Beise benkeplate?

LiHaLo

Forumet er livet
Novemberskattene 2014 <3
Noen som har prøvd det? Har en heltre benkeplate som har gulna skikkelig. Skulle gjerne beisa den hvit, sånn kalkfarga der treverket skinner gjennom. Men blir resultatet bra?? Eller er det mye jobb til ingen nytte.

Kommer vel helt an på hvordan den er behandlet fra før av og hvor mettet treverket er.
Uansett så bør det pusses før og imellom strøkene

Kommer vel helt an på hvordan den er behandlet fra før av og hvor mettet treverket er.
Uansett så bør det pusses før og imellom strøkene
Takk for svar :) litt usikker på hvordan den er behandlet da jeg ikke har overtatt nye huset enda, så den kan jo være lakka eller olja..
Pusser opp inni hodet mitt for tida :P

Takk for svar :) litt usikker på hvordan den er behandlet da jeg ikke har overtatt nye huset enda, så den kan jo være lakka eller olja..
Pusser opp inni hodet mitt for tida :P

Hvit olje er nok et bedre alternativ ja, pga mat osv :) får mye forskjellig på coop f.eks.

Om det er lakket må du få av all lakken først, for at ny behandling skal kunne trekke seg inn.
De fleste benkeplater til kjøkken er vel stort sett oljet da, og da er jo ikke den samme hinnen der. Men det bør pusses med et litt grovere papir først slik at porene i treverket åpner seg. Mellom lagene kan det brukes et veldig fint papir, type poleringspapir som er rundt 300, for å få en glatt og fin overflate. Treverket vil "reise" seg når det blir tilført væske. Når det ikke lenger gjør dette betyr det at det er mettet ;)

Hvit olje er nok et bedre alternativ ja, pga mat osv :) får mye forskjellig på coop f.eks.

Om det er lakket må du få av all lakken først, for at ny behandling skal kunne trekke seg inn.
De fleste benkeplater til kjøkken er vel stort sett oljet da, og da er jo ikke den samme hinnen der. Men det bør pusses med et litt grovere papir først slik at porene i treverket åpner seg. Mellom lagene kan det brukes et veldig fint papir, type poleringspapir som er rundt 300, for å få en glatt og fin overflate. Treverket vil "reise" seg når det blir tilført væske. Når det ikke lenger gjør dette betyr det at det er mettet ;)
Tusen takk! Noterer dette ned og gleder meg til å sette i gang :D

Hvit olje har jeg ikke hørt om engang.. takk for tips :)
Henvend deg i maleravdelingen, de kan hjelpe deg. Jeg kjøpte min på maxbo. Husk å pusse ned først og vask gjerne med krystallsoda (pleier å ha det i maleravdelingen også, evt i vaskemiddelavdelingen i matbutikken) og la det tørke godt før du tar på olje. La olja trekke leeeeenge før du tørker av det overflødige.

For å beise tror jeg treverket må være helt ubehandla. Fikk jeg beskjed om da jeg lurte på beis til noe iallfall:-)

Noen som har prøvd det? Har en heltre benkeplate som har gulna skikkelig. Skulle gjerne beisa den hvit, sånn kalkfarga der treverket skinner gjennom. Men blir resultatet bra?? Eller er det mye jobb til ingen nytte.

Du har sikkert gjort dette for lenge siden, men anbefaler ikke beis pga mat.
Ei heller matolje dette vil ikke vare.
Du må pusse helt ned og pusse mellom lagene. Pusser du den helt ned må du mette benkeplaten helt, oljing av benkeplaten skal være 3-4 i året for å holde den fin:) bruk hvitolje om du ønsker den lysere. Blir den for hvit, kan du bruke klar olje inni mellom.

Back
Topp