begravelse *blomster*

lima87

Gift med forumet
ja det er mye begravelse spm fra meg nå, men som sakt... jeg har aldri vært med på noe av det her før...

hva med blomster???

jeg skal først i bisettelse, har jeg med blomster da?
og så i begravelse noen dager etter... har jeg med blomster da?

har jeg med blomster? hvilken?
blomster til familien?? hvilken??

det er en veldig nær og spesiell venn som har gått bort...

Har ikke noe godt svar til deg, men henger meg på spørsmålet og dytter litt...
Tanten min døde i natt - regner med at det blir begravelse til uken....  [:(]

Blomster til familien sender du bare direkte hjem til de nærmeste eller til den du kjenner best (hadde en nær slektning av ei venninne gått bort så hadde jeg sendt blomster direkte til venninnen min for eksempel)

Vil du ha en bårebukett så bestiller du dette hos den lokale blomsterforhandleren og dette bringes til kirken og gjøres klart før seremonien.

Det er i allefall ikke vanlig her å ta med blomster selv til slike ting.

Bisettelse er det samme som begravelse, men du skal kanskje på en minnestund og så i selve begravelsen? Blomster blir til begravelsen i allefall.

Huff, nå hørtes jeg kald og kynisk ut synes jeg... Men noen ganger er det jo greit med rett frem svar også. Sender deg i allefall en god klem! Det er aldri kjekt å miste noen... [:(]

Bisettelse er jo et annet ord for begravelse, når personen skal kremeres. En ukes tid etter dette er det da urnenedsettelse, som det ikke er vanlig at "alle" er med på, men nærmeste familie.

Begravelse er jo begravelse av den døde personen i kista.

Bårebukett er det vanlig å bestille hos begravelsesbyrået eller en blomsterhandler som bringer dette til stedet hvor bisettelsen eller begravelsen skal være.

Blomster til pårørende sender/gir du til de pårørende privat.

sååå... det går ikke an å feks ta med en rose el no sånn å legge fra seg??

ORIGINAL: lima87

sååå... det går ikke an å feks ta med en rose el no sånn å legge fra seg??
Vet ikke hva som er vanlig på bisettelse, men du kan godt ta med deg rose og legge på i begravelsen. Her i distriktet er det ihvertfall vanligst å legge på rosa når kista er ute. Presten ser som regel de med blomster, og gir deg et lite hint om når du kan gå fram med den. Det gjorde de ihvertfall i begravelsene til foreldra mine. Jeg synes det er en koselig gest å gjøre, andre kan mene hva de vil! En gjør som en føler for sjøl i sånne situasjoner, føler jeg.

man går gjerne til en blomsterbutikk og bestiller blomster - gir beskjed om hvem avdøde er, hvor han/hun skal bisettes/begraves og hva det skal stå på kort/sløyfe.. De leverer som regel - og så ordner begravelsesmannen/dama alt før begravelsen tar til..

Forskjellen på bisettelse og begravelse, er at ved bisettelse så avsluttes seremonien i kirken/kapellet - fordi den avdøde skal kremeres. Ved en begravelse følges kista til gravstedet der den senkes ned mens forsamlingen synger en salme eller hva familien selv har ønsket..

Back
Topp