Bekkenet

LykkeligRose

Glad i forumet
Hører så mye om bekkenplager, men jeg er førstegangs og helt blå på dette

Hvilke plager er dette?
Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg kjenner det godt i korsryggen av jeg er gravid. Av og til lengre opp også. Kan kjenne det hvis jeg står, sitter eller ligger.. Er det begynnende bekkenplager eller normalt?? Hvis det er bekkenet vil jeg gjerne forebygge hvis det er mulig!!

jeg har også endel vondt i korsryggen.Hadde det i de 3 tidligere svangerskap også,men det var heldigvis ikke bekkenløsning :)

Bekkenplager oppstår gjerne i bekkenet, altså ved hoftene, og symfysen. (Over tissen) Det stråler gjerne nedover låret og/eller rumpen.

Tror ikke det er bekkenet, men kan for all del være det altså :-) Hørtes mer ut som menssmerter, uten mens, som igjen er normalt i svangerskap. Jeg har hatt bekkenløsning to ganger og var sykmeldt helt ut. Startet å få smerter ved 13 uker pga hormoner, og det ble bare verre etterhvert som kiloene kom. Måtte bruke krykker osv.

Hold bena samlet, bytt på stillinger, og lytt til kroppen. Bekkenløsning skyldes hormoner, så er ikke mye du kan gjøre for å forebygge det, men du kan holde det litt i sjakk i noen tilfeller. Jeg fikk tilslutt invaldiserende bekkenløsning og måtte legges inn på sykehuset i uke 33 tror jeg. Heldigvis ble jeg helt bra igjen etter fødsel. Noen blir jo varig ufør :(

Jeg fikk problemer med bekkenet tidlig sist, men ble henvist til en gravid gruppe med Fysio trening en gang i uken og det hjalp meg:) Merker jeg begynner å få det igjen:(

Følte ikke at forebygging i form av spesielle øvelser hjalp sist, men det gjorde jo helt sikkert det. For min del er aktivitet uten overbelastning det beste og verdens beste kontorstol beregnet på folk med bekkenplager

Back
Topp