Bekjempe tidsklemma

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Jeg trender tips av alle slag til å gjøre tidsklemma litt mildere :P Går rundt meg selv snart.

Kom med dine beste tips i en travel hverdag!

Her kutter jeg grønsaker til middagen dagen før :D

Svigermor kutter mye av maten i store puljer og fryser ned i porsjoner i poser. Alt mulig rart blir fryst.

Årh, den tidsklemma! :P
Gi meg en kokk og en vaskehjelp...

Følger med her! Med 100% jobb, og to førsteklassinger, og en mann som jobber kveld annenhver uke (kl 14-22)..så tar jeg imot tips :)
Enig med de over, vaskehjelp og kokk hadde vært digg :D

Følger med her! Med 100% jobb, og to førsteklassinger, og en mann som jobber kveld annenhver uke (kl 14-22)..så tar jeg imot tips :)
Enig med de over, vaskehjelp og kokk hadde vært digg :D
Kokk hadde tatt kaka! :D Middagstiden er vanskeligst. Vi er hjemme fra bhg sånn 16.30 - 16.45 og da skal jo gjerne lillemann ha en liten vask av lanker og ansikt og ofte må vi bytte tøy (sandkassegutt) så må vi skravle litt og finne noe å gjøre til han mens jeg lager mat. Da er klokken vips 17! Så tar det en halv time å lage mat da så middagen blir sjeldent før 17.30 også skal han liksom spise kveldsmat før han legger seg 18.30-19.00 også??:P

Det er samme med oss når det gjelder middagen. Middag 17.30-18.00. Blir ikke mye kvelds på 3 åringen her. Hun spiser en yoghurt som regel.. :p

Kokk hadde tatt kaka! :D Middagstiden er vanskeligst. Vi er hjemme fra bhg sånn 16.30 - 16.45 og da skal jo gjerne lillemann ha en liten vask av lanker og ansikt og ofte må vi bytte tøy (sandkassegutt) så må vi skravle litt og finne noe å gjøre til han mens jeg lager mat. Da er klokken vips 17! Så tar det en halv time å lage mat da så middagen blir sjeldent før 17.30 også skal han liksom spise kveldsmat før han legger seg 18.30-19.00 også??:P
Kanskje det kan hjelpe å ha en søndag i ny og ne der man lager maaasse mat av ulik slag som kan fryses ned, så kan man bare varme opp middag de dagene det er mest hektisk? Da må man jo ha tid til p lage masse mat en søndag da, men ;)

Jeg er alene med to jenter og har 1,5 time reisevei til skolen!så her skal jeg følge med!det jeg gjør med middag er å gi de noe frukt eller grønnsaker med en gang vi kommer hjem.så blir middagen kveldsmat ved 18 tiden!da slipper j at de skriker og maser etter når middagen er ferdig!

Følger denne. Middag er et mareritt. Klesvasken hoper seg opp, huset skulle vært skrubbet. Lameller skulle ha blitt hengt opp, lamper skudd opp off (nytt hus, som også skal males) Er ikke nok timer i uken.

Mye kan forberedes kvelden før for å gjøre matlagingen enklere. Har ei venninne som alltid lager hele ukens mat på søndag og setter i bokser i kjøleskapet. Så er det bare å varme opp. Er ikke så flink at jeg gidder det selv, men høres lurt ut om man vil ha raske middager i uka ;)
Handle en gang i uken. Planlegge at tilbehør til en middag kan brukes flere dager. Osv.

Vi er bare to, men setter opp ukeplan for middag hver uke, og velger raske middager(wok/suppe) de dagene vi har ting å rekke på ettermiddag/kveld.
Resten tar vi når vi kan, fordi vi har valgt å prioritere å sitte sammen og spise middag hver dag, uansett.

Men jeg kan fint sette på en maskin med klær før jeg begynner på middagen, så er den ferdig til vi har spist. Da rydder en av bordet, mens den andre henger opp klær.

Og så tar vi sånn speed-shining av leiligheten når vi vet at vi får besøk...

Skaffet meg en jobb der jeg er 100% sjef over egen tid :p

Men ellers hjelper det å handle 1-2 ganger i uka, i stedet for hver dag. Legge fram klær til hele familien dagen i forveien og pakke sekker/bager. Lage ekstra store porsjoner med mat og fryse ned, så man har kjappe middagsløsninger, men allikevel sunne. Gjøre klar matpakker kvelden i forveien.

Jo, og invistere i vaskehjelp. Vi har det, og det er virkelig gull verdt :)

Nå har jeg ikke rukket å lese hele tråden, men jeg tenker det er mange tips som går igjen :) :)

Kokk hadde tatt kaka! :D Middagstiden er vanskeligst. Vi er hjemme fra bhg sånn 16.30 - 16.45 og da skal jo gjerne lillemann ha en liten vask av lanker og ansikt og ofte må vi bytte tøy (sandkassegutt) så må vi skravle litt og finne noe å gjøre til han mens jeg lager mat. Da er klokken vips 17! Så tar det en halv time å lage mat da så middagen blir sjeldent før 17.30 også skal han liksom spise kveldsmat før han legger seg 18.30-19.00 også??:p

Nå vet jeg ikke hvor gammel din minste er, men da jeg bodde alene med eldstemann og han kom hjem fra bhg grisete og sliten, så satte jeg alltid han i dusjen med noen badeleker. Der satt han og koste seg, mens jeg lagde i stand middagen, så hadde han fått hentet seg inn litt mens han dusjet og vi kunne kose oss med maten uten stress :)

Back
Topp