Begynne på jobb baby 7 mnd

Bkno7398720

Første møte med forumet
Hei!
Har en sønn på rett over 6 mnd som våkner en del på natten. Han legges nå fint i halv 7-7 tiden, før var det mye grining og måtte ta han opp utallige ganger, ble det for ille ble det pupp.. men nå sovner han som regel fint med pupp og en liten natta sang. Men, han våkner mye på natten, så jeg har som regel tatt han over I mi seng når jeg legger meg i 9 tiden, om han sover så lenge. Med fri bar. Så vi begge kan sove mest mulig, da jeg ikke får sove på dagen. Han vil helst trilles i søvn, så da gjør jeg det.
Men, om han våkner etter han er blitt lagt, så er han vanskelig å få til å sove igjen. Må helst ha pupp. Og pappan klarer ikke roe han ned, så da ender det med at jeg legger han ved siden av meg. Da sovner han gjerne uten pupp. Så veldig avhengig av nærhet føler jeg..

Jeg begynner å jobbe om under en mnd, og hadde håpet og kutte ned litt på natt amming, da det pr nå er alt ifra 5 til 12 våken perioder om natten. Skal sies at han spiser 2 grøt måltider pr dag pluss middag glass. Han veier også 10 kg og er 70 cm. Så ikke liten gutt hehe :-)

Han tar ikke sutt.

Og hadde håpet og kunne gå hele arbeids dagen uten å pumpe, da det er ute jobb(anlegg).. går det ann og ha akkurat nok melk til å evt amme morgen, ettermiddag og litt kveld/natt? Noen erfaringer?

Vet ikke helt hvor jeg vil henn, kanskje noen erfaringer? Har ikke sovet mer enn max 3 timer i strekk på over 6 mnd, så håper det løsner snart. Noen tips til å få en liten tasse til å sove litt mer på natten?

Det er egentlig helt vanlig at han sover dårlig på natta i den alderen han er i nå :)
Jeg har ingen tips, men hjelper kanskje å høre at det er normalt. Og helt normalt at han trenger mye nærhet fremdeles også!

Med mitt eldste barn forsøkte jeg hele oppskriften til helsestasjonen:
La han på eget rom, han sovnet i senga med lite hjelp fra oss, sluttet med nattamming, 4-5 gode måltider på dagtid.

Dette brukte jeg masse tid og energi på å få til - det tar jo tid å vende de til egen seng og nye innsovningsmetoder. Men reslutatet var nedslående rævva. Han sov ikke bedre før det utviklingsmessig passet for ham. Det var rundt 18 mnd. Stabilt gjennom natta fra 2 år, men fra 1,5 år bare 1-2 oppvåkninger hvis han våknet. Han hadde likevel litt bedre perioder i mellomtiden, heldigvis. Vi brukte lang tid på legging da. Ved slutt av soving på dagtid 2,5 år, var han så trøtt at det endelig gikk raskt. Da sovnet han i armkroken vår på 3 minutter også bar vi han over til egen seng og der sov han 12 timer i ett strekk. Altså, jeg bare har ikke noen erfaringer på at diverse metoder og oppskrifter fungerer.
Denne gangen stresser jeg ikke med egen seng, eget rom osv før jeg ser at vesla er klar. Og det er hun ikke nå. Hun er 12 mnd og sover forholdsvis dårlig på nettene, men det har vært sånn omtrent hele veien. Veldig slitsomt, men det kommer til å ordne seg. Sluttet nattamming for et par uker siden, fordi jeg bare ikke orker å amme så mye lenger og hun begynte å spise dårlig på dagtid. Det var ikke et problem for noen måneder siden, men når det ble det nå så jeg parallell til at hun ikke er sulten på dagen :p Nå spiser hun masse fast føde da. Hun våkner ganske ofte fortstatt, men har vært litt roligere på kveldstid.

Du kan alltids forsøke å slutte nattamming helt, for noen fungerer det nå, men er mange babyer det er for tidlig for også. For noen fungerer det også å utsette amming og bestemme tidspunkt, feks 21, 03 og 05. Og om han våkner utenom dette så ammer du ikke. Jeg prøvde litt på det med babyen jeg har nå, men det virka ikke, haha. Så måtte gå fra amming hver time mellom 19 og 06 til null amminger mellom 18:30 og 06 :hilarious: Hun var ganske urolig, men gråt ikke så mye de første nettene, også har det gått fint for henne at hun ikke får melk. Husker jeg forsøkte å kutte med sønnen min da han var 8 måneder og det ble bare masse gråt. For meg var dte tegn på at det var for tidlig. Ventet til 10 mnd, og vipps så var han avvendt uten å gråte på 3 netter. Men som sagt, ingen av dem har sovet så godt. Men den store fordelen har jo vært at far har kunnet ta nettene ikke så lenge etter nattammeslutt (vi gjør sånn at jeg tar meg av avvendingen av pupp) og da får man fordelt dårlig søvn litt bedre utover uka.

Bare litt erfaringer her nå - kan ikke si hva som er riktig for dere, men du har min fulle sympati. 5-12 oppvåkninger har jeg mye erfaring med, haha og det er drittslitsomt. Slenger ved den her fra ammehjelpen også, som viser at du hvertfall ikke er alene <3

Vedlegg

• IMG_1485.PNG
    IMG_1485.PNG
    923,4 KB · Visninger: 21
I forhold til om det går bra å amme «så lite» som du tenker så har ikke det vært noe problem for min del i allefall :) min var 9 mnd når jeg begynte å jobbe men jeg ammer morgen, ettermiddag, kveld og et par ganger ila natten. Nå er han 11 mnd og det har gått bra. Ammer mer i helgene og når jeg har fri da ;) han tar ikke flaske så når jeg ikke er hjemme går det i mat og vann.

Back
Topp