Bekken etter fødsel

nøttelitenitreet

Fjompenisse
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Sommerfuglene
Dere som har vært hardt plaget av bekkenløsning, hvordan har bekkenet vært etter fødsel?

Jeg fødte mitt tredje barn for 4,5 måneder siden. Når jeg ble gravid med henne var det bekkensmerter som gjorde at jeg tok en test.

I første svangerskap for 10 år siden begynte det rundt uke 20, men var forholdsvis levelig. I andre svangerskap begynte det i uke 12. Fra uke 26 måtte jeg bruke krykker, og de siste 10 ukene var jeg nærmest sengeliggende. Det gikk over noen uker etter fødsel med begge.

Nå sist begynte det som sagt i uke 3-4, og var invalidiserende fra da til fødsel uke 42. På slutten måtte jeg sove på sofaen fordi jeg ikke kom meg opp trappen til soverommet. Etter fødsel ble det gradvis bedre, og etter ca 2 måneder var alt bra igjen.

Den siste uken har det derimot blitt mye verre igjen, og er nå på samme nivå som på slutten av svangerskapet.
I svangerskap nr2 ble det mye verre av fysioterapi, og derfor mente legen min at det beste var å ikke prøve det igjen denne gangen, og håpe at det dermed ikke ble for ille.

Det er ingenting som skulle tilsi at det skulle bli verre nå; jeg går ikke på prevensjon, venter ikke mens og har ikke gjort noe som kan fremprovosere smertene. Dersom jeg er gravid er det den hellige ånd som har vært på ferde.

Er det noen som har noen gode tips eller solskinnshistorier å komme med? Jeg klarer knapt løfte vesla, en gang. :sorry:
 
Ingen solskinnshistorie herfra. Her er guttungen 7 måneder, og jeg er langt fra bra fortsatt. Mer vondt de gangene jeg har belastet for mye, og i tiden rundt eggløsning og mens.
 
Kommer nokk litt ann på hvordan bekkenplager du har hatt, jeg har vært på kiropraktor bhandlinger i svangerskapet og har også trengt 5 kiropraktorbehandlinger etter svangerskapet for p føle meg i bedre fysisk form på den fronten + må frmdeles være bevist på enkelte begelser og gjøre øvlser for å styrke musklaturen rundt.
 
Jeg var nok ikke like hardt plaget som deg, men per nå kjennes det greit ut (10 uker etter fødsel). Jeg kjenner det hvis jeg går i bakker med vogn, så passer på å gå rolig og ta pauser. Også stivner jeg litt inniblant. Uansett, jeg tror kanskje du burde snakke med en fysioterapeut /kiropraktor /naprapat eller lignende? Det er vel noe som heter bekken og barn i Oslo og Bergen hvis du bor der feks? Jeg kan ikke mye om dette, men det er sikkert en del muskler rundt bekkenet som både har fått kjørt seg godt, og trenger hjelp til å styrkes.
 
Hadde vondt i bekkenet etter fødsel med nr 1 lenge :meh:
Ble gravid med nr 2 11 mnd etterpå og bekkenet ble enda verre... Husker jeg lå å gråt hver natt (omtrent) fordi det var så vondt å ligge på sidene og gikk som en gammel dame :confused:
Med nr 3 var ikke bekkenet så ille, og 6 mnd etter fødsel hadde jeg ikke vondt lengre :)
 
Jeg fikk bekkenløsning i uke 21/22 og gikk på krykker fra uke 30 ca, kunne tidvis knapt komme meg opp trappa til husets hovedetasje på slutten. Hos meg var 98% av plagene borte 2 dager etter fødselen, så jeg anser meg som veldig heldig. Jeg klarte å trene jevnt hele svangerskapet, med tilpassede øvelser og tror det redda meg. Fortsatt kjenner jeg bekkenet litt om jeg sover på magen, men det kan jeg leve med.
 
Innen 1 uke etter begge fødslene var jeg helt bra :)
Under begge sv.skapene hadde jeg bekkenløsning og bekkenlåsning samtidig. Med nr 2 hadde jeg i tillegg symfyseløsning..
 
Back
Topp