Bedøvelse under fødsel

Bkno5800772

Blir kjent med forumet
Jeg er i uke 36 og snart klar for fødsel:happy:

Er det noen av dere som har brukt pudenda blokade eller paracervical blokade ved fødsel?

Jeg ønsker ikke epidural men fikk en sprøyte oppi skjeden sist, men vet ikke hva det var. Men det lindret veldig hvertfall.

Ønsker å høre erfaringer :happy:

Jeg er i uke 36 og snart klar for fødsel:happy:

Er det noen av dere som har brukt pudenda blokade eller paracervical blokade ved fødsel?

Jeg ønsker ikke epidural men fikk en sprøyte oppi skjeden sist, men vet ikke hva det var. Men det lindret veldig hvertfall.

Ønsker å høre erfaringer :happy:

Har ikke erfaring selv da jeg brukte kun fødebasseng, men her er det som står om de to du nevnte fra nettdoktor.no:
pil.gif
Hva er pudendalblokade?
(Var nok denne du fikk)

Pudendalblokade er en lokalbedøvelse i skjeden som settes ved slutten av åpningstiden, rett før kvinnen skal begynne å presse barnet ut. Jordmor eller lege undersøker kvinnens skjede og setter så bedøvelsen - et stikk på hver side i skjeden - som bedøver pudendusnerven. Da får kvinnen god bedøvelse i skjeden, men den naturlige trykketrangen blir noe hemmet.

pil.gif
Hva er paracervical blokade?

Dette er en bedøvelse som legen setter direkte på livmorhalsen. Den gir god smertelindring, men er lite brukt rundt om i landet. Årsaken er at den er vanskelig å sette, og at vi dessuten har andre gode former for smertelindring. Gitt på riktig indikasjon, gir denne bedøvelsen god smertelindring. Den krever imidlertid at barnets hjerteaksjon overvåkes ekstra nøye.

Jeg fikk pudendal blokade fordi jeg hadde sykt trykketrang alt for tidlig. Hjalp på trykketrangen, men ikke smertene[emoji23]

Aldrig hørt talas om. Skulle ønska man fick sånn tilbud nær man eg vill eller kan ta epidural. Har fødd 3 barn med bara lystgass

Jeg fikk pudendal blokade fordi jeg hadde sykt trykketrang alt for tidlig. Hjalp på trykketrangen, men ikke smertene[emoji23]
Hjelper det på tidlig trykketrang? Jeg holdt på å klikke pga trykketrang da jordmor sa det var 7cm (hadde da hatt trykketrang en stund allerede). Hadde ikke sjans til å holde igjen så tre rier senere var hun ute [emoji28]

Hjelper det på tidlig trykketrang? Jeg holdt på å klikke pga trykketrang da jordmor sa det var 7cm (hadde da hatt trykketrang en stund allerede). Hadde ikke sjans til å holde igjen så tre rier senere var hun ute [emoji28]

Revnet du mye av den grunn?

Jeg fikk pudendalblokkade - hadde god erfaring med det. Jeg ba selv om å få det.

Jeg ba også selv om det, men følte jeg merket smertene veldig likevel. Vurderer å høre om det denne gangen også :happy:

Ja det var derfor jeg fikk det. Sa ifra om trykketrangen( trengte det ikke for de så det [emoji23]).

Back
Topp