Begynte med smaksprøver, sover dårligere

Kirby

Første møte med forumet
Vet ikke om dette er riktig underforum, men here goes. Min jente er 4,5 mnd og vi begynte med smaksprøver for rundt en uke siden. Begynte med Nestle grøt med mais og banan, men det virket som om den var litt tung for henne, hun var mye grinete om dagen uten at hun viste tegn til mageknip, så da gikk vi over til å prøve litt andre ting. Hittil har vi prøvd sviske, eple og søtpotet, og hun ser ut til å ha tålt alt dette godt, og er stort sett blid og fornøyd om dagen.
MEN: Helt siden vi begynte med smaksprøver, uansett hva det har vært, har hun sovet mindre strekker om natta. Før vi begynte sov hun gjerne fra 19-19:30 til 02:00, og deretter til rundt 07. Noen ganger sov hun tilogmed sammenhengende fra 19:30 til 05. Nå derimot kan hun sovne til vanlig tid, men våkne mellom 23 og 01, så igjen rundt 03, og igjen rundt 05-05:30. Jeg tilbyr mat og hun spiser hver gang, og sovner stort sett greit igjen etterpå, men det er så slitsomt! Pappa'n som jo skal på jobb våkner jo også på disse tidspunktene og blir sliten av uforstyrret søvn han også. Er det magetrøbbel som er grunnen, selv om hun ikke viser noen tegn til det? Har jeg begynt med smaksprøver for tidlig? Eller vil dette gå over av seg selv etter hvert?

Jeg hadde sluttet å gi hun fastføde og gitt kun melk. Alle gjør som føler men barn bør ikke få fastføde før de er 6 mnd særlig hvis du fullammer kanskje? Mamma sin melk er best ;) Kan være at hun har vond i mage. Ta liten pause med smaksprøving og se om det hjelper.

Hadde en slik periode her og, og da tok vi en pause fra fast føde. Begynte vell igjen ved 6 mnd og da gikk det mye bedre :)

Ikke sikkert det har noe med smaksprøvene å gjøre. Min lille er også 4,5 mnd og har de to siste ukene begynt å våkne hver andre time på natta for en sup melk. Før sov han mellom 4 og 5 timer. Vi har ikke begynt med smaksprøver enda. Hørt om flere i den alderen som plutselig begynner å våkne oftere på natta, så spørs om det er en periode. Som med alt annet;)

De små vokser og trenger mere mat, og har gjerne økedøgn som kan gå over en periode. En del barn spiser seg også opp om natta, det vil si at de spiser mere/ oftere på natta og i noen tilfeller da spiser litt mindre på dagtid.

Vet ikke om dette er riktig underforum, men here goes. Min jente er 4,5 mnd og vi begynte med smaksprøver for rundt en uke siden. Begynte med Nestle grøt med mais og banan, men det virket som om den var litt tung for henne, hun var mye grinete om dagen uten at hun viste tegn til mageknip, så da gikk vi over til å prøve litt andre ting. Hittil har vi prøvd sviske, eple og søtpotet, og hun ser ut til å ha tålt alt dette godt, og er stort sett blid og fornøyd om dagen.
MEN: Helt siden vi begynte med smaksprøver, uansett hva det har vært, har hun sovet mindre strekker om natta. Før vi begynte sov hun gjerne fra 19-19:30 til 02:00, og deretter til rundt 07. Noen ganger sov hun tilogmed sammenhengende fra 19:30 til 05. Nå derimot kan hun sovne til vanlig tid, men våkne mellom 23 og 01, så igjen rundt 03, og igjen rundt 05-05:30. Jeg tilbyr mat og hun spiser hver gang, og sovner stort sett greit igjen etterpå, men det er så slitsomt! Pappa'n som jo skal på jobb våkner jo også på disse tidspunktene og blir sliten av uforstyrret søvn han også. Er det magetrøbbel som er grunnen, selv om hun ikke viser noen tegn til det? Har jeg begynt med smaksprøver for tidlig? Eller vil dette gå over av seg selv etter hvert?
Når på dagen får hun smaksprøver?

Jeg synes også det virker som om du gir for mange forskjellige smaksprøver på kort tid, det tar tid for tarmsystemet å bli vant til fast føde. Begynn med en og en ting over tid, da vil du ha mye bedre kontroll på hva barnet tåler og ikke.

Jeg ville lagt fast føde på hylla en liten stund og prøvd igjen senere.

Back
Topp