Bekkeløsning

Småtass

Glad i forumet
Hei.
Er det mange av dere her inne som sliter med det?
Her fikk jeg lett bekkenløsning i første svangerskap rundt uke 15 og måtte gi opp løping, men syklet flere ganger i uken helt frem til fødsel og klarte meg helt fint.
Bekkenløsningen ga seg ikke etter fødsel, men er ikke plaget med det i hverdagen så lenge jeg ikke løper for mye.
Nå er jeg 23 uker på vei og kjenner at bekkenet er verre nå enn i slutten av sist svangerskap. Jeg har en gutt på 2,5 år og litt løfting er uunngåelig. Jeg prøver å komme meg ut og trene litt, sykling, gåtur osv, men er mindre tid og energi til dette etter en arbeidsdag og tid med sønnen min.
Jeg er redd for at jeg bare skal bli verre og verre slik at jeg ikke klarer å fungere som normalt.

Så jeg vil bare høre med dere? Hva gjør dere i forhold til bekkenløsning? Trener, holder dere i ro, får behandling? Hva fungerer, hva fungerer ikke?

Je fikk behandling sist svangerskap, men hadde ikke no særlig utbytte av det, nå er jeg 23 uker og er 50% sykemeldt, jeg tror det vil bli mer etterhvert, jeg jobber i barnehage på småbarnsavdelig og prøver å løfte minst mulig, de dgene jeg har vært på jobb fungerer jeg ikke hjemme, og med to små på 2 1/2 og 4 1/2 funker ikke det så bra... Jeg trener ikke jeg da.. De to forje svangerskapa gikk jeg på vanngym for gravide det var godt for bekkenet. Men her jeg bor nå har de ikke det tilbudet:/

Jeg hadde bekkenløsning tidlig i de to forrige svangerskapene, men fikk ikke noe særlig behandling for det. Første gangen gikk jeg på krykker de to siste mnd, og var helt pyton. Andre gangern så fikk jeg jo aktupunktur en gang i uka, og det hjalp på. Men for at det skulle hjelpe så måtte jeg gå en gang i uka, ellers ble det helt pyton. Nå fikk jeg det i uke7, og har sleti litt med det. Men får da både aktupunktur og fysioterapi denne gangen. Jeg går til bgh med unga, for å klare å holde meg litt aktiv, og prøver å gå småturer ellers å. Men kan ikke gå for langt. Også må jeg jo passe på hvordan jeg sitter, ellers klarer jeg ikke å komme meg opp av sofaen omtrent. Og unngå mye løft. Masse lykke til videre, og håper det ikke blir værre :)

De har visst begynt med vanntrening for gravide i nærheten av hvor jeg bor så vurderer det.
Jeg håper jeg kan gå fullt på jobb denne gangen og ettersom jeg har kontorjobb som er lite belastende.
Jeg vil så gjerne finne en mirakelkur, men det finnekanskje ikke :).

Mannen er snill da, nå hadde han bestilt slynger slik at jeg får trent litt styrke her hjemme.Hadde lest en artikkel om at det var veldig bra for trening av bekken for gravide :)

Jeg er 100% sykemeldt pga bekkenløsning. Helt pyton.

Jeg hadde prøvd den vanntreninga hvis jeg var deg. Mye bevegelser med veldig lite belastning.

Det er viktig å være flink til å trappe ned på belastninger, spesielt skjeve/usymmetriske belastninger.
Her sparer jeg så og si alt (det lille jeg har) kruttet til toåringen min:)
Det er veldig viktig å kunne fungere hjemme og, ikke brenne av alt på jobben. Tok lang tid før jeg lærte det, men følte jeg var på god vei til å havne i rullestol/ på krykker.

Håper det stabiliserer seg litt og at du ikke blir værre, men smerten forandrer seg nok litt når magen kommer mer og mer.

Ja, jeg får høre litt med jordmor når jeg skal dit på onsdag. Det var hun som nevnt bassengtreningen. Håper jeg slipper sykemelding, for tror jeg hadde gått på veggene hjemme, for å ikke snakke om endt opp som en flodhest, ettersom alt jeg gjør når jeg er hjemme er å snoke i godteskapet :). Men er det sykemelding som må til så er det sykemelding som må til.

Ikke press deg. Merker det såååå godt på bekkenet. Har vært bedre en periode nå og har da gjort masse husarbeid, gått rundt på sentrene, kjørt langt i bil osv. Igår klarte jeg plutselig ikke og gå. Så lytt til kroppen din, men ikke bli apekatt selv om du føler deg bra :p

Vi har ikke svømming for gravide her, men jeg er i svømmehallen innimellom, det er utrolig deilig. Har ikke prøvd noe annet.

Skal prøve å unngå å bli apekatt :).
Jeg får prøve å ta det rolig og fokusere på å fungere i dagliglivet med en aktiv toåring :)

Back
Topp