Beibien har lagt seg med hodet ned

inel

Betatt av forumet
Hei dere,

Jeg er 32 uker på vei, og nettopp vært på ultralyd for å sjekke plassering av morkaken, som visstnok hadde flyttet seg oppover heldigvis, slik at jeg slipper keisersnitt. Lillegutt er rundt 2 kg og over 30 cm langt, og han har allerede lagt seg med hodet ned. Er dette veldig vanlig for å bare være i uke 32? Er han "låst slik nå" ? Jeg merker jeg er litt utilpass pga det fordi jeg føler han ikke kommer til å ha nok plass når han ligger slik. Han er "normal" størrelse nå i følge jordmor, men jeg trodde han kom til å bevege seg litt rundt omkring fortsatt, men det er vel lite plass igjen nå? :)

Hva er deres erfaringer oog synspunkter?

Hvis du er førstegangsfødene så er det helt normalt at de legger seg tidlig ned og fester seg. Når du spørr om han har låst seg, mener du da om hodet er festet seg? Det kan lege eller jordmor kjenne ved eventuelt neste kontroll. :) tror det blir liten plass til baby etterhvert uansett hvordan vei de ligger :) ville sett på det som positivt at alt er klart til fødsel i og med at baby er snudd seg og slikt :)

Det er flere som sier til meg at "han kan fortsatt snu seg opp igjen, og tilbake"....men jeg ser ikke helt at han kommer til å gjøre det. Her snudde han seg for flere uker siden (er 34 nå, tror det var ca 28-29), og han beveger seg MYE, men ingen tegn på at han snur seg opp igjen, nei.

Noen snur seg og legger seg riktig tidlig, andre ikke. Babyen til ei venninne av meg har ligget med hodet ned siden 28. Hos meg ligger babyen i tverrleie.

Jeg er førstegangs og her har han ligget med hodet ned ganske lenge :) er nå 35+5 og hodet har begynt å feste seg :) slik keg har forstått det kan baby fortsatt snu seg så lenge hodet ikke er festet (:

iphonen

Takk for feedback folkens :) ha det er vel ikke noe jeg trenger å utro meg for. Hehe. Jeg tenkte kanskje han ikke fikk "rom nok" til utfoldelse hvis han ligger i hodeleie :)

Sent from my SPH-L710 using BV Forum mobile app

kontroll uke 32 sa jordmor at han lå ned men kunne rotere frem til ca uke 36, og på kontroll i dag uke 36, hadde knerten sunket ned i bekkenet og var så godt som fastlåst der :) magen hadde sunket og sf målet var begyndt å gå nedover.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Hei dere,

Jeg er 32 uker på vei, og nettopp vært på ultralyd for å sjekke plassering av morkaken, som visstnok hadde flyttet seg oppover heldigvis, slik at jeg slipper keisersnitt. Lillegutt er rundt 2 kg og over 30 cm langt, og han har allerede lagt seg med hodet ned. Er dette veldig vanlig for å bare være i uke 32? Er han "låst slik nå" ? Jeg merker jeg er litt utilpass pga det fordi jeg føler han ikke kommer til å ha nok plass når han ligger slik. Han er "normal" størrelse nå i følge jordmor, men jeg trodde han kom til å bevege seg litt rundt omkring fortsatt, men det er vel lite plass igjen nå? :)

Hva er deres erfaringer oog synspunkter?
Jeg følte på samme måte med førstemann, hun festet seg i uke 30 og det ble litt klaustrofobisk for meg.. Men de har det bra selv om de ligger sånn, så prøv å ikke tenk på det! <3

Sent from my iPhone using BV Forum

Her hadde jenta vår lagt seg med hodet ned sist kontroll i uke 30, og ligger slik fortsatt :) Nå er det svært liten plass i livmoren og bebis har det nok bra uansett stilling :)

Da jeg var på ul i uke 19 hadde hun lagt seg med hode ned og har ligget slik siden da. Jordmor sa senere på en kontroll at det ikke var så rart, for de har mer bevegelsesmuligheter når de ligger med hode nedover. På kontrollen i dag hos legen sa han at hun hadde sunket godt ned, hva en det betyr...kanskje hun har festet seg da??

Da jeg var på ul i uke 19 hadde hun lagt seg med hode ned og har ligget slik siden da. Jordmor sa senere på en kontroll at det ikke var så rart, for de har mer bevegelsesmuligheter når de ligger med hode nedover. På kontrollen i dag hos legen sa han at hun hadde sunket godt ned, hva en det betyr...kanskje hun har festet seg da??

Hvor langt er du på vei?

Min første lå med hode ned og hadde festet seg allerede i uke 31/32. Jeg syns og det var veldig tidlig, men også betryggende for da lå han jo faktisk riktig vei. ;-) Han ble født i uke 37. Men i utgangspunktet kan de snu seg rundt omkring frem til uke 36.
Frøkna i magen nå derimot ligger på tvers/sitter. (Er i uke 33) Kjenner at jeg liker ikke det spesielt godt. Skal på ny kontroll hos jordmor i uke 36 og har ho ikke snudd seg da må jeg inn til sykehuset for kontroll og sjekk/ultralyd.

Min første lå med hode ned og hadde festet seg allerede i uke 31/32. Jeg syns og det var veldig tidlig, men også betryggende for da lå han jo faktisk riktig vei. ;-) Han ble født i uke 37. Men i utgangspunktet kan de snu seg rundt omkring frem til uke 36.
Frøkna i magen nå derimot ligger på tvers/sitter. (Er i uke 33) Kjenner at jeg liker ikke det spesielt godt. Skal på ny kontroll hos jordmor i uke 36 og har ho ikke snudd seg da må jeg inn til sykehuset for kontroll og sjekk/ultralyd.

Wow ja håper hun snur seg!! :-)

Jeg spurte i dag, og da fikk jeg beskjed om at hode er festet, så da slipper jeg å lure på hva legen mente ;)

Jeg spurte i dag, og da fikk jeg beskjed om at hode er festet, så da slipper jeg å lure på hva legen mente ;)

Så bra da!! :-)

Jeg er i uke 36, og nå sa legen at hodet har festa seg :D H*n rører fortsatt masse på seg, spreller en hel del og sparker, så den har nok av plass selv om det blir trangere. Jeg er bitteliten, og babyen er stor for min størrelse, så er nok ikke lenge igjen nå :D

Wow ja håper hun snur seg!! :)

Håper på det jeg og. Blir spennende på kontroll hos JM etter påske. :-)

Back
Topp