Begynt med mat?

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Dere som har begynt med grøt eller annen fast føde, hvordan går det? Noen resultater på å sove lengre? Hva med magevondt? Hvor mye får de?

Sent from my iPhone using BV Forum

Eg har nettopp begynt med litt graut og sviskemos. Han får under 1 ss me graut 2 gongar for dagen og ca 1 ts sviskemos samtidig. Ingen reaksjon, bæsjar fortsatt x antall gongen om dagen. Legg ikkje merke til noko på natta da han får på dagtid og er nok for lite uansett for å gi noko sånn virkning.

Lillegull kom 24.02.14 ❤❤❤

Edit: Eg fullammar, men ønskjer å la han smaka. Er jo ikkje store mengder ham får :P Han krever meir og meir pupp generelt (ikkje økedøgn) og eg har byrja med handball igjen. Fint om gubben kan vera heime med han og eg kan få to timar fri, to dagar i veka.

Last edited:
Vurderer å begynne med grøt snart. Jeg fullammer, men har lyst at hun kan begynne å smake litt nå. Hun ammer mye for tiden. Hvilken grøt bruker dere?

Fullammer men har begynt med å gi litt mat nå. Fått smake litt av de Ellas kitchen smoothiene(ikke mye av gangen) og så får hun noen skjeer grøt på kvelden. Hun elsker banan og grøten går også ned på en to tre. Så morro :)) har ikke merket noe på verken mage/avføring!

Min lille pike ❤️

Vi har begynt i det små.. Her går det i hjemme laget grøt og hjemmelaget sviskemos :)

Lite mage vondt, han får litt måltidet før han legger seg.. Sover fra 19.30 til mellom 06.30 og 08.00.. Varierer veldig..

Får fullt grøtmåltid før leggetid. Ikke hatt magevondt. Får også alltid litt sviskemos før leggetid også. Veldig forskjellig hvor mye hun sover.. Men sover helt klart mye lenger etter vi startet med grøt:)

Celia 11.01.14

Sover ikke bedre... Vondt i magen :-P

Han spiser Nestlé sin mais og banan grøt hver kveld, og på ettermiddagen får han et glass med gulrot og potetmos.. han er ekstremt sulten av seg og produksjonen min er slik at det er spreng nesten hele tiden men er aldri nok allikevel.. så har no snart to fulle måltider om dagen og det hjelper. :) sover noen netter fra 23-0930 og ellers 21-06 evt så er det 00-02-04-06-10

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app

Her får hun 2-3 teskjeer med grøt om ettermiddagen. Har ikke sett noen forskjell verken på soving eller magen. Men det er kun smaksprøver for å innføre gluten mens jeg fortsatt fullammer.

Prøvde noen skjeer med tynn risgrøt med frossen mm i for å kjøle ned. Hun var litt usikker, men det gikk bra da hun oppdaga at det ikke var tran. Haha!!

Det er det jeg ser for meg skal skje her også. Så da har jeg vel nesten fått det bekreftet nå siden vi har "samme unge" :p

Ha ha!! Ja :-P
Sover ikke din hele natta nå da? Ikke ødelegg det med grøt!! Kan like gjerne vente til hun er 6 mmd :-)

Ha ha!! Ja :-P
Sover ikke din hele natta nå da? Ikke ødelegg det med grøt!! Kan like gjerne vente til hun er 6 mmd :-)

Nei hun sover fra 20:30/21:00 til ca 02. Men innimellom har jeg mye melk og hun har sovet til firetiden :) Men det er ikke hverdagskost

Tror jeg skal lage grøt selv. Har sett på oppskrifter på nett. Det ser relativt greit ut å lage.

Er ikke vanskelig :) Mange forksjellige typer man kan lage også + man kan tilsette de smakene barne liker best selv :) Vil abefale deg å lage frukt og grønnsaksmos selv også :)

Prinsen min er 6 uker prematur. Så jeg har bevisst valgt å ikke gi han noe grøt enda. Men antar at jeg begynner i mnd skiftet med litt grøt på dagtid.

Er mange oppskriftsbøker med god hjemmelaget mat beregnet for små mager:

Disse oppskriftene er hentet fra "mat for spedbarn" utgitt av helsedirektoratet, fikk den utlever på helsestasjonen.

Grøt:

Hirsegrøt
2dl vann
1/2 dl hirseflak
Litt mm/mme

Evt smakstilsetning: 1ss eplemos, most banan, eller annen frukt/bær-mos.

Annen grøt.

Grøt kan lages av alle typer mel. Velg den melsorten du vil bruke.( f.eks: hvete, havre, bygg eller andre mel/kornblandinger)

Ca2 ss mel
Ca1 dl vann
Litt mm/mme

Bland mel og vann og la dette stå i bløt noen timer før koking. Kok forsiktig opp under omrøring, og la det koke på svak varme i 5-10 min. Spe med vann ved behov. Kok grøten tykk, og la den avkjøles. Tilsett mm/mme til passende konsistens før grøten spises.

Ellers har Cappelen damm en bok som heter "lettlaget barnemat 6 mnd-3år". Forfatter er Margit Vea.

Sent from my iPad using BV Forum

Her har han begynt å få litt velling 2 ganger for dagen, da han våknet tidligere og tidligere og var veldig urolig på dagtid. Tydelig at det har gått bra, i natt sov han fra 20-08:30 <3

• Liker
Reactions: BMC
Har begynt med smaksprøver på grønnsaker på ettermiddagen, og nå sover han en time lenger etter jeg har lagt han for kvelden, altså fra ca 19.30-22.30, og våkner fremdeles ellers som vanlig med 2-3timers mellomrom. Gleder meg til han spiser et litt større måltid på kvelden så jeg forhåpentligvis får litt mer nattesøvn! Ellers synes han selv det er litt rart, men spennende med mat! Han liker godt sviske, og mos av banan og mango. Det er ikke mye sviske han har fått, men det merkes på bleia. Et eller to ekstra bleieskift.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Sov dårligere da han fikk grøt på kvelden. Nå får han grøt på dagtid og evt litt fruktmos (et par isbiter) på kvelden. Sover mye bedre igjen:)

Begynte dere akkurat ved 4mnd?

Back
Topp