Begravelsesbyrå

Hjertemor

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Februarbarna 2020
Hvordan valgte dere begravelsesbyrå ? Jeg syntes dette er veldig vanskelig, men jeg vil velge rett og et som faktisk kan gjøre dette uten at det i tillegg blir tøft for oss om de gjør feil.
 
Og om noen vet om et byrå som er i Bærum ?
 
Vi fikk tilbud om å snakke med prest på sykehuset(takka nei til det), men han hadde hjulpet til med begravelse hvis vi ville det. Vi visste ikke noe om hvordan man ordner med begravelse så vi gikk bare til et byrå vi visste om som er rett ved der vi bor.

Der fikk vi snakke med en av de som jobber der og han hjalp oss. Hadde sikkert vært en fordel å ringe og avtale tid først, men det var ikke i våre tanker en gang..

Uansett, de fiksa alt, det eneste vi trengte å gjøre var å si hva vi ville og møte opp på kirkegården. Vi ville ikke ha noen seremoni i kirken osv så vi hadde ikke så veldig mange valg å ta.

Man får stønad fra nav(opp til 25.000 kr tror jeg) for begravelsen, søknad osv om det fiksa byrået. Etter begravelsen så valgte vi ut gravstein og ga beskjed til byrået som fiksa det med et annet firma.

Sender en stor klem! Vet hvor jævli vanskelig det er og hvor tungt det er å drive med de praktiske tinga. Husk å gjøre det som er rett for dere og ha begravelsen slik dere vil! ❤️
 
Og send gjerne en PM hvis du trenger å snakke, skjønner ut i fra banneren ved navnet ditt at noe har skjedd rett før eller etter fødsel ❤️
 
Vi fikk tilbud om å snakke med prest på sykehuset(takka nei til det), men han hadde hjulpet til med begravelse hvis vi ville det. Vi visste ikke noe om hvordan man ordner med begravelse så vi gikk bare til et byrå vi visste om som er rett ved der vi bor.

Der fikk vi snakke med en av de som jobber der og han hjalp oss. Hadde sikkert vært en fordel å ringe og avtale tid først, men det var ikke i våre tanker en gang..

Uansett, de fiksa alt, det eneste vi trengte å gjøre var å si hva vi ville og møte opp på kirkegården. Vi ville ikke ha noen seremoni i kirken osv så vi hadde ikke så veldig mange valg å ta.

Man får stønad fra nav(opp til 25.000 kr tror jeg) for begravelsen, søknad osv om det fiksa byrået. Etter begravelsen så valgte vi ut gravstein og ga beskjed til byrået som fiksa det med et annet firma.

Sender en stor klem! Vet hvor jævli vanskelig det er og hvor tungt det er å drive med de praktiske tinga. Husk å gjøre det som er rett for dere og ha begravelsen slik dere vil! [emoji173]️

Og send gjerne en PM hvis du trenger å snakke, skjønner ut i fra banneren ved navnet ditt at noe har skjedd rett før eller etter fødsel [emoji173]️

Tusen takk for råd, ja vi snakket med presten på sykehuset. Men hun hadde ikke lov å anbefale sted å gå til, men når vi hadde valgt kunne hun hjelpe oss med mye. Er litt redd for å overstige nav summen mye om vi velger feil firma som lurer oss når vi ikke er helt til stede eller ønsker å gjøre dette nå. Jeg sender deg gjerne en pm senere. Tusen takk igjen[emoji173]️ Da skal vi sette oss ned å ringe litt til forskjellige steder å høre.
 
Klem til dere, Hjertemor. [emoji173] Livet er urettferdig. [emoji22]

Jeg har bare erfaring med å velge byrå til begravelse av voksne, men anbefaler å ringe litt rundt, og finne noen dere har kjemi med. Og finn noen som ikke er redd for å nevne priser - vet noen byråer føler det er feil å snakke pris midt i menneskers sorg, men for veldig mange er jo faktisk prisen viktig!
 
Tusen takk for råd, ja vi snakket med presten på sykehuset. Men hun hadde ikke lov å anbefale sted å gå til, men når vi hadde valgt kunne hun hjelpe oss med mye. Er litt redd for å overstige nav summen mye om vi velger feil firma som lurer oss når vi ikke er helt til stede eller ønsker å gjøre dette nå. Jeg sender deg gjerne en pm senere. Tusen takk igjen[emoji173]️ Da skal vi sette oss ned å ringe litt til forskjellige steder å høre.

Ja kommer jo an på hva dere tenker å ha. Vi hadde ingen begravelse osv, så holdt oss under summen fra Nav før vi betalte for gravsteinen. Vi måtte vel betale totalt 5000 kr til slutt, da steinen kosta rundt 10.000 kr. Vi fikk en spesifisert oversikt over hver post, og de fleste ting har jo standardpriser, men er alltids noen luringer rundt omkring. Vi brukte Jølstad, det er en kjede. Kanskje dere skal høre med familie som har litt erfaring med begravelse fra før og høre hva de synes om prisene dere får.

Ja bare til å sende meg når du føler for det! ❤️
 
Klem til dere, Hjertemor. [emoji173] Livet er urettferdig. [emoji22]

Jeg har bare erfaring med å velge byrå til begravelse av voksne, men anbefaler å ringe litt rundt, og finne noen dere har kjemi med. Og finn noen som ikke er redd for å nevne priser - vet noen byråer føler det er feil å snakke pris midt i menneskers sorg, men for veldig mange er jo faktisk prisen viktig!

Takk så mye[emoji173]️ Ja da skal vi tenke på det.
 
Vi fikk anbefalt et byrå av sykehuspresten. Wang tror jeg det var, men hun vi hadde kontakt med der jobber nå i prestetjenesten på Ullevål.
 
Vi bor ett sted der det i bunn og grunn er bare ett byrå, så her var ikke det noe å tenke på. Her ble alt ordnet fra sykehuset, så når vi kom hjem ble vi oppringt av byrået om time hos de. De søkte nav for oss, og ordnet alt annet formelt. Vi hadde seremoni for innbedte. Alt av transport og blomster ble ordnet fra byrået, vi kunne bare møte opp i kirken ifht det praktiske. Presten kom på hjemmebesøk hvor vi planla sanger og div. Etter begravelsen finn vi tilgode ca 9-tusen, som skulle gå til stein. Disse kronene fikk vi utbetalt. (Har lest mange historier der byråene setter opp budsjettet slik at det ikke blir penger tilgode, om man så kun velger minnelund uten seremoni )
Vi bestemte oss for ikke velge stein etter budsjett, men hva vi rett og slett ønsket. Det er en gang man kjøper stein, så da måtte det bli riktig med en gang. Det resulterte riktignok i en ganske dyr stein, men vi er fornøyde så da fikk det bare bli en kostnad for oss. Om noen år er summen glemt uansett.

Kjipt at du også har kommet i denne situasjonen, men jeg lover deg. En dag blir det lettere å puste:Heartred
 
Tar alle å velger stein? Jeg har så motstridende følelser. Jeg ønsker å spre han på havet, men ønsker og et stred og gå til. Men jeg ønsker IKKE, og får angst av at jeg skal senke han under jorden. Så jeg skjønner ikke hvordan jeg kommer frem til dette. Bf har tilgang til havet lett og der vi tenkte å spre han, i mens jeg har ikke tilgang siden jeg ikke har båt. I mens jeg trenger et sted å gå, og et sted der navnet hans står, men ønsker at han skal spres på havet så han kan nå over alt. Jeg skjønner ingenting.. bf lar denne bestemmelsen være min, siden det er viktigst for meg.
 
Tar alle å velger stein? Jeg har så motstridende følelser. Jeg ønsker å spre han på havet, men ønsker og et stred og gå til. Men jeg ønsker IKKE, og får angst av at jeg skal senke han under jorden. Så jeg skjønner ikke hvordan jeg kommer frem til dette. Bf har tilgang til havet lett og der vi tenkte å spre han, i mens jeg har ikke tilgang siden jeg ikke har båt. I mens jeg trenger et sted å gå, og et sted der navnet hans står, men ønsker at han skal spres på havet så han kan nå over alt. Jeg skjønner ingenting.. bf lar denne bestemmelsen være min, siden det er viktigst for meg.

Vi valgte navnet minnelund. Et sted å gå til, et sted der navnet hennes står, men uten å være en grav som må stelles
 
Tar alle å velger stein? Jeg har så motstridende følelser. Jeg ønsker å spre han på havet, men ønsker og et stred og gå til. Men jeg ønsker IKKE, og får angst av at jeg skal senke han under jorden. Så jeg skjønner ikke hvordan jeg kommer frem til dette. Bf har tilgang til havet lett og der vi tenkte å spre han, i mens jeg har ikke tilgang siden jeg ikke har båt. I mens jeg trenger et sted å gå, og et sted der navnet hans står, men ønsker at han skal spres på havet så han kan nå over alt. Jeg skjønner ingenting.. bf lar denne bestemmelsen være min, siden det er viktigst for meg.

Man kan ha en «vanlig» gravplass med stein der man enten begraver kista eller urna(regner med at dette er noe man velger, kan ikke huske at noen spurte oss om akkurat det) der man har ansvaret selv for å pynte med blomster osv.

Eventuelt så er det urnenedsettelse på minnelund, det fungerer litt forskjellig fra sted til sted(ikke alle steder som har minnelund heller). Men enten så får dere bare vite at urnen er satt ned på minnelunden og får navnet på en stein der navnene til de andre som er på minnelunden står, mens noen steder får dere vite akkurat hvor urnen er satt ned.

Siden dere vurderer å spre asken på havet så går det jo an å finne en annen løsning på å ha et sted å gå til. Hvis du vet om et sted som betyr mye for deg(og da kanskje i nærheten av havet), så er det jo ingenting i veien for å bruke dette stedet til å gå til og tenne lys eller legge ned blomster og tenke på eller snakke om babyen. Om dere vil gjøre de tingene på en kirkegård eller et helt annet sted er jo opp til dere.

Vi har en vanlig gravplass med stein osv, men for min del så kunne det like gjerne vært en plass som var spesiell for oss. Men jeg merker at det viktigste er at det er i nærheten av oss, slik at man kan dra dit akkurat når man selv føler for det. Vi har en 5 minutters kjøretur.

Men absolutt lurt å tenke igjennom, så dere ikke angrer på valget.
 
Vet ingenting om Bærum, dessverre.
Jeg valgte et som venner sa var veldig bra, glad for valget. Det var veldig viktig for meg at jeg hadde noen jeg kunne snakke skikkelig med om hvordan jeg ønsket det.
 
Vet ingenting om Bærum, dessverre.
Jeg valgte et som venner sa var veldig bra, glad for valget. Det var veldig viktig for meg at jeg hadde noen jeg kunne snakke skikkelig med om hvordan jeg ønsket det.

Bf fant et lite som virkelig har hjulpet meg meg alt. De fortsatt er der, og sa de ville hjelpe med alt i ettertid. De er helt fantastiske, og tilgjengelige på tlf for spm når som helst. Vi fikk virkelig de beste. Hun vi fikk har til og med kjørt hjem til meg med gipsavstøpning som hun har laget, og skal kjøre med til de som lager gravstein så jeg får designet. Vi har virkelig vært heldige med valget av begravelsesbyrå.
 
Bf fant et lite som virkelig har hjulpet meg meg alt. De fortsatt er der, og sa de ville hjelpe med alt i ettertid. De er helt fantastiske, og tilgjengelige på tlf for spm når som helst. Vi fikk virkelig de beste. Hun vi fikk har til og med kjørt hjem til meg med gipsavstøpning som hun har laget, og skal kjøre med til de som lager gravstein så jeg får designet. Vi har virkelig vært heldige med valget av begravelsesbyrå.

Høres ut som et helt fantastisk begravelsesbyrå! Mildt sagt! Godt med dem som faktisk virkelig bryr seg og ikke bare gjør en jobb.
 
Back
Topp