Bcg vaksine

Turbojune

Forelsket i forumet
Min datter på 7 uker fikk Bcg vaksine når hun var bare noen dager gammel.Stikket har ikke sett stygt ut før nå,men nå begynner jeg å lure på om det er noe galt.Ser ut som en stor og vond betent kvise.Er dette normalt og hva kan jeg forvente meg?Har forandret seg mye på bare noen dager og begynner å lure på om hun kanskje må til legen.Hva burde jeg gjøre?På forhånd takk.Mvh June

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Min datter på 7 uker fikk Bcg vaksine når hun var bare noen dager gammel.Stikket har ikke sett stygt ut før nå,men nå begynner jeg å lure på om det er noe galt.Ser ut som en stor og vond betent kvise.Er dette normalt og hva kan jeg forvente meg?Har forandret seg mye på bare noen dager og begynner å lure på om hun kanskje må til legen.Hva burde jeg gjøre?På forhånd takk.Mvh June

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
Hei!
BCG-vaksine blir satt intrakutant,-dvs inn i hudlaget på barnets overarm/skulder. Etter tre- fire uker vil reaksjonen på vaksinen vise seg som en kvise. Noen gangner går det flere uker før denne reaksjonen kommer. I mange tilfeller faller det av e skorpe og "kvisen" kan tømme seg for væske/ puss. Dette kan pågå noen uker, før " såret" lukker seg og etterlater et arr. Dette er en helt normal reaksjon etter BCG-vaksinen. Dette såret eller kvisen som kommer, skal bare vaskes med vanlig vann og såpe og dersom det renner fra det, kan du legge over en tørr kompress for å beskytte klærne. Er du i tvil om rekasjonen, kan du kontakte helsestasjonen. Hilsen Elin

Back
Topp