Begynne med smokk nå?

Sprelline

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Vi har en på 5 1/2 måned som ikke har villet ta smokken. Vi prøvde ganske iherdig de første ukene, han suttet litt i starten, men etterhvert bare spyttet han den ut og vi ga opp. Enda så bestemte vi var på å få en smokkeunge denne gangen - iom. førstemann brukte meg som smokk, og etterhvert tåteflaska. Så ble det altså likt med han her:P
MEN idag var han veldig på å putte fingrene inn og sutte - generelt sutter han på det meste han får tak i - så jeg prøvde for moro skyld å putte inn smokken. Og jammen suttet han i vei og var kjempefornøyd!
Så da er altså det store spørsmålet: skal vi la han begynne med smokk nå såpass seint? Kjenner jeg ikke klarer å bli enig med meg selv. Det hadde vært utrolig deilig om han kunne roet seg med denne, for nå er det kun pupp som gjelder (selv om han ikke er sulten), men samtidig har han jo klart seg greit uten, så jeg er veldig usikker. Dere som har smokkeunger - hva ville dere gjort?

Hadde bare latt lille få hvis det kunne avlaste deg litt, så lenge man slutter med de igjen før det er "for sent" så gjør det jo ingenting ;) førskoleunger med sutt er ikke så sjarmerende ;)

Glemte å si at vår lille roer seg ofte med sutten når noe ikke er helt greit, og han roer seg så han sovner av seg selv med den.

Jeg ville heller gitt han sutteklut. Er litt i samme situasjon og tenker det er litt deilig å slippe avvenning av smokk senere. Men det er min personlige mening da

Jeg ville heller gitt han sutteklut. Er litt i samme situasjon og tenker det er litt deilig å slippe avvenning av smokk senere. Men det er min personlige mening da
Hva er sutteklut? Siden de ikke trenger og avvennes det?

Han har sutteklut - eller en sånn kanin som er sutteklut da. Men den blir han mest irritert på fordi han ikke får suttet helt sånn som han vil på den, også ender det med vræl mens han ligger med den over ansiktet og kaver. Men er enig i at det må være deilig å slippe smokkeavvenning når den tid evnt kommer - er derfor jeg er usikker på hva vi skal velge.

Glemte å si at vår lille roer seg ofte med sutten når noe ikke er helt greit, og han roer seg så han sovner av seg selv med den.

Ja det er jo akkurat det jeg savner - noe annet enn puppen å roe han med. Men han sovner ofte av seg selv da, så er ikke ved legging det er mest behov. Men om han blir sliten når vi er på besøk eller ute kan han bli veldig skrikete, og også i bilen, og da hadde det vært fantastisk om en smokk kunne hjelpe:)

Hva er sutteklut? Siden de ikke trenger og avvennes det?

ImageUploadedByBV Forum1485976651.651268.jpg

Dette er Theodor sin:) han sover med den og trøster seg med den om han er sliten. Må sikkert avvennes med denne og, men tenker det er lettere enn smokk?
Sikkert veldig individuelt. Kan uansett være et alternativ til smokk, fungerer bra for oss:)

Han har sutteklut - eller en sånn kanin som er sutteklut da. Men den blir han mest irritert på fordi han ikke får suttet helt sånn som han vil på den, også ender det med vræl mens han ligger med den over ansiktet og kaver. Men er enig i at det må være deilig å slippe smokkeavvenning når den tid evnt kommer - er derfor jeg er usikker på hva vi skal velge.

Om han har fått "smaken av smokken" og trives med den hadde jeg latt han få smokk.

Vår synes smokken er grei til han forstår at det ikke kommer mat ut; og spytter den ut. Så tenker jeg lar vær å pushe den siden han trives med kluten:)

Tenker at smokk kan brukes til god trøst også når feks vi ikke er til stede (tenker da ved barnehagestart eller når andre passer). Tror det er trygt og godt. Vår har smokk og koseklut - bare elsker å gni den kluten i ansiktet. Ikke bare negativt med det. Vår lille bruker den kun hvis hun er sliten eller skal sove. Bruker den bevisst ikke så mye midt på natten - da vi senere ikke orker løpe inn og ut på soverommet når den tid kommer at hun skal flytte på eget, hvis hun ikke finner den selv.

Avvenning får vi ta når den tid kommer :-) Kaptein Sabeltann har fått mange smokker i mange år :-)

Tenker at smokk kan brukes til god trøst også når feks vi ikke er til stede (tenker da ved barnehagestart eller når andre passer). Tror det er trygt og godt. Vår har smokk og koseklut - bare elsker å gni den kluten i ansiktet. Ikke bare negativt med det. Vår lille bruker den kun hvis hun er sliten eller skal sove. Bruker den bevisst ikke så mye midt på natten - da vi senere ikke orker løpe inn og ut på soverommet når den tid kommer at hun skal flytte på eget, hvis hun ikke finner den selv.

Høres ut som en veldig god smokkeløsning:)

Vis vedlegget 217750

Dette er Theodor sin:) han sover med den og trøster seg med den om han er sliten. Må sikkert avvennes med denne og, men tenker det er lettere enn smokk?
Sikkert veldig individuelt. Kan uansett være et alternativ til smokk, fungerer bra for oss:)
Selvfølgelig er det sånn ;) men det er jo genialt hvis han koser med den! Her suger han på tommelen hvis han ikke får sutt så derfor vi gir sutten :)

Jeg hadde gitt pupp. Han bruker ikke deg som smokk, men smokken som erstatning for deg.
Pupp er så mye mer enn mat, og han trenger nærheten, næringen, kosen og tryggheten.
Han gir ikke signaler om pupp uten grunn. :)

Kjøp et bæresjal/-sele, så får du hendene frie til eldstemann. ;)

Samme skjedde her. Har prøvd i herdig å få han til å ta smokk.
Plutselig, 5,5 mnd gammel. Tar han den.
Det er en ny verden for oss, så han får beholde den. Han roer seg mye raskere, han kan finne søvnen selv med den, er mer tålmodig i bil, vogn ect.
Så smokken blir! :P
Heldigvis så vil han kun ha den på de riktige tidspunktene da, når han er trøtt, sur, trenger trøst eller kos.
Ellers så spytter han den ut, og det syns jeg er helt ok :)

Jeg hadde gitt smokk uten tvil. Heller den enn fingrene. Har hatt 3 unger som har brukt smokk til de var 3 år. Utrolig bra trøst og lett å falle til ro med. Ikke noe særlig pes å avvenne, noen dager så er det verste over ;)

Prøver fortsatt til å få han til å ta smokk. Lettere å gi den til Kaptein Sabeltann enn fingrene ;)

Her suges det på fingrene for harde livet. Når han er lei suttekluten. Hmmmm kanskje jeg bør pushe smokken likevel. For er enig i at smokk er bedre enn tommel. Har egentlig ikke tenkt så mye over det før nå

Da tror jeg vi har bestemt oss for å begynne å gi litt smokk:) Vil ikke at han skal bli sånn avhengig at den alltid er i munnen, men den er kjekk å ha når han er sliten/urolig i situasjoner der puppen ikke er så lett å tilby, i bil, butikken og når han er veldig suttete på fingrene. Tusen takk for innspill:)

Last edited:
Back
Topp