JEg vil også svare, selv om jeg kanskje ikke får frem alt du vil vite [8D]
Jeg er velsignet med hele 3 bonusbarn [:D] En jente på snart 15, har vært i livet hennes i 7 år. Hun mista mamman sin til kreften sommeren for 7 år siden og har siden da bodd hos meg og pappan. I tillegg har mannen min tvillingjenter på 8 år som er hos oss annenhver helg. Jeg har en gutt på 9 år fra før og han bor også fast hos oss, og sammen har vi en liten pøbel på 3 år [:D]
Det jeg syns er den største utfordringa hos oss er når tvillingene kommer. De bor fast hos mamman og er innbaka med mammans oppdragelse og mammans regler [;)] Det er de som "slår seg vrang", prøver seg på å få ting sin måte osv... Det er de som ikke bor her og trenger å finne sin plass annenhver helg. Syns faktisk synd i dem, tror for VÅR del at det hadde vært best med 50/50, selv om det kanskje ikke passer for alle [;)]
Tar litt av her, men jeg er så engasjert i sånne saker [:D] Nå skal jeg prøve å svare på spm dine [;)]
Hvordan opplever du å være bonusmamma/-pappa?
Jeg syns det er helt utrolig at jeg kan få ta en så stor del i livet til et barn som ikke er mitt biologisk! Selv om det ikke er glade grunner til at jenta bor hos oss fast, prøver vi å se det positive i alt, det har lært oss å ta vare på det som er viktig i livet, nemlig hverandre [;)] Det har lært oss nestekjærlighet på et nytt nivå og jeg elsker henne som hun var min egen [;)]
Hvordan behandler du bonusbarn kontra egne barn?
Jeg behandler alle barna likt, men gubben sporer av litt innimellom så da må jeg hente han inn igjen [8D] Litt blir naturlig forkjellig, men det har med alder å gjøre [;)]
Bør bonusbarn og egne barn behandles likt? Hvorfor/hvorfor ikke?
Jeg mener at så lenge man bor under samme tak, bør det være likt JA. Om man har en eller 5 mammaer skulle vel egentlig ikke spille noen rolle, unger trenger rutiner og stabilitet, og skal man få en blandet familie til å fungere som enhver anna familie, må man være en vanlig familie [;)]
Hva skal til for at alle i en familie med dine, mine og våre barn skal ha det bra?
At man tar vare på hverandre, at alle føler seg like mye inkludert i familien uansett [;)]
Hva er ditt tips til andre bonusforeldre?
Skal vi se, tips?? Jeg vil råde alle andre bonusforelsdre til å se på bonusbarna som sine egne, ikke skill mellom din og "hans" unger. Er det barn der, er det ikke nøye hvem som er foeldrene, man tar vare på dem uansett [:D]