Bedside crib med sykt hard madrass?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Vi har en bedside crib, men jeg syntes madrassen er så sinnsykt hard. Den kan da umulig være bra for mini å sove på? Noen andre med samme erfaring? Hva har dere gjort?

Mener hard madrass er anbefalt mtp krybbedød.
Den er kjempe hard. Kjennes ut som en papplate med trekk på.. Hun ligger ikke på magen uansett og klarer ikke snu seg så madrassen kan umulig ha en effekt på det.

Jepp. Lillegutt fikk flatt hode pga den sinnsykt harde madrassen. Han lå alltid i samme stilling i senga si og den madrassen var veldig hard.
Madrassene skal være harde, men ikke så harde :p

Den er kjempe hard. Kjennes ut som en papplate med trekk på.. Hun ligger ikke på magen uansett og klarer ikke snu seg så madrassen kan umulig ha en effekt på det.
Har ikke noe med å ligge på magen å gjøre.

Om madrassen er for myk så synker baby sammen og luftveiene kan bli klemte.

Babyer veier lite, så det som er hardt for oss er fort passe for dem.

Jepp. Lillegutt fikk flatt hode pga den sinnsykt harde madrassen. Han lå alltid i samme stilling i senga si og den madrassen var veldig hard.
Madrassene skal være harde, men ikke så harde :p

Hun har blitt litt flat på den ene siden på grunn av favorittside, men vi har klart å jobbe henne av det nå så forhåpentligvis så vil det jevne seg ut. Bytta dere madrass?

Har ikke noe med å ligge på magen å gjøre.

Om madrassen er for myk så synker baby sammen og luftveiene kan bli klemte.
Det er greit, men jeg tror ikke dere forstår hvor hard den madrassen er. Stellematten som er relativt hard er mykere liksom..

Babyer veier lite, så det som er hardt for oss er fort passe for dem.
Det er forskjell på fast og hard. Denne er hard. Jeg har jobbet med å selge senger og har hatt flere kurs, så jeg kan senger, men kun til voksne. En ting jeg vet er at en seng som er fast ikke trenger å være hard.

De stellemattene vi har hatt har ikke vært myke heller, sånn tenkt i forhold til bsbymadrass.

Nå har ikke jeg hatt bedside så jeg vet ikke hvor hard den er. Men hva med å ha en tynn overmadrass på? Skal ikke mye til for den vekten. Vi hadde en tynn liten overmadrass i vugga, som kunne kokvaskes. Madrassen under var hard.

Som flere over sier så skal babyer ha harde madrasser ift krybbedød. Men hvis du synes den er i overkant hard kan en overmadrass være en løsning

De stellemattene vi har hatt har ikke vært myke heller, sånn tenkt i forhold til bsbymadrass.

Nå har ikke jeg hatt bedside så jeg vet ikke hvor hard den er. Men hva med å ha en tynn overmadrass på? Skal ikke mye til for den vekten. Vi hadde en tynn liten overmadrass i vugga, som kunne kokvaskes. Madrassen under var hard.

Hvor kjøpte dere overmadrass?

Når det kommer til krybbedød så forstår jeg virkelig føre var prinsippet, men jeg tviler sterkt på at det faktisk har en effekt. Da må isåfall sengen være veldig myk. Jo mer «formet» barnet ligger, jo mindre vil det ha behov for å snu på seg i løpet av natten.

I en søvnstudie med tempur madrasser ble det undersøkt hvor mye man snudde på seg i løpet av natten på en tempurmadrass kontra en vanlig fjærmadrass (på voksne folk da). På en vanlig madrass kunne man snu/justere seg opp til 50 ganger i løpet av natten, med en tempurmadrass bare 3 ganger. Så om madrassen former seg til kroppen er bedre enn at den bare er hard. Har man en for hard madrass har man lettere for å snu seg rundt på magen fordi det er en mer behagelig sovestilling.

Jeg har jo selvfølgelig ingen planer om å ta noen som helst sjanse på det uansett, for man kødder ikke med krybbedød, men jeg ser virkelig ikke logikken i det. Snur man seg med med hodet ned så må det en veldig myk madrass til for at man ikke skal kunne få puste, spesielt med en pocketfjærmadrass.

Når det kommer til krybbedød så forstår jeg virkelig føre var prinsippet, men jeg tviler sterkt på at det faktisk har en effekt. Da må isåfall sengen være veldig myk. Jo mer «formet» barnet ligger, jo mindre vil det ha behov for å snu på seg i løpet av natten.

I en søvnstudie med tempur madrasser ble det undersøkt hvor mye man snudde på seg i løpet av natten på en tempurmadrass kontra en vanlig fjærmadrass (på voksne folk da). På en vanlig madrass kunne man snu/justere seg opp til 50 ganger i løpet av natten, med en tempurmadrass bare 3 ganger. Så om madrassen former seg til kroppen er bedre enn at den bare er hard. Har man en for hard madrass har man lettere for å snu seg rundt på magen fordi det er en mer behagelig sovestilling.

Jeg har jo selvfølgelig ingen planer om å ta noen som helst sjanse på det uansett, for man kødder ikke med krybbedød, men jeg ser virkelig ikke logikken i det. Snur man seg med med hodet ned så må det en veldig myk madrass til for at man ikke skal kunne få puste, spesielt med en pocketfjærmadrass.

Tror den var kjøpt på barnas hus eller noe tilsvarende, men ungen den ble kjøpt til fyller 12 år neste måned så...

Anbefalingen er en fast madrass, ikke nødvendigvis hard.
En madrass som former seg for mye etter kroppen vil ikke være helt heldig for en liten baby om den kommer over på side eller mage og synker ned i madrassen. Er vel først og fremst et problem med godt brukte madrasser, altså er de ikke lenger faste.
Om du synes madrassen er for hard, ville jeg kjøpt en overmadrass til om det er mulig :) evt en litt tykkere madrass.
Du kan lese om det her
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/la-barnet-sove-på-en-fast-og-ren-madrass

Back
Topp