Behandling for bekkenplager

Dulf

Andre møte med forumet
Helo!

Jeg har en aktiv jobb og sliter allerede med bekkenet. Meeen, sliter nesten enda mer med tanken på å skulle bli sykemeldt - har ikke godt av for mye dødtid.

Noen som har erfaring med fysio/manuellterapi eller andre gode behandlere? Vil gjøre det jeg kan for å ha minst mulig vondt, men hadde vært topp å finne noen med driftstilskudd.

Bor i Oslo :)
 
Har ikke oversikt over behandlere med driftstilskudd, vær obs på at det ofte kan være lang ventetid i Oslo hos de som er gode på bekkenplager. Jeg gikk til en på Holmenkollen og en på Mortensrud (ulike svangerskap). For min del hjalp det ikke på å bli smertefri, men hjalp vel litt ift å holde bekkenet aktivt og styrke muskulaturen rundt. Jeg har også hatt bassengtrening i varmt vann, men nå er svømmehallene stengt, så tviler på at dette er tilgjengelig.

Nå har jeg en annen fysio i Viken og går privat da min helseforsikring dekker inntil 24 behandlingstimer i året. Forsikringen min har også avtale med Bekken og barn. Jeg har hørt mye bra om dem, men usikker på om de har driftsavtale. De holder til på Skøyen og Storo. Jeg ville sjekket om de har avtale. Om det ikke er så dyrt ville jeg investert i et par to/tre timer med mål om å få en treningsplan du kan fortsette med hjemme.
 
Jeg bruker en super flink osteopat på Majorstuen. Hun har litt ventetid og koster litt, men absolutt verdt det. Klinikken ligger i Hammerstadsgata og heter Oslo osteopati og akupunkturklinikk, hun jeg går til heter Heidi.
 
Man kan finne gode øvelser og yoga feks på nett også. Jeg syns varmepute lindrer en del, også varme bad. Sist svangerskap hadde vi et sånt oppblåsbart boblebad som jeg lå å duppa en del oppi :happy: gikk til fysio en del forrige gang men siden jeg har øvelsene og utstyr hjemme gidder jeg ikke bruke tid på det denne gangen.
 
Den beste behandlingen er å ta det med ro og ikke overbelaste bekkenet. Nå har jeg ingen erfaring med å prøve kiropraktikk eller fysioterapi, men mange anbefaler dette. :) Jeg hadde heller veldig effekt av å gå i varmebasseng flere ganger i uka. Men nå i disse coronatider har det vært litt vanskelig da alt er stengt. Så til nå har jeg måttet hvile mye, men holdt meg i fysisk aktivitet til jeg når smertegrensen for hva jeg opplever som ubehagelig. Man blir veldig immobil og føler seg ganske hjelpeløs hvis man overbelaster seg selv, særlig når man har et barn hjemme å ta seg av fra før. Jeg har krykker liggende som jeg kan ta i bruk hvis det blir som verst, men til nå har det gått bra uten da jeg har vært flink til å avslutte aktivitet i tide. Ellers bruker jeg gravidpute om natten, som jeg har mellom beina. Det hjelper også veldig. :)

Har vært 100% sykemeldt fra jobb siden sv.uke 10, da det begynte ganske tidlig til meg. Og det har hjulpet veldig i tillegg. Jeg er sykepleier og jobber i eldreomsorgen, og som kjent blir det en del belastninger i løpet av en arbeidsdag. Selv om jeg er 100% sykemeldt har jeg en god dialog med arbeidsgiver, om at jeg får komme og gjøre annet arbeid som ikke krever fysisk belastning eller pasientkontakt i avdelingene. Det går mer på administrativt arbeid som jeg som sykepleier kan gjøre.

Hadde det helt likens i mitt første svangerskap også. Slet også veldig da med bekkenløsning, og angret veldig på at jeg ikke tok det mere med ro - fordi jeg hadde problemer med bekkenet også lenge etter svangerskapet.

Så anbefaler virkelig å ta hensyn til bekkenet og ikke belast mer enn du får vondt. :)
 
Back
Topp