Begynne med grøt/velling. Hvor mye?

snart2barnsmamma91

Flørter med forumet
Har tenkt til å begynne med grøt eller velling. Begynner jo med en utvannet grøt, men hvor mye vann og hvor mye pulver? Hvilken grøt type bryker dere? Har kjøpt Nestle's mild havregrøt og Semper's banangrøt (kjøpt i sverige) Hva ville dere begynt med? Ser for meg at banangrøten smaker bedre? Derfor jeg kjøpte den. Har også kjøpt, blåbær pure, grønnsaks pure, banan/eple pure, eple/mango pure og fersken/pære pure. Som jeg har tenkt til å ha som smaks tilsetning i grøten.. Og sviskemos til magen. Alt er til 4 mnd. Hva ville dere begynt med? Og hvor mye av pureen i grøten/vellingen?

Og når ville dere begynt med det? litt på kvelden? Før eller etter pupp? Eller litt fordelt ut over dagen, før eller etter puppe måltidet? :)

Førstegangsmamma så dette er første gangen jeg har gjort dette :)

jeg begynnte med risgøten fra nestle. blandet 3 måleskjeer i 90 ml vann som jeg ga på flaske. hun likte ikke dette i det hele tatt, brøvde med havregøt og, men den likte hun heller ikke...
så jeg prøvde en prøveporsjon med grøt, og hun sluke det :) da begynnte jeg med 2 ss vann og 2 ss grøt. har økt gradvis. nå er jeg vel på en halv dl kanskje.
har og gitt litt grønnsakspurre før lunch flasken, det likte hun kjempe godt :)

jeg er og førstegangs, og har 0 peiling på hvor mye og hvordan, men det beste er å bare prøve seg frem.

lykke til :)

jeg begynnte med risgøten fra nestle. blandet 3 måleskjeer i 90 ml vann som jeg ga på flaske. hun likte ikke dette i det hele tatt, brøvde med havregøt og, men den likte hun heller ikke...
så jeg prøvde en prøveporsjon med grøt, og hun sluke det :) da begynnte jeg med 2 ss vann og 2 ss grøt. har økt gradvis. nå er jeg vel på en halv dl kanskje.
har og gitt litt grønnsakspurre før lunch flasken, det likte hun kjempe godt :)

jeg er og førstegangs, og har 0 peiling på hvor mye og hvordan, men det beste er å bare prøve seg frem.

lykke til :)

Jeg bruker 1ss med pulver, også vanner jeg ut til jeg føler det er riktig nok mengde...
Det står på pakken som jeg har 1ss pulver og 1ss vann, men det stemmer veldig dårlig igrunn.. bruker ca 50ml vann, om kke litt mer..

I en uke nå har jeg gitt poden ris-hvete grøt fra Nestle og han liker det SVÆRT godt. Sluker maten :) Blander ca en spiseskje grøt med nok vann til at han kan drikke det fra flaske. Bruker å bli alt fra 60-90ml. Tørr ikke gi mer, da jeg er redd han skal bli stinn i magen. 

Hei! Det er alltid spennende å starte opp med fast føde. De norske anbefalingen sier at det er best å starte opp med ris eller maisgrøt som en introduksjon til fast føde. Disse anbefalingene skyldes at mais og ris ikke inneholder gluten. Noen barnematprodusenter har blandet en liten prosent gluten inn i grøtene fra 4 måneder, og dette er i tråd med anbefaligner fra Folkehelseinstituttet. Det er lurt å starte med noen få teskjeer med tyntflytende grøtvelling første gangen, for så å øke mengden gradvis for hver dag, samtidig som grøten gradvis får den riktige grøtaktige konsistensen. Barnet tar ofte litt tid å bli vant med ny mat og ny smak. Vær tålmodig i starten. For noen kan det ta lang tid å komme opp i full porsjon. Noen barn kan få treg og hard mage ved oppstart med fast føde. Dette går som regel over etterhert som barnas fordøyelse tilpasser seg matinntaket. Maltekstrakt, evt. litt sviskesaft kan hjelpe på tarmfunksjonen i starten. Det er imidlertid ikke så lurt å tilsette for mye søtt til måltidene. Dette kan fort bli en vane, og de fleste barn liker det bedre, jo søtere det smaker. Jeg anbefaler heller å gi frukt som et eget måltid hvis det er mulig.

Hei. Jeg har det samme spørsmålet, og tenker en del på dette med de første grøt måltidene. Har lest litt i en brosjyre jeg har fått på helsestationen. Det var noen fine svar på sp.målet her, men etterlyser svaret på dette med kombinasjonen av pupp og grøt? Har lest at det er lurt å blande grøt,vann og melk den første tiden for å venne barnet på smaken. Men lurer på hvor lenge man skal gjøre dette? Lurer også på hvor mye melk barnet drikker om dagen når det får grøt, middagsglass osv? Lurer også på om noen har noen tanker om dette med hjemmelaget mat? :)

når vi skal starte så starter vi med maisgrøt, denne kan blandes med mm og mme(tror jeg- har egntlig ikke tenkt på det da jeg kun gir mm), men uansett dette er fordi da får barnet mm som er kjent og en ny smak. Og det er mild for magen. Syntes ikke det er vits å stresse for mye med å prlve for mye med en gang. 

Når de begynner med mer mat så vil de nok drikke mindre, men i starten merket ikke jeg forskjell(storebror jeg snakker om). men etter hvert vil de gå mer og mer over til fast føde. 

Laget hjemmelaget middag men det ble ikke mye av egentlig. Leste bare bak på de glassene i butikken, kjøpte det og prøvde meg frem. Men startet med eks potet, og mm, så etter en stund la jeg til gulerot osv. 

Hvor lenge man trenger å blande eks mm og grøt må du bare prøve deg frem. Man må jo ikke gjøre det, men tarmene til barnet er ikke ferdig utviklet så det er lurt å ikke utsette de for for mye i starten og at det er kjent smak. 

Back
Topp