Barseltid med tette barn - noen tips?

Morellskatten

Gift med forumet
Februarlykke 2015
Septemberhjertene 2018
Her er storesøster 12-13 mdn når lillesøster kommer... emoticon  Er det noen som har gode tips til hvordan man takler barseltiden med en nyfødt samtidig som man prøver å beholde "hverdagen" for en liten storesøster/storebror?
Ser for meg at vi kommer inn i det etterhvert, og etter 3-4 mnd har vi sikkert greie rutiner på alt - men er fryktelig redd for at det blir fullstendig kaotisk de første par månedene... emoticon
Vil helst at det skal bli så skånsomt som mulig for storesøster dette her...

Hun går forresten i barnehagen 3 dager i uken, og trives veldig godt der - heldigvis emoticon

Skal pappaen være hjemme litt etter fødsel? Her har pappaen vært hjemme ca 3 uker alle gangene og det har hjulpet veldig godt på å beholde noe av normaliteten. Er du heldig så får du en sånn unge som mig som bare sover og sover på dagtid, og da blir det jo en veldig gradvis overgang. Ammingen har gjorde vi til kosestund der storesøster  fikk sitte sammen med oss hvis hun ville, eller at hun har lekt med pedagogisk riktige leker (les: iPhone) i sofaen. For min del er det nesten lettere å ha to unger hjemme (storesøster går ikke i barnehage enda) enn når det bare var største, man får mer flyt i hverdagen og det blir ikke så stillesittende. Jeg er veldig spent på hvordan det blir når jeg får tre stk å hanskes med, men det går nok bare kjempefint :) 

Jeg tenkte også masse på hvordan det skulle gå på forhånd, men må si jeg er veldig positivt overrasket, det har gått kjempefint :) 

Hadde akkurat samme aldersforskjellen her.
Minstemann sover jo en deeeel da, så det er ikke noe problem egentlig.
Men jeg må si det var stressende og slitsomt ja.

Desverre ingen tips for synes aldri det var stress den første tiden når yngste var baby. Var bare en til å kle på og fore... :) Satt litt på spissen!!

Har 15 mnd mellom og hadde begge hjemme til yngste var 1,5 år.

Takker for gode tips (iphone til storesøster skal anskaffes umiddelbart, så hun får lært seg litt med den før lillesøster kommer)

Pappaen blir nok ikke hjemme så mye mer enn de to ukene, for han har nettopp hatt 8 mnd foreldrepermisjon (9 når lillesøster kommer), og jobben er ikke SÅ fryktelig begeistret for det, så de ikke har lyst til å gi ham de to første ukene betalt engang denne gangen... emoticon  Ikke sånn fryktelig pappavennlig/familievennlig arbeidsplass nei...

Noe av det jeg tenker kan bli ekstra vanskelig er å ha to stk som ikke går... Nå flytter jo storesøster seg rundt langs møbler og slikt, men det er jo ikke nødvendigvis et tegn på at hun kommer til å slippe seg og springe iløpet av en mnd... HELDIGVIS har vi ergobabysele, så der blir nok lillesøster hengende mye hvis vi slipper hofteputen på henne!

Morellskatten skrev:
Takker for gode tips (iphone til storesøster skal anskaffes umiddelbart, så hun får lært seg litt med den før lillesøster kommer)

Pappaen blir nok ikke hjemme så mye mer enn de to ukene, for han har nettopp hatt 8 mnd foreldrepermisjon (9 når lillesøster kommer), og jobben er ikke SÅ fryktelig begeistret for det, så de ikke har lyst til å gi ham de to første ukene betalt engang denne gangen... emoticon  Ikke sånn fryktelig pappavennlig/familievennlig arbeidsplass nei...

Noe av det jeg tenker kan bli ekstra vanskelig er å ha to stk som ikke går... Nå flytter jo storesøster seg rundt langs møbler og slikt, men det er jo ikke nødvendigvis et tegn på at hun kommer til å slippe seg og springe iløpet av en mnd... HELDIGVIS har vi ergobabysele, så der blir nok lillesøster hengende mye hvis vi slipper hofteputen på henne!

Mulig jeg er rar, men jeg syntes alt var mye enklere da de ikke gikk:P
Her begynte begge å gå da de var ca 10 mnder... synes det var et slit jeg

Men hvor mange armer har du?? For jeg har bare to - og lurer på hvordan jeg skal klare å bære en nyfødt samtidig som jeg bærer en ettåring som er en åmelarve med makk i rompen

Her blir det ett og et halvt år imellom barna, men jeg ser også for meg at det blir et slit om ikke storesøster går før lillesøster kommer..
Funderer på hvordan jeg skal klare det til vintern når storesøster skal i barnehagen og jeg må bære lillesøster i bilstolen. Kanskje akebrett blir tingen? Så kan storesøster sitte i det fra bilen/parkeringa og bort til døra :P

Dramadama skrev:
Her blir det ett og et halvt år imellom barna, men jeg ser også for meg at det blir et slit om ikke storesøster går før lillesøster kommer..
Funderer på hvordan jeg skal klare det til vintern når storesøster skal i barnehagen og jeg må bære lillesøster i bilstolen. Kanskje akebrett blir tingen? Så kan storesøster sitte i det fra bilen/parkeringa og bort til døra :P

F.eks sånne ting ja - men her måtte jeg isåfall surret henne fast i akebrettet først Men akebrett var VIRKELIG ingen dårlig idé! (utenom at det regner mer enn det snør her i Bergen... )

Morellskatten skrev:

Dramadama skrev:

F.eks sånne ting ja - men her måtte jeg isåfall surret henne fast i akebrettet først Men akebrett var VIRKELIG ingen dårlig idé! (utenom at det regner mer enn det snør her i Bergen... )

Hehe. Tviler på at min ville klart å sitte rolig uten å dette ut heller :P
Håper noen har noen lure tips ihvertfall!

det kommer helt ann på ungene tror jeg.
jeg har bare en - og han var veldig krevende som baby. men som ettåring var han veldig lett å ha med å gjøre. så det hadde vært lett å ha han som storebror men ikke som lillebror.

du må nok bare se hvilke behov begge barna har og prioritere så godt som mulig. storesøster kommer nok til å utvikle seg mye i løpet av 2-3mnd nå!!!

fettern min og kona fikk en prematur da førstemann var nesten 14 mnd... det var nok hektisk og kaotisk en stund, men det er bare å ta en dag av gangen og kose seg alle sammen...
hun brukte forresten bæresjal til minstetuppa og har god kustus på 1åringen så det virker iallefall som det går veldig greit :D

Back
Topp