Begynne å trene?

*Huldra*

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Er sikkert flere her inne som har vært aktive med treningen både før og etter de fant ut de var gravide. Jeg drev med litt dansing frem til jul, men har ikke trena noe etter der. Bare gått turer. Skal begynne på vanntrening for gravide i august når lillemann har begynt i bhg, gikk i det forrige gang og er magisk for meg som sliter med rygg og bekken. Så gleder meg til det.

Men, jeg sliter mye med nakken og skuldrene også, og slet voldsomt under amming forrige gang, kikket jo hele tiden ned på baby samtidig som jeg satt bøyd over bøkene og leste til eksamen.. Så jeg lurte på å melde meg inn i et treningssenter å trene styrke, for å styrke rygg, nakke og skuldre. Men er så usikker på om jeg tør. Får kynnere av å gå lengre eller bære tungt(gutten min på 14 mnd'er).

Hva tenker dere ?

Sent from my iPad using BV Forum

Det er kjempesmart å gjøre det :)

Jeg har en personlig trener, helt gull! Om du kan, bestill i alle fall en time med personlig trener, så du får riktig veiledning med tanke på teknikk og tilpassede øvelser for deg :) Det er ABSOLUTT verdt det!

Trening er gull verdt;) og alltid bra p trene må bare trene riktig;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tenker at jeg skal prøve å gå mer i skog og mark. Det er den beste treningen.
Styrke ville jeg avstått fra, men du kan jo trene forsiktig med strikk hjemme kanskje. Jeg ser for meg at det ikke blir for hardt i forhold til å drive øvelser som man må ta i mer med.

Styrketrening er absolutt anbefalt i hele graviditeten, men i en annen form enn før graviditeten: du skal ikke ta så tunge vekter. men det er viktig med knebøy og lignende for å forebygge bekkenløsning og hindre ryggvondt senere i graviditeten :)

Min personlige trener har 3 årig utdannelse innen opptrening av syke og mennesker i forskjellige situasjoner hvorav en stor del handlet om nettopp graviditeten og hun har lagt opp et veldig skånsomt program for meg og forklart meg hvorfor det er så viktig å fortsette med styrketrening. Man skal ikke prøve å få store muskler, men ivareta styrken og fleksibiliteten i leddene.

Den typen styrketrening jeg gjør nå er mest type med ball/strikk. Knebøy med ball, bekkenløfting med ball, osv. Og litt på aparater med lav belasting..

Men å gå turer på ulent terreng er også veldig god trening :)

Jeg trente nesten daglig frem til Mars. Etter at jeg ble gravid har formen vært så dårlig og energinivået ganske lavt så jeg har falt helt av lasset ;) Men skal begynne igjen nå når mannen kommer hjem fra Nordsjøen :)

Fort deg og meld deg inn:) jeg har bekkenløsning og skynder meg på trening med en gang jeg kjenner at det blir værre. Så holder det seg litt "stabilt" om man kan kalle det det.

Last edited:
må trenes her ja. men veldig begrenset pga bekkenproblemer, elelrs går jeg mye, og bruker kun veldig gode sko.

Okei, da tror jeg at jeg skal gjøre det. Evt prøve hjemme litt først(bindende påmelding), broren min har noen manualer som jeg kan låne. Er litt redd for å troppe opp der gravid å skal trene styrke alene, er ikke så fristet på sånn pt heller, synes det er litt klient :p men det er jo til det beste, slik at jeg gjør det riktig :)

Beste er å trene i sammen med andre og ikke hjemme alene. Hva med gruppetimer, instruktørene har mange råd om du prater med de før og etter timene;)

Beste er å trene i sammen med andre og ikke hjemme alene. Hva med gruppetimer, instruktørene har mange råd om du prater med de før og etter timene;)

Har gått på treningssenter før og har vært på haugevis av gruppetimer, vet ikke om jeg har så lyst til det nå når jeg er gravid, da jeg ofte presser meg ekstra på de timene, føler at jeg må være med på alle øvelsene og flaut å la være :p så ser for meg at det er enklere å regulere selv om jeg bare driver med apparatene på egen hånd ;) sliter med masse ligamentsmerter og body pump som jeg er veldig glad i, er nok ikke ideelt med raske og høye løft. Er også fan av spinning, men er ikke godt for nakke og rygg nå når jeg sliter med det. Hehe :p men jeg blir nok å prøve, og det var et godt råd å snakke med instruktørene :)

må trenes her ja. men veldig begrenset pga bekkenproblemer, elelrs går jeg mye, og bruker kun veldig gode sko.
Ja det er ikke dumt, det med skoene, skulle gjerne kikket litt etter noen gode selv. Hvilke type bruker du? De har jo masse fine joggesko, men jeg går på universitetet og liker å kle meg sånn noen lunne fint, da jeg bor i pyjamasbuksa hjemme :p vanskelig å finne gode men litt finere type sko synes jeg ;)

Ja det er ikke dumt, det med skoene, skulle gjerne kikket litt etter noen gode selv. Hvilke type bruker du? De har jo masse fine joggesko, men jeg går på universitetet og liker å kle meg sånn noen lunne fint, da jeg bor i pyjamasbuksa hjemme :p vanskelig å finne gode men litt finere type sko synes jeg ;)

Til mine føtter er det Nike som duger. Bruker lunarglide og lunareclipse. Funker topp til jeans! Det jeg går i stort sett :) vet mange skryter av asics også, men de er for brede fremme i foten for mg

Kynnere er jo ikke farlig sånn egentlig. Har du prøvd styrkeøvelser for skuldre og nakke? Trenger jo ikke være masse masse øvelser. 5 i starten, så går det an å avbryte om nødvendig.

Jeg har kjøpt vekter og gjør 5 øvelser 3 ganger i uka.

1. Mann skal bli storebror

Kan anbefale deg ecco-sko! De er veldig behagelige og gode og ser likevel fine ut :)

sendt fra mobilen via BV-appen

og nå har jeg shoppet versjonen som har enda bedre demping enn lunarglide/eclpise, nemlig flyknit luar,de var helt fantastiske på min fot!

Trening er så sykt digg! Derfor gjør det vondt langt inn i sjelen at jeg ikke kan trene som jeg vil nå pga hjerteproblemer og graviditet ikke helt går sammen :(

Desember 2014 spire - etter 6 års prøving!

Etter å ha vært 8 timer på jobb så er jeg så sliten at jeg bare må sove litt.. Så kun i helgene jeg får rørt meg utover mammakosen og husarbeidet. Men har en aktiv jobb i barnehage, så sitter iallefall ikke iro :p

Back
Topp