Barseltiden på Ullevall

Banana84

Forelsket i forumet
Aprillykke 2016
Fødselen nærmer seg med stormskritt og det er kun 54 dager igjen til termin. Normalt sett tenker jeg at 54 dager er leeeenge, men akkurat nå føles det ut som kun et par dager - og panikken begynner å bre seg. Og jeg begynner å innse at det livet jeg en gang kjente så godt går mot slutten, og det åpnes en ny dør til det ukjente og skumle. Trøsta blir vel at siden flere millioner kvinner har klart dette før meg, så må vel lille meg også klare detta.

Likevel har jeg begynt å lese meg litt opp på hva jeg kan forvente de første dagene mens vi er på Ullevall. Og her kommer det klart frem at kun mor og far + evt søsken får komme på besøk på barsel - fair enough - MEN, det står at det er er siesta mellom 13-16 og intet besøk i disse timene. Så nå kom panikken igjen og jeg tenker umiddelbart at dettte kan da umulig gjelde far?? Han skal være med på selve fødselen, som gudene må vite blir når på døgnet, men han blir vel ikke kasta ut i disse timene?
Nå har jeg også fått med meg at etter 2-3 timer fra fødsel vil man normalt bli flytta over til hotellet, så jeg tenker her på de som kommer innenfor disse timene eller må bli på barsel lenger.

Samtidig lurer jeg også på om det er noen spesielle visittider på hotellet?

:smiley-bounce016

Siesta gjelder ikke under fødselen så far blir nok ikke kasta ut om fødselen er i gang i de tider Og da er dere jo på fødeavdelinga ikke på barsel som regel

Ja det er klart, blir litt vanskelig å sette fødselen på pause :p Men tenker i tiden etter fødselen, når vi er på barsel før vi flyttes over til hotellet. I hovedsak er det kun 2-3 timer vi får være der, men skulle det skje noe får vi jo vært lenger. Og det er da i disse timene jeg undrer meg litt om far blir kasta ut :)

Er vel viss du må ligge på barselavdelingen av en eller annen grunn, og ikke på hotellet? Er nok viss du deler rom med noen, og far må reise frem og tilbake

Så lenge dere er på føden får far være sammen med dere. Det er føden man er på i 2-3 timer etter fødsel, i tilfelle styrtblødning. Når man blir flyttet over på hotellet så kan far være sammen med deg hele tiden. Blir du liggende på barsel (som etter ks) må han forholde seg til besøkstidene. ;)

Så lenge dere er på føden får far være sammen med dere. Det er føden man er på i 2-3 timer etter fødsel, i tilfelle styrtblødning. Når man blir flyttet over på hotellet så kan far være sammen med deg hele tiden. Blir du liggende på barsel (som etter ks) må han forholde seg til besøkstidene. ;)

Aha, det forklarte en god del. Tusen takk :D :D

Du kan fint ha besøk i resepsjonsområdet til hotellet når du ligger på barsel, men det er ikke veldig mye plass til besøkende på barselsavdelingen.
Så lenge alt er fint med deg og babyen blir dere flyttet til hotellet ganske raskt, hvor far kan overnatte med dere til dere kan dra hjem. Det er også bedre mat på hotellet, som er gratis for deg (far må betale).
Jeg var på barsel i 2 dager med førstemann pga egen kropp; jeg fikk infeksjon pga tidlig vannavgang og ble sydd ganske mye etter fødsel. Jeg gråt nesten av glede da jeg fikk beskjeden om å flytte til hotellet; hun jeg delte rom med var veldig høylytt og jeg slet med å sove pga lyder. Men det var veldig travelt der den helgen.
Generelt veldig fornøyd med sykehusoppholdet :)

Jeg var heldig og fikk enerom etter ks, og far trengte ikke å forholde seg til siesta:) Fikk ikke hotell da, men med nr 2 ble vi sendt av gårde rimelig raskt etter fødsel (sikkert noen timer da), og hotellet var mye roligere å være for oss alle - og heldigvis uten siesta! :)

Jeg var heldig og fikk enerom etter ks, og far trengte ikke å forholde seg til siesta:) Fikk ikke hotell da, men med nr 2 ble vi sendt av gårde rimelig raskt etter fødsel (sikkert noen timer da), og hotellet var mye roligere å være for oss alle - og heldigvis uten siesta! :)
Snakk om flaks da :) Ikke så veldig appellerende å skulle dele rom med fremmede når man er mørbanka etter fødsel. ;)
Jeg var kun på barselhotell, syntes det var helt supert iallfall :)

Snakk om flaks da :) Ikke så veldig appellerende å skulle dele rom med fremmede når man er mørbanka etter fødsel. ;)
Jeg var kun på barselhotell, syntes det var helt supert iallfall :)
Visste ikke at jeg hadde flaks før jeg tuslet bort til svigerinna som hadde fått tvillinger og lå rett bortenfor - på 4 mannsrom!
Barselhotellet likte jeg veldig godt og satser på normal fødsel og rett dit nå også:)

Skal også føde på Ullevål og satser på barselhotellet. Virker så mye bedre å ha mannen der sammen med meg. Men hvordan er oppfølgingen der ellers? Som førstegangsfødende vil jeg jo sikkert ha en del spørsmål... Får man hjelp med amming og stell osv?

Skal også føde på Ullevål og satser på barselhotellet. Virker så mye bedre å ha mannen der sammen med meg. Men hvordan er oppfølgingen der ellers? Som førstegangsfødende vil jeg jo sikkert ha en del spørsmål... Får man hjelp med amming og stell osv?

Jeg snakket litt med jordmora mi om dette her, for jeg synes jo det er litt skummelt å bare bli kastet av gårde på hotellet som en eller annen fabrikert ting så kjapt etter fødselen.
Det hun sier da er at dere er mye mer selvstendig der, det er ikke noen snor å ringe i om en trenger hjelp men en fysisk telefon. Videre forteller hun at terskelen for å ta opp denne telefonen er mye større enn å dra i snoren, og det at det faktisk ikke utføres noen form for "runder" av fagpersoner på hotellet, er det mange som opplever at en ikke får den oppfølginga en trenger og blir litt "glemt". SÅ hun insisterer og maser veldid på at den telefonen er til for å brukes uten skam.
Maten skal visst være mye bedre der, og en kan gå ned i kantina og spise eller hente seg mat opp på rommet.

Jeg tanker at på en måte er det jo litt befriende at en slipper de masende jordmødrende og legene tuselende inn på rommet i tide og utide, men jeg kjenner samtidig på det å bli overlatt til oss selv så kjapt :S

Man får absolutt hjelp med amming og stell. Men det kan i hektiske perioder ta litt tid før de kommer til deg. Er det krise kommer de selvfølgelig, men vi opplevde litt ventetid (var der i 4 dager da).
De hadde for tre år siden et tilbud om prat med sykepleier i fellesskap, som gikk blant annet på dette med stell og amming, og jeg tror det er åpent for å stille andre spørsmål samtidig.
Men hvis du er veldig usikker kan du jo spørre jordmor om det finnes omvisning du kan være med på, da får dere sett litt og kan stille spørsmål underveis.
Jeg syntes det var veldig deilig å kunne lukke døren og være kun oss tre, det kan bli litt mye mennesker og mas etterhvert.

Jeg snakket litt med jordmora mi om dette her, for jeg synes jo det er litt skummelt å bare bli kastet av gårde på hotellet som en eller annen fabrikert ting så kjapt etter fødselen.
Det hun sier da er at dere er mye mer selvstendig der, det er ikke noen snor å ringe i om en trenger hjelp men en fysisk telefon. Videre forteller hun at terskelen for å ta opp denne telefonen er mye større enn å dra i snoren, og det at det faktisk ikke utføres noen form for "runder" av fagpersoner på hotellet, er det mange som opplever at en ikke får den oppfølginga en trenger og blir litt "glemt". SÅ hun insisterer og maser veldid på at den telefonen er til for å brukes uten skam.
Maten skal visst være mye bedre der, og en kan gå ned i kantina og spise eller hente seg mat opp på rommet.

Jeg tanker at på en måte er det jo litt befriende at en slipper de masende jordmødrende og legene tuselende inn på rommet i tide og utide, men jeg kjenner samtidig på det å bli overlatt til oss selv så kjapt :S
Jeg sniker litt her, men jeg fødte på ullevål i januar. Det er god oppfølging på hotellet hvis du ønsker det. Men du må be om det selv ved å ytre ønske om ammehjelp for eksempel. De er ikke påtrengende, men de er der for deg. Du kan bare fortelle de som jobber det hva du ønsker hjelp til, så hjelper de deg med det du ønsker. Det er både snor å dra i og tlf å ringe med. Jeg brukte begge deler. De er kjempesøte de som jobber på hotellet på Ullevål, så jeg håper du kommer til å føle deg ivaretatt.

Ta forresten med deg stellekluter til babyen din. Det de har som stelleklut til babyen er fryktelig hardt og stivt. Alt annet har de der, men det stellepapiret bør de seriøst bytte ut ;)

Fikk også enerom etter KS med egen seng til far. Dette var på Bærum da. De sa de etterstreber det der hvor mulig!

Jeg sniker litt her, men jeg fødte på ullevål i januar. Det er god oppfølging på hotellet hvis du ønsker det. Men du må be om det selv ved å ytre ønske om ammehjelp for eksempel. De er ikke påtrengende, men de er der for deg. Du kan bare fortelle de som jobber det hva du ønsker hjelp til, så hjelper de deg med det du ønsker. Det er både snor å dra i og tlf å ringe med. Jeg brukte begge deler. De er kjempesøte de som jobber på hotellet på Ullevål, så jeg håper du kommer til å føle deg ivaretatt.

Ta forresten med deg stellekluter til babyen din. Det de har som stelleklut til babyen er fryktelig hardt og stivt. Alt annet har de der, men det stellepapiret bør de seriøst bytte ut ;)

Så fantastisk, dette høres bedre ut enn hva jeg først trodde! Takk for tipset, stellekluter er notert på lista - vel og merke sammen med Lambi, erfaringsmessig er ikke dopapiret på sykehus de mykeste :p

Takk for tips! :)

Back
Topp