Begynne med ivf?

Preggi2017

Elsker forumet
Marsboere 2020
Hei,

Har pcos og sliter med å få eggløsning. Vi brukte 2,5 år på første. Skulle egentlig i gang med prøverør men ble gravid måneden før uttak. Vi har nå begynt å prøve på nummer 2, prøvd siden sommer ca. Snakket litt med de på sykehuset og jeg kunne starte opp ganske kjapt med ivf, men mannen ønsker helst å prøve litt til først. Jeg er redd vi kommer til å bruke lang tid på denne også, og allikevel ende opp med ivf tilslutt og lenge til jeg evnt blir gravid igjen.

Usikker på hva jeg lurer på her men må lufte litt tanker. :happy: prøvde dere lenge selv før dere starta prosessen med prøverør?
 
Første gangen prøvde eksen og jeg i fire år, men avbrøt IVF på grunn av samlivsbrudd.
Gang nummer to søkte jeg hjelp etter ett år, men sykehuset ville først søke meg videre halvanna år etterpå.
Alt tar tid erfarte jeg... Men håper jeg ikke trenger flere forsøk nå, før søskenforsøk :)
 
Vi prøvde alt for lenge selv før vi fikk hjelp. Fikk nr 1 naturlig etter 8mnd prøving. Nr 2 har tatt oss 7år og enda ikke lyktes. Prøvde i ca 5år selv med utredning. En lap og pergotime. Fikk påvist litt endometriose. Vi prøver fortsatt innimellom ivf forsøkene..håpet om en hjemmelaget til er jo alltid der. Har blitt gravid 2 av 3 innsett, begge endte i SA uke 5+4 og 6+4. Skal ha innsett igjen om 2 uker.
 
om du er ung så kan dere jo prøve litt først.. men ville ikke ventet for lenge ..
for min del så var og alderen noe og ;)
(Men i mitt tilfelle måtte vi ha hjelp uansett)
 
IVF er en påkjenning for kroppen, lommeboka og familien, så hvis dere ikke har for dårlig tid, så tror jeg fint jeg kunne ventet 1 år hvertfall med prøving.. Men dere kan kanskje sette av plass om x antall mnd hos klinikken så dere kan forholde dere til?

Slik at når dere er klare for IVF, ikke må vente 6 mnd-1 år etterpå.

Alle er jo forskjellig, men da vi hadde prøvd i et år, var vi rimelig klar for å få hjelp og finne ut en eventuell årsak. Dere har jo allerede en diagnose å forholde dere til.
 
Vi prøvde alt for lenge selv før vi fikk hjelp. Fikk nr 1 naturlig etter 8mnd prøving. Nr 2 har tatt oss 7år og enda ikke lyktes. Prøvde i ca 5år selv med utredning. En lap og pergotime. Fikk påvist litt endometriose. Vi prøver fortsatt innimellom ivf forsøkene..håpet om en hjemmelaget til er jo alltid der. Har blitt gravid 2 av 3 innsett, begge endte i SA uke 5+4 og 6+4. Skal ha innsett igjen om 2 uker.

Uff, det må være utrolig tøft :( håper virkelig at spira sitter på neste forsøk :love7
 
IVF er en påkjenning for kroppen, lommeboka og familien, så hvis dere ikke har for dårlig tid, så tror jeg fint jeg kunne ventet 1 år hvertfall med prøving.. Men dere kan kanskje sette av plass om x antall mnd hos klinikken så dere kan forholde dere til?

Slik at når dere er klare for IVF, ikke må vente 6 mnd-1 år etterpå.

Alle er jo forskjellig, men da vi hadde prøvd i et år, var vi rimelig klar for å få hjelp og finne ut en eventuell årsak. Dere har jo allerede en diagnose å forholde dere til.

Takk for ærlig svar, håpet er jo å klare det selv denne gangen også. Så tror vi prøver noen måneder til. Men det var jo veldig lurt å sette om time om noen måneder! Det skal jeg høre om er mulig :)
 
Uff, det må være utrolig tøft :( håper virkelig at spira sitter på neste forsøk :love7

Tusen takk:HeartredJa veldig:( denne prosessen gjør det ikke akkurat lettere.. Så angrer meg på at jeg ventet så lenge, da kunne vi jo kanskje vært ferdig nå.. Men ikke mye å få gjort med det. Håper dere finner ut hva som er best for dere:Heartred
 
Tusen takk:HeartredJa veldig:( denne prosessen gjør det ikke akkurat lettere.. Så angrer meg på at jeg ventet så lenge, da kunne vi jo kanskje vært ferdig nå.. Men ikke mye å få gjort med det. Håper dere finner ut hva som er best for dere:Heartred

Nei, det forstår jeg godt :( urettferdig at det skal være så vanskelig for noen! Takk :Heartred ja vi prøver nok noen måneder selv til først, så tar vi ivf hvis det ikke klaffer etter noen måneder.
 
Nei, det forstår jeg godt :( urettferdig at det skal være så vanskelig for noen! Takk :Heartred ja vi prøver nok noen måneder selv til først, så tar vi ivf hvis det ikke klaffer etter noen måneder.

Ja det er det:( lurt:) anbefaler deg å høre om det er noen medisiner eller noe de kan tilby dere i de mnd som kanskje kan hjelpe til.. Hvis dere ikke alt har fått eller prøvd det før da:)
 
Ja det er det:( lurt:) anbefaler deg å høre om det er noen medisiner eller noe de kan tilby dere i de mnd som kanskje kan hjelpe til.. Hvis dere ikke alt har fått eller prøvd det før da:)

Ja jeg går på letrozol som ihvertfall gir meg eggløsning. Også har jeg fått metformin men det ble jeg så dårlig av. Men må vel vurdere å begynne med de igjen. Er jo verdt det dersom det blir et barn ut av det :joyful:
 
Har mannen tatt sædprøve? Det kan jo være at en del av problemet ligger der også, og da blir det ekstra vanskelig å få det til å klaffe igjen uten hjelp.
 
Har mannen tatt sædprøve? Det kan jo være at en del av problemet ligger der også, og da blir det ekstra vanskelig å få det til å klaffe igjen uten hjelp.

Ja han har tatt prøve. Kvaliteten var god, selv om den ikke var blant de aller beste. Men fikk ikke inntrykk av at det skulle være noen problemer med hans sæd
 
Henger meg på sett en frist for dere selv så kansje det blir lettere å prøve litt på egenhånd først?
 
Det er fort opptil 5-6 måneders ventetider på oppstart også. Så ting tar tid :)
Kommer helt ann på hvor du hører til.
Første gangen min, som ble avbrutt, i 2013, var det 24 ukers ventetid, nå var den nede i 12.
Men de 12 var evighet lenge nok :hilarious:
 
Det er fort opptil 5-6 måneders ventetider på oppstart også. Så ting tar tid :)
Kommer helt ann på hvor du hører til.
Første gangen min, som ble avbrutt, i 2013, var det 24 ukers ventetid, nå var den nede i 12.
Men de 12 var evighet lenge nok :hilarious:

Hører til Haugesund. Var ikke så lang ventetid. Så jeg kunne ringe de når jeg ønsket å starte opp så skulle jeg få begynne med en gang :happy:

Uff, ja kan tenke meg at 12 uker går seint :p
 
Hører til Haugesund. Var ikke så lang ventetid. Så jeg kunne ringe de når jeg ønsket å starte opp så skulle jeg få begynne med en gang :happy:

Uff, ja kan tenke meg at 12 uker går seint :p
Oi, det var kjapt. Det kunne jeg ha tenkt meg og, men jeg kom midt i sommerferien jeg... Traff nesten juleferien og, etter abort...
Men rakk det akkurat :hilarious: Hadde mensen kommet dagen før, hadde jeg måtte vente til februar :rolleyes:
 
Back
Topp