Beinhinnebetennelse i leggen

Frk.Keller

Glad i forumet
Jeg har begynt å jogge, og fått det jeg regner med, og tror, er beinhinnebetennelse. Er en stikkende/skjærende smerte på framsiden av leggen når jeg løper, og en stund etterpå. Når jeg tar borti det, eller klemmer på det, kjennes det ut som om jeg har falt HARDT på en trestubb med skinnleggen og virkelig slått meg blå og gul [&:]

Flere som har hatt det? Hvordan ble dere bedre? Har hatt det noen uker nå, og jeg LENGTER etter å løpe igjen [:o]

Ellers noen tips og triks? ALT mottas med takk [:o][:D][:D]

Huff..jeg leste Bihulebetennelse i leggen [X(] Hahahaha!!

Jepp. Var sånn hele ungdomstiden.

Treneren min mente det var beinhinnebetennelse, og at det ikke var noe å gjøre med det. Annet enn å være forsiktig.[:-]

Jepp.. Hadde det for noen år siden.. Fordi jeg plutselig begynte å trene mye mer enn før.. Det eneste som hjalp var 3-4 uker med null trening (sommerferien). Brukte beina så lite som mulig rett og slett.. Da gikk det bort og har heldigvis ikke kommet tilbake..

ORIGINAL: Que

Jepp.. Hadde det for noen år siden.. Fordi jeg plutselig begynte å trene mye mer enn før.. Det eneste som hjalp var 3-4 uker med null trening (sommerferien). Brukte beina så lite som mulig rett og slett.. Da gikk det bort og har heldigvis ikke kommet tilbake..

Ja, har begynt å jogge istedenfor ellipsemaskin, så regner med det er derfor det kom. Jeg KAN jo ikke gå 3-4 uker uten å trene, men regner med at siden jeg ikke kjenner det i det hele tatt når jeg bruker ellipsemaskin, så må det gå an å bruke den fram til jeg blir bra?

Jeg bruker sånn tigerbalsamlingnende krem som kjøpes på f.eks vita/helsekost. Og masserer 2 ganger per dag..
Da går det fort over

Is, ro, kiropraktikk og kanskje såler om du trenger det. 

Først og fremst bør du ikke jogge på en goood stund, og når du da gjenopptar jogginga, må du variere treninga. F.eks jogge max 1-2 ganger i uka, og trene noe annet de andre dagene.

Ikke løp på asfalt. Bruk ordentlige sko med god demping. Smør området med Heat Lotion før og etter trening. En støttebandasje kan hjelpe.

Noe enkelt som funka for meg var å dusje leggen først med så varmt vann som du tåler. Holde d i 30 sek ca og så skifte til iskaldt vann. Gjenta dette noen ganger. På denne måten får du turbo på blodsirkulasjonen, noe som vil løsne på betennelsen.
Og bruk gode sko, ha gjerne to par som du bytter på.

Lykke til :)

Jeg fikk masasje av en idretsmassør, som masserte. Vondt som F, men funket utmerket. Han drev også å masserte med is, men det taklet jeg ikke, det ble for vondt. Gikk på å få opp blodsirkulasjonen i området.

Ellers så bør du vurdere å skifte til bedre sko, ta det litt med ro en stund, og dusje leggene sånn som noen andre nevnte over her.

Ville tatt det litt med ro med joggingen, for jeg fikk høre at det kan bli kronisk om man ikke tar hensyn til vondtene. Kan også prøve å massere bort "klumpene" du har langs leggen.. der betennelsen er [:)]
Jeg slet med det i to år, teipet og teipet hver gang jeg skulle trene[:-]

Tusen takk for mange gode tips!! Skal teste ut samtlige av disse, ro, massasje, dusjing med varmt og kaldt vann, tigerbalsam og alt det.. Ja, det MÅ jeg!

Dagen etter jeg fikk sånn kjempevondt var jeg å kjøpte meg splitter nye løpesko, Asics Gel Nimbus 12. De sa de var det beste til min fot, så satser på at de gjør susen når jeg en gang blir bra igjen!
[:D]

Jeg har vært mye plaget med det, viktig å bytte sko flere ganger om dagen hvis du står/går mye på jobb. Vær forsiktig å ikke overbelast , kan bli kronisk hvis man ikke tar det med ro.
Jeg løper stort sett ikke mere, sykler og elipsemaskin.
Går også ann å teipe leggene.

ORIGINAL: orchidee

Jeg har vært mye plaget med det, viktig å bytte sko flere ganger om dagen hvis du står/går mye på jobb. Vær forsiktig å ikke overbelast , kan bli kronisk hvis man ikke tar det med ro.

Ja, har lest om dette med teiping, hvordan gjør man det?

ORIGINAL: Que

samme her.
 det kjentes som man trykket i mel innenfor huden, når man trykket på leggen.. grusomt! men heldigvis gone forever[:D]

ORIGINAL: Frk.Keller

ORIGINAL: orchidee

Ja, har lest om dette med teiping, hvordan gjør man det?

Jeg husker ikke helt hvordan det gjøres nå,er mange år siden jeg teipet. men var hos en fysioterapaut som lærte meg det. Har i senere tid kjøpt sånne blå leggvarmere(kjøpes i sportsbutikk) som hjelper meg med og holde leggene varme.

Åh, føler meg deg. Det er grisevondt!!
Har vært plaget med det de to siste årene selv...

Når jeg spilte fotball så smurte jeg iallfall på en krem som gjorde det bittelitt bedre. Husker ikke hva den heter dessverre, var treneren som hadde den med seg. I tillegg er det et MUST med gode sko iallfall, og en liten pause når det er på det verste...

eneaste som hjelp meg var amnge ukers hvile uten trening.

har det kronisk, hatt det i ca 8-9 år [&:][:'(] tips er vel gode sko, unngå asfalt, dropp løpinga inntil beina er bra igjen, varier underlaget

Back
Topp