Behov for smertestillende etter fødsel

hoppestokken

Forumet er livet
Sensommerbarna 2019
Påskeliljene 2022 ❤️
Hvor lenge har du hatt behov for smertestillende etter fødsel (særlig første)? Og hva slags rifter hadde du eventuelt? Hvilke type(r) smertestillende brukte du?
 
Hvor lenge har du hatt behov for smertestillende etter fødsel (særlig første)? Og hva slags rifter hadde du eventuelt? Hvilke type(r) smertestillende brukte du?
Jeg hadde masse etterrier etter fødsel og ett klipp med liten rift. Det var etterriene som plaget meg mest og da brukt jeg kombinasjon av Naproxen og Paracet, og laget mine egne isbind for å ha der nede :rolleyes:
Tror jeg brukte smertestillende opp til en uke etter fødsel, men trappet det ned utover uken :) frykter mer etterrier denne gang, så har kjøpt inn Naproxen til dem :)
 
Hadde rift grad 2 pluss klipp. Fikk paracet+voltaren 3-4 ganger daglig og det ga meg god nok smertelindring. Jeg tok det de tre dagene jeg var på sykehuset pluss et par dager etter at jeg kom hjem. Husker ikke nøyaktig, men maks en uke til sammen.
 
Jeg tok Ibux oug paracet 3/dagen på sykehuset (2 dager) og den første dagen eller to hjemme (3-4), ble vel gradvis nedtrapping. Ble klipt og fikk et par rifter, ble aldri fortalt noe grad, men hun fant stadig noe å sy så regner med det var flere mindre rifter. Etterrier merket jeg ikke særlig til (eller så virket smertestillende så godt mot det at jeg aldri merket det). Det var med første altså :)
 
Med nr 1 hadde jeg behov for Paracet + Ibux pga etterrier den første uken, ble klippet rimelig godt da babyen satte seg fast, men trengte ikke noe ekstra for det utenom det jeg allerede fikk.

Med nr 2 hadde jeg akutt ks og tok alt jeg kunne få de første to døgn, deretter Paracet og Ibux mot etterrier den første uken.

Med nr 3 sydde jeg ingen ting, men hadde etterrier fra en annen verden så fikk først Paracet og Ibux, men da det ikke virket fikk jeg oxynorm i to døgn. Det virket heldighvis på smertene (her snakker vi om ekstreme smerter), men kunne ikke amme når jeg tok det (pumpet og kastet melken). Deretter Paracet og Ibux i 3 dager.
 
Ikke behov for smertestillende i det heletatt med min første. En liten grad 1-rift med 3 sting.
 
Fikk "djup vaginal rift" (anar ikkje kva grad) + klipp. Fikk Paracet og noke anna 1-2 gangar om dagen til vi reiste heim, med beskjeden om å fortsette med Paracet heime.
Eg for min del såg ikkje heilt poenget, for eg hadde aldri vondt etter fødselen, så det vart med dei tre dagane på sjukehuset :)
 
Hvor lenge har du hatt behov for smertestillende etter fødsel (særlig første)? Og hva slags rifter hadde du eventuelt? Hvilke type(r) smertestillende brukte du?
Ikke hatt behov for smertestillende etter noen av fødslene mine, men så har jeg på det meste måtte sy to pyntesting der nede. Mener jeg tok én paracet på føden med siste barnet pga etterrier.
 
Ble klippet til grad 2. brukte smertestillende i ca 2 uker, hvor jeg trappet gradvis ned bruken den andre uken :happy: ble sydd med overfladiske sting, og disse ble nokså stramme da jeg fikk mye vann i kroppen etter fødsel :meh:
 
Ble klippet og fikk en rift, så det ble sydd en del. Fikk Paracet på sykehuset og tok det vel en uke. Mot slutten tok jeg kun ved behov. Var litt vondt å sitte, så hvis det ble for ille tok jeg Paracet.
 
Paracet og naproxen første to døgn etter første pga etterrier. Ingen smertelindring etter nr to. Paracet og tramadol etter tredje pga vonde etterrier. Paralgin forte funker ikke på meg.
 
Brukte ingen smertelindring etter første, hadde kun «skrubbsår». Hadde vondt osv i underetasjen, men tenkte at det fikk jeg tåle :rolleyes:
Med nr 2 og 3 har jeg hatt behov for Paracet pga etterier, hadde ingen smerte i underetasjen selv om jeg fikk liten rift med nr2.
 
Hadde rift grad 3A, fikk Paracet og Naproxen 4 ganger/dag i en uke ca. Da var jeg nesten litt for godt smertestilt, så jeg merket ikke at jeg var i litt for mye aktivitet i forhold til hva jeg burde. Endte opp med at noen sting gikk opp og såret tok lenger tid enn nødvendig å gro. Så det var ikke særlig deilig.
 
Paracet en god stund, men hadde KS også. Skal definitivt pakke med smertestillende i fødebagen denne gangen :)
 
Fikk paralgin forte på sykehuset pga etterrier. Gikk over etter et par dager :)
 
Back
Topp