Bekkenet har startet å trøble

Arielle_

Forumet er livet
VIP
❤ Aprilbarna19 ❤
Jeg som trodde jeg skulle slippe, da første svangerskap gikk knirkefritt.
Men oppdager jo bare mer og mer at det å gå gravid (med gutt,om det har noe å si) for 12 år siden er noe helt annet enn å gå gravid nå (med jente)...
Føler meg svær,tung og med sterke kynnere,føttene (under) har begynt å verke pga vekta og bekkenet (jeg antar det er det?!) begynner å verke..
kjenner det i lysken (begge sider), litt i halebenet og korsryggen og lårene.. sant skal sies,jeg gjorde mye husarbeid igår og var full dag på jobb idag (barnehage) så det er nok derfor. SF mål på 30 (30 uker på vei) er jo normalt men føler meg gigastor og har gått opp 11,5 kg...

Er det noen som har erfaring med bekkenplager som kan gi meg noen tips og triks for å lindre/lette i hverdagen? Det er jo faktisk 10 uker igjen og jeg blir bare tyngre :( så dette blir jo bare verre ser jeg for meg...

Tipsene jeg har fått selv er blant annet å reise seg opp med samla ben. Både fra sofaen, senga, stoler og ut av bilen! Det kan hjelpe å ha glatt laken i senga og bilen for å få minst mulig friksjon :)
Ellers å ta verden med små steg og å gå sakte.
Støvsuging, måking og gulvvasking er fy fy, det gjør vondt verre! :dead:
Elles knipeøvelser og andre bekkenøvelser kan hjelpe litt ;)

Kjenner meg igjen. Signerer det Dreamy over her skriver. Understreker bekkenbunnsøvelser. + passe på å ikke ha for mye vekt på en side når du løfter eller bærer noe, men holde vekten midt på, ta det med ro (altså begrense fysiske anstrengelser) og kontakte fysioterapaut. Og sove med en pute mellom knærne. Bekkenløsning er noe herk!

Takk for gode løsninger og tips !
Er ikke lenger i tvil på at det begynner å bli er problem.. på jobb idag også, og er enda vondere idag...
skal heldigvis ikke på jobb mer denne uka tror jeg, i alle fall ikke fulle dager.

Huff :( Føler med deg. Spesielt med siste hadde eg store plager den siste tida, nokon dagar fekk eg ikkje til å røyse meg frå senga nærmast heilt på slutten :p

Her er nokon artiklar som kanskje kan vere til hjelp:
https://www.babyverden.no/gravid/hva-er-bekkenlosning/
https://www.babyverden.no/gravid/bekkensmerter-og-bekkenlosning/
https://www.babyverden.no/gravid/bekkenlosning/
Tusen takk for gode artikler!
Jeg skjønner jo at jeg ikke har bekkenløsning, for jeg er jo ikke helt imobilisert. Men det verker godt,og skal ingening til for at det føles overbelastet. Så jeg bør tenke på det fremover,ellers blir det vel mye verre og kan bli bekkenløsning.
Er dette noe man kan unngå? Kan man forebygge bekkenløsning når man allerde har symptomene?

Takk for gode løsninger og tips !
Er ikke lenger i tvil på at det begynner å bli er problem.. på jobb idag også, og er enda vondere idag...
skal heldigvis ikke på jobb mer denne uka tror jeg, i alle fall ikke fulle dager.

Håper det blir bedre i løpet av uka da :) Det går gjerne i bølger. Hvertfall her.

Jeg skjønner jo at jeg ikke har bekkenløsning, for jeg er jo ikke helt imobilisert. Men det verker godt,og skal ingening til for at det føles overbelastet. Så jeg bør tenke på det fremover,ellers blir det vel mye verre og kan bli bekkenløsning.
Er dette noe man kan unngå? Kan man forebygge bekkenløsning når man allerde har symptomene?

Tror ikke det går å bli kvitt det når man først kjenner det. Men jeg har hatt stor hjelp av behandling hos fysioterapaut, så smertene kan begrenses og man kan forebygge evt konsekvenser etter fødsel med riktig behandling. Bekkenløsning er noe dritt :(

Alle kvinner får bekkenløysning, faktisk :P Men ein får gjerne ikkje "diagnosa" bekkenløysning før det føyrer til problemer :) Bekkenløysninga i seg sjølv er ikkje vondt, men det føyrer ofte til smerter. Grunnen til at alle gravide får bekkenløyning er at hormonane påverker leddbånda i bekkenet, slik at det blir meir bevegeleg når babyen skal passere igjennom fødselskanalen. Hos nokon gjev denne aukte bevegelegheita smerter.

Det viktigaste no når du kjenner at bekkenet trøbler er å lytte på kroppen tenkjer eg. Ta det med ro og respekter smertegrensa di. Unngå brå bevegelser og prøv å unngå å sitte/stå for lenge av gongen i ubehagelege stillingar. Gode sko er også gull! Det finnes støttandes bekkenbelter og yoga kan vere til hjelp for nokon. Jordmor/fastlege kan sikkert gje tips om forskjellege øvelsar ein kan bruke for å forebygge plagar, og eventuelt henvise vidare til fysioterapaut som har erfaring med forebygging av bekkensmerter. Det er dei tipsa eg kjem på no som kan hjelpe. Trur i hovudsak mest på det fyrste eg sa; Lytt til kroppen og ikkje press den for hardt. Er du sliten og får vondt så stopp opp :Heartblue Eg er usikker på om ein kan forebygge sånn skikkeleg, nokon er vel uheldege og blir hardt ramma av bekkenet uansett. Men eg tenkjer som så at om ein presser kroppen for hardt auker ein risikoen for plagar.

Du kan også spørrje Jordmor Katrine med å trykke her. Ho jobbar for Libero, og er innom her på forumet og svarar på spørsmål jevnleg. Ho kjem innom imorgon klokka 20-22, så om du legg inn spørsmål før då så gjer ho svar då :)

Alle kvinner får bekkenløysning, faktisk :p Men ein får gjerne ikkje "diagnosa" bekkenløysning før det føyrer til problemer :) Bekkenløysninga i seg sjølv er ikkje vondt, men det føyrer ofte til smerter. Grunnen til at alle gravide får bekkenløyning er at hormonane påverker leddbånda i bekkenet, slik at det blir meir bevegeleg når babyen skal passere igjennom fødselskanalen. Hos nokon gjev denne aukte bevegelegheita smerter.

Det viktigaste no når du kjenner at bekkenet trøbler er å lytte på kroppen tenkjer eg. Ta det med ro og respekter smertegrensa di. Unngå brå bevegelser og prøv å unngå å sitte/stå for lenge av gongen i ubehagelege stillingar. Gode sko er også gull! Det finnes støttandes bekkenbelter og yoga kan vere til hjelp for nokon. Jordmor/fastlege kan sikkert gje tips om forskjellege øvelsar ein kan bruke for å forebygge plagar, og eventuelt henvise vidare til fysioterapaut som har erfaring med forebygging av bekkensmerter. Det er dei tipsa eg kjem på no som kan hjelpe. Trur i hovudsak mest på det fyrste eg sa; Lytt til kroppen og ikkje press den for hardt. Er du sliten og får vondt så stopp opp :Heartblue Eg er usikker på om ein kan forebygge sånn skikkeleg, nokon er vel uheldege og blir hardt ramma av bekkenet uansett. Men eg tenkjer som så at om ein presser kroppen for hardt auker ein risikoen for plagar.

Du kan også spørrje Jordmor Katrine med å trykke her. Ho jobbar for Libero, og er innom her på forumet og svarar på spørsmål jevnleg. Ho kjem innom imorgon klokka 20-22, så om du legg inn spørsmål før då så gjer ho svar då :)
Tusen takk for gode råd og tips :) setter stor pris på det, og skal ta til meg alle :)

Jeg fikk beskjed av fysio om å tenke at jeg hadde skjørt på meg. Holde bena samlet ved bevegelse og ta små skritt. Tar en liten evighet å komme seg fra A til B, men:hilarious: Det viktigste var å avlaste og lytte til kroppen :)

Helt annerledes med nummer en enn med nummer to. Sist gang jogget jeg godt ut i tredje trimester uten å kjenne bekkenet en gang. Antar jeg bare får leve med mer smerter denne gang og være glad de stort sett kommer mens jeg går. Har prøvd å gå med små skritt og funnet ut at det ikke er noe for meg. Smertene er akkurat like store og varer bare lenger siden det da tar lengre tid å komme frem :rolleyes:

Helt annerledes med nummer en enn med nummer to. Sist gang jogget jeg godt ut i tredje trimester uten å kjenne bekkenet en gang. Antar jeg bare får leve med mer smerter denne gang og være glad de stort sett kommer mens jeg går. Har prøvd å gå med små skritt og funnet ut at det ikke er noe for meg. Smertene er akkurat like store og varer bare lenger siden det da tar lengre tid å komme frem :rolleyes:

Jeg har også hatt stor forskjell i mine tre svangerskap. Nr 1 kom smertene ikke før godt uti andre halvdel av graviditeten og var skikkelig vondt, i andre svangerskap kom det tidligere, men ikke så kraftig. Klarte å gå lange turer og trente aktivt til siste uke sist. Denne gangen kom det tidlig, og rundt halvveis i svangerskapet begynte det å bli veldig vondt og begrensende. Hehe. Nei, man må jo tilpasse rådene noe til hva man klarer å gjennomføre. Skrittlengden begrenser gjerne seg selv når det blir for vondt :p

Back
Topp