bekken

anbeli

Flørter med forumet
hei.

har dere noen råd i forhold til bekkenløsning? jeg er allerede avhengig av krykker, og har vondt gjennom hele dagen.. verst på kveldene.
liker å være aktiv, men nå er jeg stuck sittende/liggende hele dagen.. klarer ikke leke med jenta mi, og klarer ikke gjøre noe hjemme.. jeg er så lei, og så sliten. akkurat nå er tanken på 20 uker til helt uutholdelig... :/

går til manuellterapeut to ganger i uken, men har ikke hatt noen spesiell bedring av det...

Bekkenproblemer er veldig plagsomt, og det som hjelper for en hjelper uheldigvis ikke for alle.. Men først, har noen sjekket at det er bekkenløsning eller bekkenlåsning.
Er forskjell på behandlingen der..

Vet at mange har hatt hjelp av fysio, kiropraktor, manuellterapaut (som du går til). Men har du prøvd ut noen av de andre?

Noen har god effekt av trening i oppvarmede svømmebasseng, både gruppetreninger og egentrening.

Selv har jeg stor hjelp av bekkenbelte. Har greid å holde meg i 50% stilling, for slipper foreløpig å gå fast til fysio.

Håper dette er noen tips til ting som du kan prøve ut..

Uff, bekken problemer er ikke noe hyggelig! Jeg sliter også med bekkenet som verker.. Jeg går også til manuellterapaut og synest jeg har fått god hjelp. Har du fått noen øvelser du kan gjøre hjemme? Jeg fikk det, og innbiller meg det hjelper litt... Kan også anbefale å få satt på kineso tape av manuellterapauten for å stabilisere bekkenet. Jeg syns det hadde god effekt... Ellers kan jeg tipse om å få satt nåler i muskulaturen rundt, om du i tillegg til bekkenet har problem med stive muskler, feks i setet. Får håpe det bedrer seg. Jeg har hørt at mange blir bedre når babyen blir tyngre og kommer litt ned i bekkenet.. Lov å håpe :)

Uff, bekken problemer er ikke noe hyggelig! Jeg sliter også med bekkenet som verker.. Jeg går også til manuellterapaut og synest jeg har fått god hjelp. Har du fått noen øvelser du kan gjøre hjemme? Jeg fikk det, og innbiller meg det hjelper litt... Kan også anbefale å få satt på kineso tape av manuellterapauten for å stabilisere bekkenet. Jeg syns det hadde god effekt... Ellers kan jeg tipse om å få satt nåler i muskulaturen rundt, om du i tillegg til bekkenet har problem med stive muskler, feks i setet. Får håpe det bedrer seg. Jeg har hørt at mange blir bedre når babyen blir tyngre og kommer litt ned i bekkenet.. Lov å håpe :)

Som det blir sagt over her: Er ikke alle ting som fungerer for alle. Men jeg går hos kiropraktor og får akupunktur i tillegg når jeg er der, driver med bassengtrening i varmt vann, og et lite tips hjemme er og legge en varmepute over nederste del av rygg og øverste del av rompa når du legger deg.
Lykke til, og av erfaring, vi orker dette til vi får bebbissene våre på magen. Er andre gangen jeg orker dette nå, begynner jo innimellom og lure på hvordan jeg kunne gå inn i det frivillig en gang til men..
Det blir så bra i Mars :-D

Kjøp pilatesball og sitt forsiktig på den om kvelden når du f.eks ser på tv! Rugg frem og tilbake! Kan det være noe? Ta en tur til kiropraktor og evt bytt manuell terapauf... Hatt selv bekkenlåsninger og går til kiropraktor. Gjør susen! Vet av tidligere erfaring at ikke alle manuelle terapauter er flinke.... God bedring! Viktig å finne balanse med fysisk aktivitet og hvile : )

Jeg fikk et kjempe tips av fysioterapauten min som også er personlig trener.. Hvis du kremter, så kjenner du noen muskler stramme seg nederst i magen og ryggen. Disse musklene stabiliserer bekkenet. Så jeg fikk beskjed om å lære meg til å bruke disse musklene hver gang jeg går, snur meg, reiser meg, løfter osv! Og for meg har det gjort underverker!! Så prøv! Det er virkelig verdt forsøket.. xsmile5

Kjøp pilatesball og sitt forsiktig på den om kvelden når du f.eks ser på tv! Rugg frem og tilbake! Kan det være noe? Ta en tur til kiropraktor og evt bytt manuell terapauf... Hatt selv bekkenlåsninger og går til kiropraktor. Gjør susen! Vet av tidligere erfaring at ikke alle manuelle terapauter er flinke.... God bedring! Viktig å finne balanse med fysisk aktivitet og hvile : )

Så trasig at du ikke føler det hjelper å gå til manuellterapeut. 

Hva med bassengtrening med fysioterapeut som er utdannet innenfor bekkenrelaterte plager? Da er det ikke snakk om svømming, men øvelser som er tilpasset. Svømming er fy fy når en har bekkenløsning forresten.

Kan også tipse deg om å ligge med for eksempel en sammenrullet sovepose mellom beina på natta(det kan også kjøpes spesielle puter som er beregnet på denne bruken). Finn/kjøp noe som gjør at beina dine er adskilte og ligger ganske parallelt med hverandre på natta. De må ikke komme for langt fra hverandre heller. Hvis du får til dette mens du ligger på siden er det en god hvile for bekkenet ditt. 

Lykke til!

Takk for svar dere. Jeg ligger med puter mellom knærne og anklene på natta.. Det hjelper litt, på morgenen kan jeg gå til badet uten krykker, men så blir det verre og verre utover dagen.. Bruker derfor krykker hele tiden, og bekkenbelte dersom jeg skal gå litt (feks til barnehagen for å hente snuppa)

Manuellterapeuten jeg går til virker flink (jeg var hos 4 forskjellige fysio/manuellterapeuter og kiropraktor sist svangerskap, så har litt erfaring på at de er dyktige på forskjellige områder). Har fått noe øvelser, driver og tester forskjellige for å se om jeg kan gjøre noen av de uten å få vondt.. Hun teiper meg også med kinesoteip.. Det syns jeg fungerer supert på nakke/skuldre som hun også teiper, men jeg føler ingen virkning på bekkenet av denne.. Noen som har nytte av det, og som kunne tenke seg å legge ut bilde av hvordan deres terapeuter har gjort det?

I går, etter nesten ikke å ha gjort noe hele dagen skulle jeg bade snuppa på kvelden, tok frem en krakk og satte meg på badet ved siden av henne, og følte jeg tok forhåndsregler, men etterpå klarte jeg ikke stå på beina.. Kjenner jeg får lyst til å gi opp! Skjønner jo at det ikke går da, men det føles så uendelig lenge til midten av mars.....

Skal forresten også begynne med bassengtrening til uka.. Veldig spent på det. Er det forresten noen som har erfaring med akupunktur i forhold til bekken? Jeg er i utgangspunktet skeptisk til dette, men kjenner jeg er villig til å prøve ALT..

vet om en del som har hatt god effekt av akupunktur, blant annet en god venninne.. Er absolutt verdt å prøve..

Back
Topp