Behandling av morsmelkerstatning

Nusse18

Andre møte med forumet
hei. Ammingen gikk ikke helt som forventet, og produksjonen har desverre avtatt. Så nå blir det 100% flaske på gutten min på 3 uker. Men hvordan gjør dere dette med koking, behandling av vann og når dere skal på tur osv, ja hele pakka med flasker? Noen smarte tips til en enklere hverdag?

Nå koker jeg flasker og smokker i kjeler. Også koker jeg vann på vannkokern på morgenen, og dette bruker jeg hele dagen,kaldt. Blander opp med pulver når han skal ha mat og varmer i varmbad. Dette er helt OK måte å gjøre det på ikke sant? Hvor lenge bør jeg egentlig ha flasken i vannbad?

Førstegangsmamma og setter pris på gode svar :)
 
Mme-pulver MÅ vel tillages varmt om jeg husker rett, kan ikke varmes opp. Men du kan feks koke opp varmtvann til hver flaske og bruke det kokte avkjølte til å få riktig temperatur. Mener å huske det sto på pakken at vannet pulveret blandes i bør ha 40 grader minst. Vi kokte varmtvann på morgenen og hadde stående i termos som vi brukte ila dagen (hadde ikke vannkoker eller mikro). Men brukte aldri flaske på farten vi da, siden vi fikk til å gå fra delamming til fullamming.
 
Vi kokte opp vann i vannkoker og blandet med kaldt vann, kokt kaldt vann i starten som vi hadde i kjøleskapet :)
Skal du ut, så er det bare å lage en termos på forhånd, med riktig temperatur og ta med pulver og måleskje :)
Gjør det så enkelt som mulig både hjemme og ute :)
 
Vil anbefale deg sterilisator til mikrobølgeovn. De er billige og du slipper å stå med kjele. Det vil du spare masse tid og energi på. Når vi skulle på tur så lagde jeg ferdig temperert vann på termos. Blandet varmt og kaldt vann til litt varmere enn fingervarmt siden det faller litt i temperatur i termosen. Så hadde jeg doseringsboks med ferdig oppmålt mme.
Hjemme som kjøpte vi baby brezza melkemaskin den koster litt, men det beste kjøpet vi har gjort! Den temperer vannet og måler opp riktig mengde vann og mme. Blir som en kaffemaskin bare at den lager mme. Gullverdt på natta!
 
Babybrezza til å lage melk hjemme, den virker så enkel. Vi hadde varmt vann på termos, og kaldt kokt vann i kjøleskapet. Målte opp og blandet inn pulveret. Gjorde dette noen ganger ute også, men min likte godt ferdigblandet nan så vi ga stort sett det :)

Anbefaler antikolikk flaskene til Mam, de kan steriliseres i mikro ved å fylle vann i bunnen :)
 
Når ammingen gikk skeis her var baby brezza et av de første innkjøpene vi gjorde. Bruker denne fremdeles, selv om vi nå har kun 1 flaske om dagen. Beste kjøpet vi har gjort! Kjøpte også avent sterilisator (bruker mam anti-kolikk flasker). Jeg likte denne bedre enn mikrosterilisator, men det er jo smaksak. Når vi er på tur har jeg en termos med varmt kokt vann og en flaske med kokt avkjølt vann, fant kjapt hvilke blandingsforhold som gjaldt.
 
Jeg er på ferie nå og har ikke med med meg vannkokeren min.. (vi har en vannkoker som gir 40 grader og riktig mengde).

Uten vannkoker er det enkleste synes jeg 2/3 kaldt vann fra kjøleskapet (kokt) og 1/3 kokt vann i flaska. Det blir alltid rundt 37-40 grader :) og så tar det ganske kort tid å lage. her koker jeg flasker en gang i døgnet. Hjemme har jeg dampsterilisator, men synes ikke flaskekokinga er så ille.. Eneste er at sterilisatoren er enklere, og man trenger færre flasker.

Ut på tur pleier jeg å kjøpe ferdigblandet melk fra kartong og varme opp med termokopp.
 
Back
Topp