på henvisning så får du gratis fysikalsk behandling, hvis man går til en fysioterapaut/manuellterapaut som får statsstøtte. Jeg går et sted der jeg både får behandling og i tillegg gruppefysiotrening for gravide. Det holder ting i sjakk.
 
Joda, nå fikk jeg 50% sykemelding helt fram til permisjonstiden. Vi ble enig om at jeg skulle prøve litt uten fysioterapaut. I og med at hun ikke var sikker på at det var veldig til hjelp. Går på vanntrening for gravide, så vi ser hvordan det går. Trenger jeg henvisning til behandling tar jeg kontakt med henne. Har gått 1 mnd uten behandling nå, er jo helst blitt verre, men det kan være fordi det blir tyngre også.
 
Last edited:
Joda, nå fikk jeg 50% sykemelding helt fram til permisjonstiden. Vi ble enig om at jeg skulle prøve litt uten fysioterapaut. I og med at hun ikke var sikker på at det var veldig til hjelp. Går på vanntrening for gravide, så vi ser hvordan det går. Trenger jeg henvisning til behandling tar jeg kontakt med henne. Har gått 1 mnd uten behandling nå, er jo helst blitt verre, men det kan være fordi det blir tyngre også.

Vil anbefale deg å prøve fysioterapi. Du har ingenting å tape. Jeg er helt sikker på at det hjelper! :) Grunnen til at man får bekkenløsning er pga hormonene, som gjør ting løsere, dette for å forberede kroppen på fødsel. Det er viktig med fysioterapi evt gruppefysiotrening for å forebygge også. Jeg merket at jeg fikk litt vondt i bekken/korsrygg da jeg var ca 5-6 mnd på vei. Og da var det bare litt av og til. Jeg startet allerede da med behandling og jeg var visst løsere enn jeg trodde, i følge manuellterapauten. Jeg visste ikke at jeg var så ille før han tøyde på og rundt bekkenet og musklene. Bekkenløsningen påvirker musklene. Han tøyde på musklene og jeg merket at det ble bedre. Startet på gruppetrening også. Jeg merket at jeg holdt det i sjakk. Senere nå har jeg merket at dette er viktig, for nå kjenner jeg det hver dag i ulik grad. Jeg er i uke 34 og kroppen får jo større belastning. Uten behandling/treningen er jeg nok ganske overbevist om at ting kunne vært værre. Når du på en mnd har merket at det blir værre, blir det sannsynligvis ikke no bedre med det første, men snarere tvert i mot i takt med en voksende mage. Hvor mange uker har du kommet?
 
Ja, nå har jeg bestilt meg time hos manuellterapaut, skal dit i morgen. Så skulle hun ta en sjekk. De siste dagene har jeg verket i korsrygg, halebein og nedover baken. Er vondt å ligge i sengen. Verker i ryggen etter 3 timer på jobb. (sitter på kontor). Så halv dag er mer enn nok for meg. Er i uke 32 nå... så er fortsatt noen uker igjen hvor magen skal blir tyngre.. Er ikke slik at jeg har problemer med å gå, men det er vondt å gå, særlig på kvelden.. Takk for tips Alba84 :)
 
Ja, nå har jeg bestilt meg time hos manuellterapaut, skal dit i morgen. Så skulle hun ta en sjekk. De siste dagene har jeg verket i korsrygg, halebein og nedover baken. Er vondt å ligge i sengen. Verker i ryggen etter 3 timer på jobb. (sitter på kontor). Så halv dag er mer enn nok for meg. Er i uke 32 nå... så er fortsatt noen uker igjen hvor magen skal blir tyngre.. Er ikke slik at jeg har problemer med å gå, men det er vondt å gå, særlig på kvelden.. Takk for tips Alba84 :)

Så bra :) Du merker det sånn som jeg gjør det til tider. Varierer litt. Det er som regel værst på kvelden. Har du også fått henvisning slik at du får behandlingen gratis pga bekkenløsning?
 
Da har jeg vert hos manuellterapauten.. Jeg trengte ikke henvisning fra legen, men hun kunne skrive selv slik at jeg fikk behandlingen gratis... pjoh!
 
Ja det er en fordel med en manuellterapaut framfor en fysioterapeut. Du slipper å gå via lege :)
 
Hva behandling får dere hos manuellterapaut? Jeg har vert 2 ganger nå, men synes kun hun knekker en gang eller to, åsså masserer litt, gjerne kun på den ene siden, og prater masse!!! så vips, er timen over. Føler ikke det hjelper noe.. Ryggen har vert helt på trynet den siste uka. De 3 første timene på dagen funker greit, etterpå er det bare å legge seg nedpå å hvile ryggen, for så å gjøre litt av det nødvendige husarbeidet max 1 time til ryggen er helt kaputt igjen, og må hviles på sofaen. Etter å ha lagt minstemann, så er det kvelden liggende på sofaen, før jeg klarer å gjøre klart til leggetid og morningen etter, åsså er det å ligge flatt i sengen etterpå!! Jeg begynner å bli RIMELIG lei!! Har tatt meg en hviledag fra jobb i dag, og lurer på om jeg skal be legen om full sykemelding når jeg skal på kontroll neste uke.. er så lei dette bekkenet og ryggen!! Heldigvis "bare" 3 uker igjen på jobb... og 3 uker med hvile før bebissen kommer :)
 
Back
Topp