Lykkelig11
Andre møte med forumet
Då har eg fått beskjed om at eg har begynnande svangerskapsdiabetes. Må nok berre passe på kostholdet og so får eg ekstra oppfølging
noken andre som er i samme båt? Tips til gode kostholdsråd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Blir du fulgt opp av ernæringsfysiolog? Hvis ikke ville jeg kontaktet en, feks via frisklivssentralen. Da kan de gå gjennom kostholdet ditt og gi deg konkrete forbedringsforslag.Då har eg fått beskjed om at eg har begynnande svangerskapsdiabetes. Må nok berre passe på kostholdet og so får eg ekstra oppfølgingnoken andre som er i samme båt? Tips til gode kostholdsråd?
![]()
Fikk resultatet i dag og skal til jordmor i morgen, so rekna med eg får meir informasjon om der er ernæringsfysiolog i området som eg kan bli henvist til!Blir du fulgt opp av ernæringsfysiolog? Hvis ikke ville jeg kontaktet en, feks via frisklivssentralen. Da kan de gå gjennom kostholdet ditt og gi deg konkrete forbedringsforslag.
Spis regelmessig og følg med på innholdet av sukker i mat. Ikke kun fokuser på kcal.
Spiser du frokost og kvelds? Vær i aktivitet hver dag.
Veldig enkelt å gi råd. Men jeg klarer ikke holde dette selv![]()
Skal vere på sjukehuset ein heil dag neste veke og ta masse testar, so rekna med at eg vil få god informasjon då!Vil anbefale å be om å få snakke med ernæringsfysiolog. Er mange matvarer som inneholder sukker uten at en er klar over. Skal f.eks være forsiktig med frukt, juice, melk, potet, pasta og brødmat. Jeg fikk påvist i første svangerskap og lærte mye av ernæringsfysiolog![]()
Då har eg fått beskjed om at eg har begynnande svangerskapsdiabetes. Må nok berre passe på kostholdet og so får eg ekstra oppfølgingnoken andre som er i samme båt? Tips til gode kostholdsråd?
![]()
Fikk også beskjed om det for 1 uke siden ca.
Har fått innkalling til kontroll på sykehuset 6.sept, og får sikkert mer info da![]()
De sa ikke begynnende, men at jeg var på grensen hvertfall.
Hadde 5,3 før og 9,6 etter!Hva var deres verdier før og etter?Sniker fra februar
Jeg hadde 5 før (målte til 4,3 1,5 time tidligere hjemme) og 8,1 etter 2 timer :/Hadde 5,3 før og 9,6 etter!![]()
Hva var deres verdier før og etter?Sniker fra februar
Ja, samboeren min har diabetes så har en ekspert på matSniker fra september2016. Har hatt svangerskapsdiabetes siden april/mai. Så fort jeg jeg fikk påvist sd ble jeg innkalt til Fødepoliklinikken på sykehuset med time og oppfølginger hos både jordmor og lege. I tillegg oppfølging på Diabetespoliklinikken og et to-timers kurs i kostholdMasse god oppfølging m.a.o.
Noen tips:
Ikke tenk bare sukkerinnhold, men husk at høyt karbohydratinnhold i matvarer også øker blodsukkeret! Jeg har spist mye lavkarbomiddager med godt resultat og har vært forsiktig med brød og andre karbohydrater.
Har jeg vært uheldig og hatt høyt bs etter et måltid har det hjulpet å gå en tur, og/eller spise noen mandler og blåbær (blodsukkersenkende)![]()
Tror grensen er 7,8.. Men de snakker jo også om å heve denne..4,8 - 7,7
Forrige svangerskap klarte jeg aldri ta belastningen og målte utelukkende hjemme. Hadde aldri en stygg måling. Så tenker at det sikkert går bra denne gangen ogsåHadde 5,2 før og 8,7 etter to timer, men har fine målinger hjemme
Mannen min har og Dia type 1. Men han bruker jo insulin og kan derfor spise det han vil egentlig. Jeg er kostholdsregulert og må derfor tenke helt anderledesJa, samboeren min har diabetes så har en ekspert på matbare synd han elsker alt av karbohydrater
Takk for mange gode tips
![]()
Ja, samboeren min har diabetes så har en ekspert på matbare synd han elsker alt av karbohydrater
Takk for mange gode tips
![]()
Derfor jeg spiser lavkarbo kun til middag! Til frokost, lunsj og kvelds spiser jeg havregrøt, brød og knekkebrød med masse godt og sunt pålegg, samt grønnsakerJeg ble frarådet fra ernæringsfysiolog å spise lavkarbo, men oppfordret til å heller spise grove karbohydrater, altså med mye fiber i . Vet en del som har diabetes 1 og 2 har god erfaring g med lavkarbo, men etter det jeg har blitt fortalt skal gravide være forsiktige med det
Det gjør min ogsåMannen min har og Dia type 1. Men han bruker jo insulin og kan derfor spise det han vil egentlig. Jeg er kostholdsregulert og må derfor tenke helt anderledes![]()
Det stemmerJeg ble frarådet fra ernæringsfysiolog å spise lavkarbo, men oppfordret til å heller spise grove karbohydrater, altså med mye fiber i . Vet en del som har diabetes 1 og 2 har god erfaring g med lavkarbo, men etter det jeg har blitt fortalt skal gravide være forsiktige med det