Bekhterev og graviditet

Sept16barn

Andre møte med forumet
Noen som har noen erfaringer med graviditet når man er revmatiker? Hørt at smertene kan avta, noe jeg håper på. Er 4+2 her idag. Veldig tidlig enda:)

Flyttet denne tråden til generelt jeg, da den var postet på FAQ ;)

Gratulerer med graviditeten :) Og velkommen til forumet. Håper noen kan svare på det du lurer på :)

Nesten ikke lyst å svare, for jeg er redd for å ta motet fra andre.
Mitt første svangerskap forsvant alt av smerter forårsaket av Bekthereven og revmatismen, mens dette svangerskapet har vært helt forferdelig i forhold til smerter og sånn.
De sier at 33% blir bedre, 33% blir verre og 33% forblir likedan som før svangerskapet.
Men så spille det jo inn om kroppen er i aktiv fase av sykdommen, medisinering osv.

Jeg hadde kanskje vært bedre og hadde hatt mindre smerter om jeg kom meg i varmebad, men pga migrene kan jeg ikke bruke varmebad. I tillegg har jeg ibs, så det er mye medisiner jeg ikke kan bruke.

Jeg har ikke behkterev, men har psoriasisartritt, som er en form for revmatisk lidelse.

Hos meg har det ikke blitt bedre, men det er ekstremt kaldt for tida, og det påvirker jo revmatismen min veldig.
Det som har blitt bedre er psoriasisen og allergiene mine, som også regnes som autoimmune sykdommer, så du kan jo fort bli bedre :)

Legen min forklarte det sånn her:
Når du har en autoimmun sykdom blir kroppen opptatt av å angripe seg selv, uten grunn. Men når du blir gravid, mister kroppen litt fokus på å angripe seg selv, og blir mer "opptatt av graviditeten" og å holde den i gang.

Min svigersøster fikk påvist leddgikt for et par år siden. Da hun gikk gravid nå sist hadde hun ikke tegn til det i det hele tatt. Hun var plaget med stive og vonde ledd før, men under graviditeten sprang hun på fjellturer og hadde ikke en eneste plage før fødselen var over :p

Back
Topp