Beinhinnebetenselse og joggesko

Frk KabelSatan

Elsker forumet
Jeg skal begynne å jogge..
Sist gang jeg holdt på, måtte jeg gi meg pga beinhinnebettenelse.
Men nå har rumpa blitt så stor at det er på tide å begynne igjen..emoticon

Noen andre her som sliter med dette som har noen gode joggesko å anbefalle? :)

Sist jeg hadde beinhinnebetennelse så var det i ribbeinet,med andre ord så er jeg dårlig på skovalgemoticon

Jeg sliter med det samme, men etter jeg investerte i noen dyre Asics joggesko har jeg ikke kjent noe til det.. Ikke det at jeg har jogget så mye de 7 siste mnd, men jeg fik vondt av å gå i oppoverbakke også, og det problemet har jeg ikke :) Jeg har i hvertfall funnet ut at det å betale litt ekstra for å få sko som passer til føttene mine er det lureste jeg har gjort :) Kommer nok aldri til å kjøpe billige joggesko lenger...

Fant dette  HER

Konservativ behndling tar fort 5-6 uker før symptomene er helt borte. Med denne skaden gjelder det å ta tak i problemet tidlig, samt å være tolmodig i forhold til det å gå tilbake til full trening igjen. 
- Reduser aktiviteten til smertene/ømheten gir seg, men for all del ikke slutt å løp! Mange anbefaler totalt hvile. I de fleste tilfeller blir dette det vi kan kalle en kardinalfeil! Da tilvenner du aldri vevet til belastningen. Det gjelder å redusere løpstreningen så mye at du får kontroll på symptomene. Kort ned øktene og løp på variert underlag (grusveier er bedre en asvalt, sti) for å gi variert belastning på muskulaturen. Kjør intervallene på grusvei i stedet for asvalt tredemølle for å gi benet variasjon. 
- Gjør noe alternativ trening som erstatning for de tapte kilometerene. I det minste vil slik trening trene det kardiovaskulære og det blir lettere å gjennoppta full løpstrening når du blir bra igjen. 
- Tøy bakside og fremside av leggmuskulaturen. Eksempelvis 30 sek x 3, 1-2 ganger/dagen. Varier tøyningen ved å tøye med strak og bøyd kne, og ta med tærne i tøyningen ved å bøy disse oppover (for å tøye ulike leggmuskler). 
- Korriger eventuelle aksefeil. Hos for eksempel Löplabbet eller en ortoped gjøres dette først med å se på fotstillingen på en speilkasse, for så å ta en løpstest på tredemølle for å analysere fotisettet (som kan være årsaken til problemet). Ut i fra dette kan en anbefale sko med stivere innlegg (mer stabil) eller innleggssåler/løpsinnlegg som korrigerer feilstillingen. I mange tilfeller forvinner symptomene etter kort tid. 
- Massasje av leggmuskulaturen. 
- Taping med sportstape. Fest tapen horisontalt på leggen og dra de ømme områdene bort fra leggbenet ditt. Dette avlaster beinhinnen noe. En dyktig fysioterapeut kan vise deg hvordan. 
- Varme. Legg/tape på for eksempel plast/leggstrømpe rundt leggen for å øke sirkulasjonen/varmen. 
- Skift løpeskoene etter 1000-1200 kilometer. 
- Styrketrening av fremsiden/baksiden av leggmusklene. 3x10 rep., pause 10-20 sek 

Øvelse 1) Plukk opp blyant med tærne. 
Øvelse 2) Sitt på et bord som er høyt nok til at føttene ikke berører gulvet. Surr noe mykt rundt håndtaket på en bøtte (håndkle) og plasser håndtaket fremmet på foten/skoen. Hev rolig foten ved å kontrahere muskelene på fremsiden av leggen. Heis bøtten rolig ned igjen. Økt motstanden ved å legge sten eller annet tungt i bøtten. Gjør øvelsene innenfor smertegrensene. 
Øvelse 3) Tåhev. Heis deg rolig opp og ned på tærne. Når du føler at øvelsen går greitt øker du hastigheten opp på tærne, men fortsetter å senke deg rolig ned. Ikke overdriv antall repetisojoner i starten da dette vil kunne gi motsatt effekt med vevsirritasjoner som resultat. 

Generelt anbefaler vil jeg ikke anbefale betennelsesdempende (NSAIDS:Brexidol etc), da dette fort kan kamuflere symptomene. For den utolmodige utøveren vil dette da føre til for tidlig gjennopptagelse av full løpstrening og dermed forlengelse av skadeperioden uten at årsakene til problemet er løst. 

Til slutt vil jeg derfor anbefale reduksjon i løpstreningen og skift til alternativ trening for en periode, kutte ut/reduser den delen av løpstreningen som gir størst belastning som f eks løping i nedoverbakke og løping i stor fart på asvalt. Fortsett å løpe, men reduser treningen til du merker at du får kontroll slik at vevet rekker å "hente seg inn igjen". 
Lykke til!"

Jeg har absolutt ingen kompetanse på dette området, men jeg hadde jo helt klart beinhinnebetennelse for en stund siden. Jeg løp likevel, men det ble ikke bedre.
Nå har jeg hatt en lang pause pga at jeg har vært i praksis hvor jeg har gått veldig mye, og da ble det bedre. Har begynt å løpe igjen nå og kjenner ikke en dritt i leggen.
Jeg har også byttet sko, men aner ikke om det kan være grunnen. Før brukte jeg mine adidas goretex eller håndballsko fra ungdomsskolen:P Svært lite demping i de... hehe.
Nå bruker jeg Nike Free Run, de er laget sånn at man ikke lander på hælen når man løper, noe som visstnok er belastende for kroppen. De er laget sånn at man løper tilnærmet barfott...
Så jeg vet altså ikke hva som er grunnen til at det har forsvunnet, om det er skobytte, pausen min eller begge deler, men smertene er iallefall helt borte:)

NÅ vet jeg hvorfor bekkenet mitt er helt håpløst i dag! Jeg har drømt at jeg løp barbeint i natt,og jeg løp MYE! Herregud som jeg drømmer for tiden....

jeg ville dratt på en ordentlig treningsskobutikk, f.eks løplabbet, der finner de sko som er perfekt til deg, og de filmer hvordan du løper og ser hvor du legger mest vekt! jeg har aaaaldri hatt så digge joggesko før :P

I tillegg til gode sko, variert underlag og trening, og å kutte ned til du tåler belastningen, funker det for meg å bruke Rehband varmebandasje/sokk rundt leggen under trening og å ise ned etter. 

Det er nok lurt å legge litt penger i en god sko. Asics har ofte gode løpesko.
Om du kjenner symptomer på beinhinnebetennelse er det viktig å roe ned løpingen og ise ned. Massasje hos muskelterapeut er også bra. Om du får kronisk eller tilbakevendende beinhinnebet. så kan trykkbølgebehandling og kiropraktikk kanskje være noe for deg. Det var det som skulle til for å få bukt med min beinh.bet.

Jeg kan verken jogge i Nimbus, Kayano eller Kinsei som alle er toppmodeller fra Acics.
Nytter ikke å legge penger i gode løpesko hvis de ikke passer til din fot. Test og så kjøp :)

Hvis du løper ofte så bør du bytte sko slik at de andre får hvile. Par nr. 2 trenger ikke å være fult så mye dempet. Husk at du må gange kroppsvekten din med 3-4 når du løper, noen mener 5 så da blir til og med en person på 50 kg tung.

Tusen takk for mange gode svar! :)

Har kjøpt meg et par fra Asics nå som virker veldig gode.
Så får jeg bare begynne pent med løpinga og håpe at det går bedre nå! :)

Back
Topp