Behandling av sår etter fjerning av føflekk

Blu-Ray

Forumet er livet
Oktoberskattene 2015
Novemberlykke 2015
Leste forskjellige meninger om det Noen her som har fått beskjed av legen om hva dere måtte gjøre etter den var skåret bort?
Skal plasteret bare sitte på til stingene tas?

Første 24 timene skal plasteret ligge på. Blør d gjennom skal d kun forsterkes, altså legges et nytt oppå. Dette da det er de første 24 timene du har størst sjanse for infeksjon og sårtilhelingen bør får "fred". Ellers kan d være greit å bruke plaster så lenge såret væsker eller du selv føler behov for d. God bedring

Her byttet jeg plaster selv, og lot det sitte på til stingene ble tatt. :)

Byttet plaster når jeg følte behov for det og fjernet stingene selv etter 10 dager.

Brukte plaster til stingene ble tatt. Var på apoteket og spurte dem også når jeg kjøpte plaster. Den jeg fjerna lå akkurat i bh kanten under puppen så måtte jo bruke sports bh og passe litt på.

Brukte plaster det første døgnet og bacimycin evnt pyrisept for å holde rent. Jeg sydde ikke, så slapp å tenke på dem.

Sår bør få være mest mulig i fred :) Bytt plaster dersom det er blod/puss, så bytt etter et døgn. Du må ha plaster på til stingene er av.

Mannen tok et par på ryggen rett før ferien for noen år siden. Vi hadde vannfaste plaster som.ble byttet den dagen vi var på stranda, og ham brukte vel plaster til jeg tok stingene (på ferie) og muligens en dag eller to til, minnet er litt vagt, det et noen år siden.

Fikk et ark med info om sårbehandling og fulgte det.
Husker ikke i farta hva behandlinga gikk ut på, men husker at jeg følte det var mer enn overkommelig [emoji6]
Bytta plaster daglig da, men fjernet i ansiktet og på halsen, så det var ganske utsatt på en måte. Tror nok jeg hadde bytta sjeldnere om det var et sted som dekkes av klær... måtte bruke plaster/tape/faktor 50 på arret 6 mnd etter at det var grodd.

Fikk et ark med info om sårbehandling og fulgte det.
Husker ikke i farta hva behandlinga gikk ut på, men husker at jeg følte det var mer enn overkommelig [emoji6]
Bytta plaster daglig da, men fjernet i ansiktet og på halsen, så det var ganske utsatt på en måte. Tror nok jeg hadde bytta sjeldnere om det var et sted som dekkes av klær... måtte bruke plaster/tape/faktor 50 på arret 6 mnd etter at det var grodd.

Det siste der er lurt, hvis man vil ha minst mulig synlig arr. Soler man arret for tidlig, forblir det rosa/lilla i stedet for hvitt. Og plastertape over arr kan også redusere sjansen for utvikling av kelloidarr (brede, klumpete arr som er større enn det opprinnelige kuttet), som er vanlig på brystkassen/øvre del av rygg og på lår.

Ahh. Det var derfor mannen var plasteret på ryggen hele sommeren da. For å ikke få sol på det.

Fikk ikke beskjed om å gjøre mye. Bare bytte plaster i 3 dager eller noe også la det være i fred. Hadde på plaster litt lenger da jeg syns sånne sår er skikkelig ekkelt.

Back
Topp