Syse

Flørter med forumet
Heisann!

Jeg har nylig begynt å gå til Bekken og Barn i Oslo da jeg sliter med div. ryggsmerter. Til daglig opplever jeg litt smerter og stivhet, men er jeg på jobb låser kroppen min seg og jeg har mye smerter etter endt skift. Legen anbefalte derfor en fysioterapeut.

Fysioterapeuten forklarte at korsryggen min er stiv på begge sider, og at høyre bekkenledd også er veldig stivt. Videre sa hun at alle andre steder hun prøvde å klemme på også var stivt. Jeg fikk anbefaling til div øvelser jeg kan gjøre hjemme, og hun fortalte meg hvordan jeg faktisk står og legger vekta, og hvordan jeg nå burde korrigere dette. Hun mente også at jeg burde være sykemeldt fra jobb, spesielt nå i disse dager hvor serviceyrker opplever så mye press (førjulstiden).

Personlig kjenner jeg på det som tungt å igjen bli sykemeldt (var sykemeldt i 1,5 måned på grunn av kvalme, tilbake litt og igjen 2 uker borte av samme grunn). Samtidig er jeg jo redd for å fortsette dette svangerskapet stiv og i smerter.

Noen som kjenner på det samme?

(Er forresten i uke 19 - 18+0 i dag)

Har begynnende bekkenløsning jeg og. Om jeg beveger meg for mye får jeg vondt. Men samme og jeg sitter/ligger for mye. Så moderat og variert bevegelse er det beste. Det er og erfaringen fra tidligere svangerskap.
Prøver å være bevisst på h or mye jeg går og å ikke stå for mye av gangen på jobb. Men ikke alltid så lett når man jobber på barneskole.

Dere som har bekkenløsning/bekkenleddssmerter, hvordan kjennes dette ut? Hvor og hva slags smerte?
Vel, jeg tenkte mer på det som smerter i korsryggen og halebeinet, og det var smertene i halebeinet som jeg i ettertid har skjønt var bekkenet (korsryggsmerter kan også være en indikasjon på at noe ikke er 100% med bekkenet). I tillegg har jeg jo vært/og er veldig stiv. Ligger jeg på ryggen sliter jeg med å få høyre beinet mitt opp i 90 grader. Dette har aldri vært noe problem før graviditeten.
Man kan også oppleve stråling ut i lårene ved smerter og stivhet i bekkenet.

Vel, jeg tenkte mer på det som smerter i korsryggen og halebeinet, og det var smertene i halebeinet som jeg i ettertid har skjønt var bekkenet (korsryggsmerter kan også være en indikasjon på at noe ikke er 100% med bekkenet). I tillegg har jeg jo vært/og er veldig stiv. Ligger jeg på ryggen sliter jeg med å få høyre beinet mitt opp i 90 grader. Dette har aldri vært noe problem før graviditeten.
Man kan også oppleve stråling ut i lårene ved smerter og stivhet i bekkenet.
Takk for svar! Har slitt litt med korsryggproblemer før graviditet, så greit å vite litt hvordan det evt skiller seg fra det

Dere som har bekkenløsning/bekkenleddssmerter, hvordan kjennes dette ut? Hvor og hva slags smerte?
Helt grusomt! Du kan kjenne det i symfysen beinet eller ved hofteledd elle korsryggen. Noen ganger bare på den ene siden hvis det er skeiv belastning. Det gjør vondt å stå på et bein for å ta på seg buksen, kommer en ilende smerte. Samme hvis man ikke legger noe mellom beina når man sover. Du vil kjenne smerte dersom du krysser beina, nesten som det låser seg. Hvis man overbelastet, altså står mye oppreist eller går mye turer så kan man oppleve gangsperre, da vil du knekke sammen når du prøver å sette det ene beinet forann det andre. Med andre ord du kjenner godt at bekkenet er løser og tåler mindre belastning, eller skeiv belastning. Det starter smått og utvikler seg til kraftigere smerter dersom man ikke balanserer det å bevege på seg og det å ikke bevege seg for mye. Har begynt å kjenne ganske mye smerter denne graviditeten mye tidligere enn forrige. Forrige fikk jeg bekkenløsning i uke 20 og gangsperre i uke 24 ca fordi jeg ikke lyttet til kroppen. Det skal sies at det er arvelig også. Begynte å kjenne det i uke 11 her.. Aaalt for tidlig. Så må nok komme meg til kiropraktor snart er i uke 17 nå... Det ble et litt lenger svar på enn det du lurte på. Men det er fryktelig vondt, hvor man kjenner man knekker sammen. Starter smått og utvikler seg til å bli verre. Men kan bremse eller bedre noe av plagene med behandling. :Heartpink :dead:

Helt grusomt! Du kan kjenne det i symfysen beinet eller ved hofteledd elle korsryggen. Noen ganger bare på den ene siden hvis det er skeiv belastning. Det gjør vondt å stå på et bein for å ta på seg buksen, kommer en ilende smerte. Samme hvis man ikke legger noe mellom beina når man sover. Du vil kjenne smerte dersom du krysser beina, nesten som det låser seg. Hvis man overbelastet, altså står mye oppreist eller går mye turer så kan man oppleve gangsperre, da vil du knekke sammen når du prøver å sette det ene beinet forann det andre. Med andre ord du kjenner godt at bekkenet er løser og tåler mindre belastning, eller skeiv belastning. Det starter smått og utvikler seg til kraftigere smerter dersom man ikke balanserer det å bevege på seg og det å ikke bevege seg for mye. Har begynt å kjenne ganske mye smerter denne graviditeten mye tidligere enn forrige. Forrige fikk jeg bekkenløsning i uke 20 og gangsperre i uke 24 ca fordi jeg ikke lyttet til kroppen. Det skal sies at det er arvelig også. Begynte å kjenne det i uke 11 her.. Aaalt for tidlig. Så må nok komme meg til kiropraktor snart er i uke 17 nå... Det ble et litt lenger svar på enn det du lurte på. Men det er fryktelig vondt, hvor man kjenner man knekker sammen. Starter smått og utvikler seg til å bli verre. Men kan bremse eller bedre noe av plagene med behandling. :Heartpink :dead:
Så godt forklart. Tror jeg også har det og det startet tidlig, men skjer ikke så ofte foreløpig, bank i bordet. Noen ganger når jeg står opp fra sengen låser venstre bein seg og jeg må halte bortover for å «få beinet i gang». Samtidig som det gjør veldig vondt å tråkke på benet. Føles som smerten er i hoften.

Jeg har strevd helt siden uke 7, nå uke 16 , men det er viktig å påpeke at jeg har en hypermobilitetsdiagnose som sannsynligvis forverrer denne + at jeg er gravid med tvillinger! Jeg har de ilende smertene når jeg sitter, vrir benet, strekker meg etter noe etc. Kjenner at det blir langt til termin i mai vært hos fysio som ga meg noen øvelser og anbefalte krykker og sykemelding.. takket pent nei til det av ulike årsaker, så nå er det svømming, øvelser og massasje på høyt nivå ❤️ lykke til alle dere andre jeg heier på oss

Jeg har strevd helt siden uke 7, nå uke 16 , men det er viktig å påpeke at jeg har en hypermobilitetsdiagnose som sannsynligvis forverrer denne + at jeg er gravid med tvillinger! Jeg har de ilende smertene når jeg sitter, vrir benet, strekker meg etter noe etc. Kjenner at det blir langt til termin i mai vært hos fysio som ga meg noen øvelser og anbefalte krykker og sykemelding.. takket pent nei til det av ulike årsaker, så nå er det svømming, øvelser og massasje på høyt nivå ❤️ lykke til alle dere andre jeg heier på oss
Åh, ønsket deg alt godt og lykke til med barn og kroppen din! ♥️

Tenkte selv å teste ut svømming. Er det å anbefale?

Tusen takk❤️lige så!

Jeg merket i alle fall at når jeg svømmer rolig med klassisk teknikk så får jeg ikke smerter kan vel ikke skryte på så mye smertelindring i etterkant, men det er godt for stive muskler å få brukt seg syntes jeg

Jeg har opplevd vondt i hoftene etter å svømme bryst, men det går veldig fint med crawl og rygg for min del. Veldig deilig å føle seg lettere i vannet. Må sies at jeg svømmer fort/kraftig, kanskje det går bra med bryst om man svømmer rolig.

Nå har jeg også fått bekkenløsning... Kjennes helt grufult etter å ha jobbet aften-dag med tilnærmet null pauser... Skal snakke med sjefen neste uke. Hvis jeg skal ha sjans å overleve en stund til i jobben kan jeg ikke jobbe sånn. Vil høre med henne hvilke andre tilrettelegginger hun kan gjøre. Trives så godt på jobb, vil gjerne holde ut så lenge som mulig. Jobber på sykehjem og ingen vet at jeg er gravid. 15+2.

Dere som har bekkensmerter, hvor mye belaster dere? Jeg har fått veldig vondt i høyresiden nå og merker jo at det blir verre av mye gåing.

Dere som har bekkensmerter, hvor mye belaster dere? Jeg har fått veldig vondt i høyresiden nå og merker jo at det blir verre av mye gåing.
Prøver å belaste så lite som mulig når jeg får vondt. Blir bare verre da og trenger lenger hvile for å bli bra igjen. Fant en video på youtube med øvelser som kan hjelpe mot bekkensmerter. Verdt å prøve. https://youtu.be/did4yD8Ofoc?si=P6Jp2zCE0L6Awzjk

Har hatt ganske mye bekkensmerter i mine svangerskap. Det jeg synes hjelper er å være i moderat aktivitet. Om man blir sittende for mye stille fører det til mer smerter, men også om man går/belaster for mye. Så trikset er å finne den balansen. Ikke alltid så lett om man har en jobb der man må gå og stå mye, dessverre. Men gode sko og mulighet for hvile hjelper mye.

Back
Topp