"Bedrevitere og forståsegpåere"

Isthabeth

Forumet er livet
Stadig tilbakevendende kommentarer når noen spør om råd, er at de som gir råd blir beskyldt for å være bedrevitere og forståsegpåere. 

Jeg har til en viss grad forstå at en føler seg angrepet, og vil forsvare seg når rådene en får kanskje strider litt med det en gjør/tenker, men, er det riktig å kalle alle rådgiverne bedrevitere av den grunn? Har dere tenkt tanken, at det er et mangfold inne her, og at mange sitter med utdanning og kompetanse som gjelder akkurat det temaet som omtales? Kanskje er det ikke en bedreviter og kverulant du sitter der og diskuterer med, kanskje er det en fagperson, som faktisk kan såpass om dette feltet at rådene er gode? 

Verdt å tenke på. 

Ha en fin dag. Takk for seg. 

Amen.

Jeg er i utgangspunktet helt enig. Så har det litt med hvordan man fremlegger det også. Om man gang på gang, innlegg på innlegg, kun er nedlatende og frekk så kan jeg forstå at man til slutt setter seg i forsvar. 

Labambie skrev:
Jeg er i utgangspunktet helt enig. Så har det litt med hvordan man fremlegger det også. Om man gang på gang, innlegg på innlegg, kun er nedlatende og frekk så kan jeg forstå at man til slutt setter seg i forsvar. 

Jeg synes ofte at det ikke er til slutt en setter seg i forsvar, men ganske med en gang. Så da er spørsmålet mitt, ønsker en støtte på det en driver med, eller ønsker en gode råd for å kunne oppnå endring?

Enig.

Det frister lite å forsøke å komme med råd når TS konsekvent avviser innspill og man får beskjed om å "ikke komme her og komme her". 

IsThaBeth skrev:

Labambie skrev:

Jeg synes ofte at det ikke er til slutt en setter seg i forsvar, men ganske med en gang. Så da er spørsmålet mitt, ønsker en støtte på det en driver med, eller ønsker en gode råd for å kunne oppnå endring?

Ofte er rådene som kommer gode. Men jeg reagerer litt på det samme som LaBambie på måten en formidler rådene på noen ganger. Det går ann å komme med råd og diskutere uten å være nedlatende/frekk. Jeg forstår at når rådene er i en nedlatende tone så  går en i forsvarsposisjon og klarer gjerne ikke ta inn rådene som kommer og nyttiggjøre seg dem.

Jo jeg er helt enig.
Dog reagerer jeg på når man får råd som skal funke for alle(tenker på min egen nylige tråd), og man får en garanti for at det fungerer, selv om man akuratt har fortalt at man har forsøkt det lenge uten at det har fungert. Føler da gjerne at det blir litt "stilt spørsmål" underliggende om min ærlighet, eller om jeg ikke forstår et kvekk. Ellers å bli kallt dullemor... for alle dullemødre får mer trassige barn. haha.. Visste ikke om jeg skulle le eller grine av den kommentaren. 
Og jeg tenker generellt.. om man ber om råd om STORE SAKER... som betyr mye, og noen kommer med "at det er bare å gjøre sånn og sånn" med en isi-pisi-holdning er det nok rimelig menneskelig å kanskje bli litt i forsvar. Ettersom veldig mange gjør nettopp det... så mye at denne tråden ble laget.. ;-)... så er nok det en rimelig vanlig reaksjon.

Så er enig. Mange har utdannelse og kan det de prater om, eller har god oppbacket erfaring :)). Men noen tar sin egen kunnskap for litt mer fasit enn hva sannheten er kanskje? :)

Nå vet jeg ikke hvilken kommentar du konkret sikter til, men ingen barn kan få for mye kjærlighet, men det er jo ikke direkte feil å si at barn som dulles med, i forstand mangler grenser på andre ting, gjerne blir litt utfordrende

Dani California skrev:
Alltid sett på det som en slags forsvarsmekanisme.

Sign. Her inne spør man gjerne for å få litt objektivt syn på problemstillinger man har, og da bør man kunne være åpen for det også :) Ellers er det jo poengløst.
Nå er det selvfølgelig sånn at fra 20 medlemmer kommer 12 ulike synspunkt, men det er nå sin sak.

TonjeJenta skrev:
Ellers å bli kallt dullemor... for alle dullemødre får mer trassige barn. haha.. Visste ikke om jeg skulle le eller grine av den kommentaren. 

Håper du lo, og ikke gråt. Men tror du virkelig ikke at det er noe i det?

FrkPedersen skrev:
Enig.

Det frister lite å forsøke å komme med råd når TS konsekvent avviser innspill og man får beskjed om å "ikke komme her og komme her". 

Det har jeg tenkt mange ganger. Jeg er en såkalt "fagperson", men dropper oftest å komme med råd. Jeg kjenner igjen andre "fagpersoner" på språket også.

jeg tenker at når man beskylder en rådgiver for å være bedreviter og forståsegpåer, så er det fordi rådgiveren kanskje har sagt noe som har truffet et ømt punkt... "spikeren på hodet" liksom...
da går man i forsvar da, naturlig nok.. dessverre..

skal ikke si at jeg ikke har gjort det selv, for det har jeg sikkert - men man legger iallefall godt merke til det her inne...

en annen ting er at hvis man utelater å svare på et innlegg ved bruk av smilefjes og koser og klissete klemmer, så oppfattes man ganske raskt som sur og grinete.. og forståsegpående og bedrevitende.. *blunkeblunkesmilefjes*

jeg svarer ofte kjapt på akkurat det HI spør om, men gidder ikke svi av tusen smilefjes for det.. om noen syns jeg er sur da, så javel da..

Dollface skrev:
jeg tenker at når man beskylder en rådgiver for å være bedreviter og forståsegpåer, så er det fordi rådgiveren kanskje har sagt noe som har truffet et ømt punkt... "spikeren på hodet" liksom...

skal ikke si at jeg ikke har gjort det selv, for det har jeg sikkert - men man legger iallefall godt merke til det her inne...

en annen ting er at hvis man utelater å svare på et innlegg ved bruk av smilefjes og koser og klissete klemmer, så oppfattes man ganske raskt som sur og grinete.. og forståsegpående og bedrevitende.. *blunkeblunkesmilefjes*

jeg svarer ofte kjapt på akkurat det HI spør om, men gidder ikke svi av tusen smilefjes for det.. om noen syns jeg er sur da, så javel da..

Enig i alt her.
Jeg begynte med smilefjes da jeg kom her inne... før den tid så var ord ord for meg.
Nå har jeg innsett at ord uten smilefjes er sinte ord :P
Såeh, jeg måtte tilpasse meg.

Dani California skrev:

Dollface skrev:

Enig i alt her.
Jeg begynte med smilefjes da jeg kom her inne... før den tid så var ord ord for meg.
Nå har jeg innsett at ord uten smilefjes er sinte ord :P
Såeh, jeg måtte tilpasse meg.

jeg er bare lat... det er komplisert å dra musa opp diiiit.. finne en smiley.. som forøvrig aldri passer og som er alt for stor... hva skjer med det liksom... og så ned igjen og trykke send..
da er det lettere å bare trykke send med en gang...
sånn liksom

Tja ;) Eg har sett tråder der eg forstår at personen kaller "rådgivaren" for bedrevitar pga måten ting blir lagt fram på.. sjølv om eg ikkje har sett at det blir sakt rett ut, så har eg sett det bli pakka inn i orda.

Men har også sett tråder der det blir spørt om råd, og eg etter å ha lese nokon innlegg får følelsen av at personen EIGENTLEG var ute etter trøsteord om at dei gjere ALT riktig, og stakkars søte TS :P

Virkelig riktig! Helt enig med deg! =) Litt ydmykhet skader ikke. 

Back
Topp