Behandling av tannlegeskrekk

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Noen her som har vært gjennom det? Funker det? Ble du kvitt angsten? Hvis du har odontofobi/tannlegeskrekk, kunne du tenke deg behandling for å bli kvitt det og få behandling mot det?

Beklager, men det har ingenting med barn å gjøre, men må bare få det ut en plass.

Det ble nettopp min tur etter 3 år på venteliste, men helt ærlig så har jeg ikke noe særlig lyst til dette. Jeg har jo slitt med odontofobi/tannlegeskrekk fra jeg var 3-4 år gammel så det er jo bare bra at det finnes hjelp å få. Men kjenner at det ble altfor tøft på første timen med psykolog og tannlege. Har vært så sliten og har følt meg litt småsur på dette opplegget selvom jeg kun har vært på en time. Har egentlig lyst til å bare melde meg av denne behandlingen, men må nok gi det noen ganger. Og jeg har heller ingen tro på at denne behandlingen kan ta bort angsten min for å ta tannbehandlinger som borring, trekking, rotfylling osv. Jeg har to mål med hele denne odontofobi-behandlingen og det er å kunne ta en tannbehandling med beroligende (siden det ikke fungerer nå) og kunne følge datteren min til tannlegen å sitte i stolen med henne om det trengs, for det klarer jeg ikke nå.
Får se hvordan dette går.

Kjenner noen som har vært ukentlig til tanrens osv før å bli kvitt det, i et halvt års tid, og det har gått bra det. Nye ting på introduseres sakte :happy:

Noen her som har vært gjennom det? Funker det? Ble du kvitt angsten? Hvis du har odontofobi/tannlegeskrekk, kunne du tenke deg behandling for å bli kvitt det og få behandling mot det?

Beklager, men det har ingenting med barn å gjøre, men må bare få det ut en plass.

Det ble nettopp min tur etter 3 år på venteliste, men helt ærlig så har jeg ikke noe særlig lyst til dette. Jeg har jo slitt med odontofobi/tannlegeskrekk fra jeg var 3-4 år gammel så det er jo bare bra at det finnes hjelp å få. Men kjenner at det ble altfor tøft på første timen med psykolog og tannlege. Har vært så sliten og har følt meg litt småsur på dette opplegget selvom jeg kun har vært på en time. Har egentlig lyst til å bare melde meg av denne behandlingen, men må nok gi det noen ganger. Og jeg har heller ingen tro på at denne behandlingen kan ta bort angsten min for å ta tannbehandlinger som borring, trekking, rotfylling osv. Jeg har to mål med hele denne odontofobi-behandlingen og det er å kunne ta en tannbehandling med beroligende (siden det ikke fungerer nå) og kunne følge datteren min til tannlegen å sitte i stolen med henne om det trengs, for det klarer jeg ikke nå.
Jeg har ekstrem tannlegeskrekk, så får beroligende og lystgass. Avtalt at mannen skal følge til tannlege, eventuelt min far dersom min mann ikke kan. Jeg sliter i tillegg med at jeg brekker meg veldig lett, gjør det ikke lettere..

Kjenner noen som har vært ukentlig til tanrens osv før å bli kvitt det, i et halvt års tid, og det har gått bra det. Nye ting på introduseres sakte :happy:
Ja denne behandlingen blir på samme måte bare med et team som består av tannlege, psykolog og tannlege assistent, og skal gå der ukentlig å ta ting i mitt tempo. Det høres jo bra ut, men om det funker vet jeg ikke. Og det virker som at de ikke gir seg før odontofobien/angsten min er borte. Så det høres jo egentlig bra ut, men jeg har faktisk ikke troa på denne behandlingen. Men skal så klart gi det en sjanse å ihvertfall prøve.

Ja denne behandlingen blir på samme måte bare med et team som består av tannlege, psykolog og tannlege assistent, og skal gå der ukentlig å ta ting i mitt tempo. Det høres jo bra ut, men om det funker vet jeg ikke. Og det virker som at de ikke gir seg før odontofobien/angsten min er borte. Så det høres jo egentlig bra ut, men jeg har faktisk ikke troa på denne behandlingen. Men skal så klart gi det en sjanse å ihvertfall prøve.
Du må nesten bare prøve.. De gjør jo sitt beste for deg, og målet deres er jo ihvertfall ikke at det skal bli værre, så så lenge det ikke blir værre er det kanskje verdt forsøket?
Har selv hatt mine runder med forskjellige psykologer og forskjellig hjelp, og det tar jo tid, men er man villig til å prøve så går det nok til slutt.
Jeg heier på deg! :)

Jeg har ekstrem tannlegeskrekk, så får beroligende og lystgass. Avtalt at mannen skal følge til tannlege, eventuelt min far dersom min mann ikke kan. Jeg sliter i tillegg med at jeg brekker meg veldig lett, gjør det ikke lettere..
Jeg prøvde beroligende og lystgass når jeg var 10 år å det funket ikke. Men målet mitt nå med denne behandlingen er å klare å sette meg i den stolen og fullføre tannbehandling med beroligende, selvom psykologen og tannlegen sitt mål er at jeg skal klare uten noe form for beroligende siden det egentlig er hovedmålet med hele behandlingen.

Du må nesten bare prøve.. De gjør jo sitt beste for deg, og målet deres er jo ihvertfall ikke at det skal bli værre, så så lenge det ikke blir værre er det kanskje verdt forsøket?
Har selv hatt mine runder med forskjellige psykologer og forskjellig hjelp, og det tar jo tid, men er man villig til å prøve så går det nok til slutt.
Jeg heier på deg! :)
Ja det er jo egentlig verdt forsøket så jeg skal ihvertfall prøve. Har også tenkt at det er angsten min som snakker når jeg sier at jeg ikke har lyst. Skal sies at jeg har ikke angst sånn generelt, kun tannlegeskrekk/angst. Har bare vært stressa av hele opplegget, også var det ekstra tøft å rippe opp i barndommen min som har altfor mye bagasje. Men kommer meg nok gjennom det, prøver ihvertfall.

Takk

Jeg har tannlegeskrekk og vurdert behandling/hjelp. Jeg drar ikke til tannlegen. Greide for noen år siden fordi jeg sikkert bare var pyse som liten. Men nei da. Å ta noen hull og rotfylling ga ett smertehelvætte som varte i flere mnd og mange kg ned i vekt. Tannlegen trudde ikke på meg ang smertene fordi man skal visst kun ha smerter ved hull og ikke så vedvarende etter behandling hvor man liksom blir kvitt alle problemene. Kan si at hull ikke gir vondt her men en tannlegebehandling gjør. Så wyyer smerter i 6 mmd og 10 kg ned i vekt Så ga da i grunn litt opp hele tannlege greiene. Er snart 5 år siden og har fortsatt smerter der det ble rotfylt. Trur det er noe rart med tannkjøttet mitt men tannlegen nektet for det også.

Å kurere tannlegeskrekk fungerer det, men man må jo ville det selv. Jeg har tannlegeskrekk fordi jeg ble ikke trodd når jeg sa at bedøvelsen ikke virker, isteden for å gi meg mer trakk tannlegen tenner, endte med 4 tenner i minus og skrekk for tannlegen. I dag lærer tannleger om tannlegeskrekk i studie, det er mer fokus på å forebygge enn slik det var før de viste best.
Jeg tenker at det blir mye verre for meg når jeg mister alle tenna når jeg blir gammel enn å bekjempe angsten. Man må møte angsten sin, og finne en tannlege som samarbeider med deg, er tålmodig, skånsom. Jeg fant han, fantastisk tannlege som nå har fått fiksa mine tenner, jeg kommer 1 gang i året på sjekk. Og jeg må fremdeles tvinge meg selv men når jeg er ferdig så vant jeg enda en runde. Gjør dette for deg selv, det er så verdt det :)

Å kurere tannlegeskrekk fungerer det, men man må jo ville det selv. Jeg har tannlegeskrekk fordi jeg ble ikke trodd når jeg sa at bedøvelsen ikke virker, isteden for å gi meg mer trakk tannlegen tenner, endte med 4 tenner i minus og skrekk for tannlegen. I dag lærer tannleger om tannlegeskrekk i studie, det er mer fokus på å forebygge enn slik det var før de viste best.
Jeg tenker at det blir mye verre for meg når jeg mister alle tenna når jeg blir gammel enn å bekjempe angsten. Man må møte angsten sin, og finne en tannlege som samarbeider med deg, er tålmodig, skånsom. Jeg fant han, fantastisk tannlege som nå har fått fiksa mine tenner, jeg kommer 1 gang i året på sjekk. Og jeg må fremdeles tvinge meg selv men når jeg er ferdig så vant jeg enda en runde. Gjør dette for deg selv, det er så verdt det :)
Huff, det hørtes ikke noe godt ut. Hadde selv blitt enda mer redd for tannlegen om jeg hadde opplevd det, men det har jeg ikke siden jeg måtte ha narkose den gangen jeg skulle borre ei tann det var hull helt gjennom som endte med å bli trukket mens jeg lå i narkosen. Har hatt tannlegeskrekk fra jeg var 3-4 år å er redd for alt bortsett fra vanlig tannlegesjekk og røntgen. Om jeg blir kvitt angsten helt vet jeg ikke, men skal ihvertfall prøve. Jeg har som hovedmål å klare tannbehandling med beroligende, for det var noe jeg prøvde for mange år siden, men det funket ikke å jeg var like redd. Vet at de jeg går til behandling hos har som mål at jeg angsten skal være helt borte og at det er derfor vi gjør denne behandlingen. Men vi får se, jeg prøver ihvertfall.

Jeg er henvist, men går også til et av de få tannlegekontorene i Norge som er spesialister på tannlegeskrekk. Jeg har alltid samme tannlege og samme tannlegeassistent. Blir godt dopet ned. Og bare det å ha hu faste norske DAMEN hjelper veldig for meg.

Alle tannlegene på det senteret har vært styremedlemmer i foreningen for odontofobi. Så dem kan sakene sine.

Jeg har tannlegeskrekk. Har ikke fått oppfølging av odontofobiteam offentlig, men går til tannlege som har spesialutdanning. Jeg gikk først ikke på over 8 år før angsten for at noe skulle være galt med tennene mine ble verre enn angsten for å gå. Kan ikke si at jeg er kurert, men ved hjelp av beroligende (rohypnol) har jeg tatt alle visdomstennene (for å slippe å bekymre meg for om de kom til å bli betente) og har rotfylt en tann. Tror faktisk ikke jeg hadde vært særlig redd for å gjøre det igjen. Jeg gleder meg aldri til en tannlegetime, men det plager meg ikke lengre i hverdagen.

Jeg har også odontofobi og skal gjennom samme type behandlingsløp. Fikk egentlig plass i mars, men kan ikke gå gjennom den type angstbehandling som gravid så får ny time til høsten.
Merker at jeg er litt lettet, men vet jo at det hele bare blir utsatt. Er ok motivert for å gjennomføre behandlingen, da jeg vet at eksponering fungerer, men herlighet som jeg gruer meg! Har med andre ord full forståelse for at du er nervøs og ikke har så lyst til å gjennomføre.
Bare husk på at behandlingen blir i ditt tempo og på dine premisser, og at de ikke kommer til å presse deg til noe du ikke er klart for :)

Skal snakke litt fra andre siden her, og min erfaring med å jobbe med pasienter med odontofobi.

Jeg er ikke spesialist, jobber ikke i et odontofobiteam, har ikke ekstra utdanning på feltet. Bare vanlig tannpleier, som brenner meget for de "svake" i samfunnet (de som gjerne ikke blir hørt, og må følges ekstra opp)

Jeg har hatt tilvenning på ganske mange pasienter med klar odontofobi eller sterk angst for tannbehandling (det er et skille akkurat der, men det skal jeg ikke gå inn på). Det har vært timer med psykolog, pasienten og meg, i første omgang på et sted hvor pasienten har følt seg trygg (at jeg er på et fremmed sted), og sakte men sikkert har vi jobbet oss inn på tannklinikken, inn på behandlingsrom et, opp i stolen, og inn i munnen for å se. Alt er tatt i det tempoet som pasienten har følt seg bekvem med, og når pasienten har fått nok for et besøk, da avtaler vi neste gang.

Når jeg som tannpleier ikke kan gjøre noe mer (kan jo ikke borre , trekke osv, men kan rense tennene og gjøre undersøkelsen) da har vi avtalt tidspunkt for når vi, som et team (pasienten og meg) skal inn til tannlegen. Da har pasienten allerede en trygg person sammen med seg, i en noe trygg setting. Noen har måttet ha beroligende første gangene hos tannlege, mens andre har prøvd uten.

Det som er fantastisk er at iløpet av den tiden jeg har jobbet hvor jeg er nå (4,5 år) så er disse pasientene blitt så trygge på tannbehandling, oss som behandlere og at de nå vet hva de møter, at de ikke føler en angst lengre, for å komme til oss. Hvordan det hadde vært for dem å komme til en ny behandler, vet jeg ikke, men behandling og tilvenning av odontofobi virker.

Og selv om jeg ikke har noen spesialisering eller ekstra utdanning på feltet, så må du bare spørre hvis det er noe du lurer på :)

Back
Topp