Begynt å stå?

Grunnet til at jeg ble urolig. Er at jeg leste denne: www.lekegrinda.com/Faresignaler.shtml

• "ikke prøver å "stå" etter fire måneder når han får fast grunn under føttene."

TULL! Skremselspropaganda... i spedbarnsboka står det at de gjør det når de er 11 mnd (reiser seg opp i stående). Fra 12-15 mnd reiser de seg selv til stående på gulvet og tar etter hvert sine første skritt.

Her har hun stått på beina fra hun var 2 mnd. Men hun holder seg i meg. Hun liker også som noen sier å hoppe. Hun er så utrolig sterk i de beina og vil egentlig bare stå så trur nesten hun går før hun krabber :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, elsker å bli holdt så han kan stå og å hoppe i fanget:D

Go'gutten født 12.02.14♡

Grunnet til at jeg ble urolig. Er at jeg leste denne: www.lekegrinda.com/Faresignaler.shtml

• "ikke prøver å "stå" etter fire måneder når han får fast grunn under føttene."
Ta det opp med helsesøster ved neste kontroll. Trenger overhodet ikke være noe galt, men det kan jo også være greit å få det sjekket tenker jeg. Kanskje dere får henvisning til fysio feks. Her har han villet stå når han blir holdt opp i fanget siden han var ca 3,5 mnd.

Februar-14 mamma <3

TULL! Skremselspropaganda... i spedbarnsboka står det at de gjør det når de er 11 mnd (reiser seg opp i stående). Fra 12-15 mnd reiser de seg selv til stående på gulvet og tar etter hvert sine første skritt.
Men det er vel at de reiser seg opp og står selv? Her er det vel snakk om å spenne kroppen og "stå" når de blir holdt opp og får noe under beina.

Februar-14 mamma <3

• Liker
Reactions: EJ
Men det er vel at de reiser seg opp og står selv? Her er det vel snakk om å spenne kroppen og "stå" når de blir holdt opp og får noe under beina.

Februar-14 mamma <3

Var ikke sånn jeg tolket det... Men det var dårlig formulert i den boka?? Tolket det som at det forventes at de står av seg selv fra 12, men spenner seg når de er 11 mnd. Men hvis man er bekymret så bør man vel uansett ta kontakt med hs eller lege :-)

Var ikke sånn jeg tolket det... Men det var dårlig formulert i den boka?? Tolket det som at det forventes at de står av seg selv fra 12, men spenner seg når de er 11 mnd. Men hvis man er bekymret så bør man vel uansett ta kontakt med hs eller lege :-)

Har ikke lest den boka, så kan i grunn ikke uttale meg :p bare syns 11 mnd hørtes veldig seint ut igjen...

Februar-14 mamma <3

Jeg stresser ikke.. Ser det er flere her som ikke gjør d.
Fant også dette:
Når barnet er lite vil det strekke ut beina når det får trykk under føttene. Dette er en refleks barnet har med seg fra de ble født. Stårefleksen begynner så å avta, og skal forsvinne slik at når barnet er rundt 1/2 år så er den ikke så tydelig lenger. Men dersom barnet står mye i fanget, og dette blir stimulert, vil ikke refleksen forsvinne. Dette er ikke farlig, men det anbefales ikke å belaste hofter å ryggen så mye i denne stillingen.

Så begge deler er sikkert helt normalt.. Han har jo spent bein innimellom tidligere.. Man bør egentlig ikke lese for mye på nettet merker jeg :-P blir jo tullerusk

Har ikke lest den boka, så kan i grunn ikke uttale meg :p bare syns 11 mnd hørtes veldig seint ut igjen...

Februar-14 mamma <3

Er noen sider om utvikling, da blant annet motorikk. men det står i stikkordsform, så da er det ikke så lett... men ser ikke at de nevner det før 11 mnd...

Jeg stresser ikke.. Ser det er flere her som ikke gjør d.
Fant også dette:
Når barnet er lite vil det strekke ut beina når det får trykk under føttene. Dette er en refleks barnet har med seg fra de ble født. Stårefleksen begynner så å avta, og skal forsvinne slik at når barnet er rundt 1/2 år så er den ikke så tydelig lenger. Men dersom barnet står mye i fanget, og dette blir stimulert, vil ikke refleksen forsvinne. Dette er ikke farlig, men det anbefales ikke å belaste hofter å ryggen så mye i denne stillingen.

Så begge deler er sikkert helt normalt.. Han har jo spent bein innimellom tidligere.. Man bør egentlig ikke lese for mye på nettet merker jeg :p blir jo tullerusk

Husker ei fra barselgruppa fikk streng beskjed fra HS om å ikke ha henne stående i fanget. Noen tror kanskje at dette får babyene til å stå tidligere? Jeg stresser iallfall ikke noe med det og gjør det heller ikke hver dag. Er bare moro når hun ler høyt hver gang hun står :P Hun begynner å stå selv når hun er moden for det :-) I mellomtiden ligger hun timesvis på gulvet og øver på å krabbe :)

Da er det sikkert den refleksen som fortsatt er her :p

Februar-14 mamma <3

Mini her står ikke litt engang! Helt gele :P vi har begynt å øve litt hver dag, men stresser ikke med det. Hun kommer seg tidsnok opp på to ben :)

Her kan hun bli stiv som en pinne (og glad som en laks) når hun ligger nede også. Hun spenner liksom kroppen når hun blir ivrig:)

Vedlegg

• 1409000485784.jpg
    1409000485784.jpg
    46,5 KB · Visninger: 26
Her kan hun bli stiv som en pinne (og glad som en laks) når hun ligger nede også. Hun spenner liksom kroppen når hun blir ivrig:)
Så søt :)

Februar-14 mamma <3

Nope, her står hun overhodet ikke, gélebein!

Vi fikk beskjed av fysio at man ikke skal la de prøve å stå selv før de er klare for det fordi det ikke er bra for bena deres. Er vel ikke at noen er bekymret for at de skal lære å stå tidlig, men de skal jo ikke overbelaste kroppene sine! Men å stå litt i fanget mens vi holder dem er ikke farlig. Syns det er litt slemt om man driver å lar baby stå på gulvet i denne alderen. Hva er det godt for liksom? Hvis de er klare for å stå, skal de kunne klare å reise seg selv. Derfor syns jeg ikke at det er noe de skal "øve" på nå. Det er bare min mening da :)

Er det noen som øver på det da? Mine svar i denne tråden er i alle fall snakk om å "stå" i fanget, og ikke om å stå av seg selv eller å stå på gulvet, men at kroppen holdes stiv og "står" når babyen holdes opp i stående stilling i fanget. Ikke noe vi øver på, men noe som skjer når vi løfter han opp i fanget fordi han spenner kroppen og ikke vil sitte. Alt i alt så er han mesteparten av tiden på gulvet og får utfolde seg der. Tror ofte man har forskjellige definisjoner på ting.. Var en tråd her inne for leeeenge siden om at babyene satt av seg selv, når de var typ 2-3 måneder. Jeg kan fortsatt ikke skjønne at noen av babyene satt seg opp selv allerede da, min har ikke prøvd enda og er nå 6,5 mnd.. Men da var det kanskje forskjellige tolkninger på hva å sitte selv vil si?

Februar-14 mamma <3

Her sitter hun bare hvis jeg setter henne opp. Har kun gjort det for å ta bilder av henne til takkekort blant annet :)
Jeg har latt henne stå på gulvet :) Hun syns det er kjempegøy. Men jeg holder jo henne da, og det er ikke ofte vi gjør det heller :) Hun ligger på gulvet hele dagen når hun er våken :)

Back
Topp