Begynner alle med grøt nå?

Lykkeliky

Gift med forumet
Føler "alle" starter med grøt til babyen når den er 4 mnd, både her og på barselgruppa.. Mange starter gjerne enda tidligere selv om ikke det er anbefalt. Lillestoregutt her er 4 mnd nå, og vi har ikke bestemt oss for når han skal få begynne å smake litt fast føde. Han er veldig stor, men er fornøyd og legger (svært) godt på seg av mm.

Argumenter for/imot å starte nå? Mange sier at babyen sover bedre om natta når den får et grøtmåltid om kvelden, men jeg har motsatt erfaring.. Nettene her er elendige, med amming annenhver time, pluss oppvåkninger mellom dette også, så om vi starter med grøt må det være for å prøve om det kan hjelpe på nettene. Finnes det andre argumenter for å starte tidlig med fast føde før 6 mnd?  (jeg mener ikke smaksprøver, men fulle måltider)

Jeg startet med grøt allerede når lillemann var 3 mnd, men dette var fordi han konstant var misfornøyd på kveldene. Han er flaskebarn.
Han ble en ny baby etter vi startet med grøt, vi legger han kl 20 å da sover han som regel til kl 3 før han får en flaske å sover til vi står opp mellom 7-8.
Jeg anbefaler det varmt til alle, og det å få nattesøvn som nesten er komplett er helt fantastisk :-) Men det skal sies at min gutt sover lite på dagene, derfor sover han kanskje så godt på nettene, dette vet man jo ikke.  

eg har bare begynt å gi litt samksprøver no, slik at ho blir vant til det. har lest at mangen banr som bare får mm sliter litt med å ta annet mat når de er 6 mnd. så tenker at når ho blir 4 mnd får ho porsjoner. det ser ut som om ho liker det igår så smilte ho som bare det når ho fikk smake en skje=)

Jeg tror vi kommer til å vente litt. Enn så lenge så er han fornøyd og vi har ganske greie netter. Etter hva jeg har hørt så er det veldig opp og ned på hvordan grøt påvirker atferden til babyene. Noen blir roligere og sover lenger, andre merker ingenting.
Tenker vi begynner så smått om en måneds tid, da er han 4 månender og 3 uker.

tenker at folk må slutte å sammenligne og "dømme" andre :-) leser flere steder hvor folk tar helt av bare fordi noen sier at de har gitt babyene sine grøt/velling før fylte 4 mnd. HELT absurd... hvem kjenner vel babyen sin bedre enn mor og far til ungen ? flaskebarn har også et mer modnet tarmsystem enn mm-barn, noe som betyr at de kan ta grøt fortere...så var det denne 1 l regelen, (flaskebarn skal ikke ha mer enn 1 l mme om dagen pga nyrene), så hvis min sønn drikker f.eks 1.5 l melk hver dag til tross for at han er 2,5 mnd eller 4 mnd, så betyr det èn ting- han er sulten!! Jeg syns folk skal gi grøt når de føler for det. i sverige gir de grøt/velling fra 1.5 mnd.. er ikke på død og liv. hvem her inne drakk vel ikke alkohol før dere ble 18år ? 4 mnd er en veiledning, ingen hovedregel som SKAL følges... stol på mammafølelsen og gi når dere syns det passer dere :-)

Om babyen din er fornøyd med bare mm.... da ville jeg ha ventet så lenge som mulig

Her begynte vi når hun var litt over 3,5 mnd, men dette fordi hun ikke vår fornøyd på kveldn og det ikke hjalp og gi ekstra mme.... så....

Men følg mamma hjertet og gjør det du føler er riktig

Renfo skrev:
tenker at folk må slutte å sammenligne og "dømme" andre :-) leser flere steder hvor folk tar helt av bare fordi noen sier at de har gitt babyene sine grøt/velling før fylte 4 mnd. HELT absurd... hvem kjenner vel babyen sin bedre enn mor og far til ungen ? flaskebarn har også et mer modnet tarmsystem enn mm-barn, noe som betyr at de kan ta grøt fortere...så var det denne 1 l regelen, (flaskebarn skal ikke ha mer enn 1 l mme om dagen pga nyrene), så hvis min sønn drikker f.eks 1.5 l melk hver dag til tross for at han er 2,5 mnd eller 4 mnd, så betyr det èn ting- han er sulten!! Jeg syns folk skal gi grøt når de føler for det. i sverige gir de grøt/velling fra 1.5 mnd.. er ikke på død og liv. hvem her inne drakk vel ikke alkohol før dere ble 18år ? 4 mnd er en veiledning, ingen hovedregel som SKAL følges... stol på mammafølelsen og gi når dere syns det passer dere :-)

Jeg er HELT enig. Folk må få bestemme slik de føler er best for sine barn!! Jeg fikk anbefalt å begynne med grøt når baby var 4 mnd om du ammet eller gav mme!

Her sover gullet fra rundt 19 til 1-3, så til 6, og videre til rundt 11. Hun får bare morsmelk og virker veldig fornøyd med det. Så enn så lenge kommer hun ikke til å få noe smaksprøver. Hun er 3,5 mnd. Her er det svigers som er mest ivrige etter om hun ikke snart skal få litt grøt. Husker fra storegull at jeg ble irritert fordi de masa fælt på når hun skulle få litt krem fra bløtekaka. "heldigvis" tåler ikke lillegull kumelk ennå, så jeg har et fint argument der. Men jeg kjenner at så lenge hun klarer seg fint på morsmelk, utsetter jeg den smakinga så lenge jeg kan.

Begynte  med grøt til storesnupp når hunvar 4 mndr, men merket ingen ting på nattesøvnen av den grunn :P

Kommer ikke til å begynne med grøt til mini når hun runder 4 mndr, hun er foreløpig fornøyd med mme. Men hun kommer til å få smaksprøver da, for har stor tro på at det gjør det lettere å innføre hele måltider når hun nærmer seg 6 mndr :)

Renfo skrev:

Angående 1-liters regelen: jeg fikk høre at dette var et gammelt råd som ikke gjelder nå lenger. Dette tror jeg var pga proteininnholdet i mme, for mange år siden. At nyrene kunne ta skade av for høye proteinmengder i mme. Men i dagens mme har de justert dette, så det ikke skal være skadelig. MEN har ikke lest noen faglige kilder angående dette, så ta det med ei klype salt...

Renfo skrev:

Ehm, innlegget mitt var ikke et angrep på dem som gir grøt før 4 mnd. Så det sånn ut?? Jeg er bare oppriktig nysgjerrig på hvorfor så mange gir grøt ved 4 mnd (eller før), og hva slags argumenter som finnes for å gjøre det. Dette fordi jeg vurderer å gjøre det selv, men har ingen andre argumenter enn evt bedre nattesøvn.

Er redd du tolket innlegget mitt helt feil siden innlegget ditt virker som et slags motangrep på et eller annet? :-/

Vi starter kun med smakeprøver nå, øker ikkje til fullt måltid før han er 6 mnd. Han får kun morsmelk og er fornøyd, vekser bra og sover godt om natta! Men eg syns det er viktig å lære de til smaker og bruke gooood tid på tilvenning! Har troen på at om smaksløkene får utvikle seg gradvis, så blir barnet mindre kresent. Har ei jente som er megakresen og sær i matveien, så det vil eg unngå denne gangen ;)

Hvorfor stresse med det tenker nå jeg! Babyen begynner fort nok med grøt uansett, og når den tiden kommer er det ingen vei tilbake ;)
Her klarer vi oss helt fint med mm, og tenker å begynne såvidt med smaksprøver rundt 5.måneders alder. Men hva andre gjør er kun opp til dem, bryr ikke meg ihvertfall

Ps: Med min første begynnte jeg også da hun var nærmere 6mnd, og hun er veldig glad i all mulig mat. Og har dilla på de merkeligste ting!

Her er lillemor ikke flink til å legge på seg av melka mi. Hun er blid og fornøyd, sover godt på natta og egentlig en liten mønsterunge. Men for liten som sagt.

Ville egentlig ikke begynne med fast føde nå, men hs mente det var på tide.

Lykkeliky skrev:

Renfo skrev:

Ehm, innlegget mitt var ikke et angrep på dem som gir grøt før 4 mnd. Så det sånn ut?? Jeg er bare oppriktig nysgjerrig på hvorfor så mange gir grøt ved 4 mnd (eller før), og hva slags argumenter som finnes for å gjøre det. Dette fordi jeg vurderer å gjøre det selv, men har ingen andre argumenter enn evt bedre nattesøvn.

Er redd du tolket innlegget mitt helt feil siden innlegget ditt virker som et slags motangrep på et eller annet? :-/

Neida :) hehe så nå at det kunne virke som et motangrep. var ikke det altså. Er bare oppgitt over VELDIG mange som mener det er fyfy før 4 mnd å gi grøt :) jeg bare blåste det ut her. mener at det skal være opp til hver enkelt. men vi startet med velkling for 4 dager siden, på kveld, og nå sover han fra 19-08:00. Men har hørt fra andre at det ikke hjalp på dems babyer, men his du føler for at du nå trenger mer søvn, så syns jeg du skal prøve jeg :) er viktig at mor har nok energi ellers på dagen! tror ikke 14 dager fra eller til har veldig mye å si på en baby :)

Babyer er svært mottagelige for nye smaker når de er mellom 4-6 mnd. Lurt å la dem smake litt forskjellig:)) det skal hvertfall vi gjøre:)

Knerten har nå fått litt grøt hver ettermiddag/kveld i ei ukes tid.
Rett og slett for at han gikk fra og sove nesten hele natta,til å være våken annen hver time.

Etter råd fra HS begynte vi å prøve litt grøt.
Ognålegger han seg mellom 19 og 20 på kvelden,og sover til rundt 07 på morgenen. Da får han ei flaske,og sover igjen til rundt 9,så koser vi en times tid,og ståropp 10 :) Perfekt for ei litt lat mamma ;) Hehe.

Ikke noe grøt ennå her... Hun fullammes til 6 mnd. Så lenge hun er tilfreds med mm, så ser jeg ikke poenget med å begynne med grøt.

Back
Topp