Beina svikter..

s0lskinn

Blir kjent med forumet
Jeg er 24+5 uker på vei med tvillinger.
De siste 4-5 dagene har jeg begynt å merke noen ekle plager. Når jeg er ute å går, så går det ikke så lang tid før jeg blir varm, og merker at beina blir helt gele (nesten som ekstrem melkesyre), og det føles som beina skal svikte under meg. Jeg blir andpusten og kan også bli svimmel om jeg ikke setter meg ned med en gang. Rett før dette skjer, merker jeg at det strammer nederst på magen og jeg føler at jeg må gå litt krumbøyd for at det ikke skal strekke sånn..
Med en gang jeg får satt meg ned så går det over. Men når jeg begynner å gå igjen, så kommer det tilbake før eller senere.
Noen ide om hva dette kan være? Er utrolig ubehagelig og plagsomt, tør nesten ikke gå noe sted alene.

Var hos legen forrige uke, alt så da fint ut. Blodprosenten var fin. Blodtrykket mitt har alltid vært litt lavt, men har aldri hatt noen plager med det, og det har vært stabilt gjennom graviditeten.

Vet ikke om det kan ha noen sammenheng. Men når jeg er på ultralyd og legen trykker mens jeg ligger på ryggen, blir jeg fort veldig dårlig og svimmer nesten av. Legen forklarer dette ved at babyene presser mot vena cava.

Håper på noen svar og/eller råd! :)

Hei tvillingmamma!

Det høres ut som om du har begynt med kynnere. Kynnere er en sammentrekning av den etterhvert store livmormormusklen. Når du har tvillinger i magen er det vanlig å få kynnere tidligere i svangerskapet enn om det bare hadde vært et barn. Typisk kommer det mer kynnere når du er i aktivitet, som f.eks. når du er ute og går.

Hvis livmoren trekker seg kraftig sammen når kynneren er der, kan det gi symptomer som du beskriver: Du kan kjenne deg varm, kjenne nedpress mot beina, og føle deg anpusten. Det er ganske typisk at det hjelper å bøye seg fremover for å lette litt på trykket.
Kynnere er helt okay å ha inn i mellom. Så lenge det ikke blir for ofte eller systematiserer seg og bygger seg opp. Det er sikkert uansett lurt å snakke med din jordmor/gynekolog om dette på neste kontroll. De kan si enda litt mer om hva som er normalt ift der du er i svangerskapet også ift om du er førstegangsfødende eller flergangsfødende.

Vær obs på at du selv kan være med å holde ro og fokus når det kommer. Vær spesielt obs på pusten din. Pust rolig og dypt og si gjerne til deg selv at dette er bare en kynner. Det er ganske utrolig hvor mye det kan hjelpe.
Du kan også være obs på at du kanskje må slakke på tempoet ditt for å unngå å få en del kynnere. Gå litt langsommere og ta litt mindre skritt. Noen ganger er det små tilpasninger som skal til.

Masse lykke til videre da :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp