Barseltid - Link til Dagsavisen

MammaMassør

Glad i forumet
Dere som har født før, hvor lenge lå dere på barsel?

Vi var på barsel i 5 dager pga gulsott. Dette hadde ikke blitt oppdaget om vi reiste hjem etter noen timer. Her vi bor kommer ikke helsesøster hjem til de som bor utenfor «sentrum». Og vi bor flere mil unna. Så jeg er sjeleglad for at vi fikk bli litt ekstra med tanke på både amming og at hun fikk ligge i lys-seng.

Har dere noen tanker om hva dere ønsker denne gangen? Hva med dere førstegangs?

https://www.dagsavisen.no/innenriks...ter-alvorlig-sykdom-og-spedbarnsdod-1.1103406

Lå selv i fem dager, men det var pga min helsetilstand. Den nyfødte var frisk og fin og 4400g.

Jeg hadde en traumatisk fødsel. I gangsettelse, 19 timer med rier før det endte i keisersnitt. Mistet veldig mye blod og ble tungt medisinert. Tok noen døgn før jeg kom til hektene.

Med første lå vi i 6 dager, men det var etter hasteKS og dårlig form på både meg og barnet. Andre gang reiste jeg hjem etter to dager etter eget valg, men burde nok ha blitt en dag og to til. Denne gang håper jeg alt går fint, og at vi kan reise hjem etter en-to dager :)

Jeg er førstegangs! Har ikke tenkt så mye på det enda, tar det som det kommer :) Men tror neppe jeg kommer til å «mase» meg hjem, tenker det er greit å være der den tiden jeg får lov til! Alt er jo nytt, så ønsker gjerne å få hjelp til stell, amming osv :)

Jeg er førstegangs og håper jeg ikke blir "kastet ut"før jeg føler meg klar!

Vet ikke hvor jeg skal føde enda, men blir nok på et av sykehusa i Oslo.

Lå i 2,5 døgn sist pga risikofødsel og lite barn. Da maste jeg meg til å reise hjem da vi uansett klarte oss helt selv og ammingen var kommet godt i gang :) Var inne for veiing dagen etter, og helsesøster var på besøk hos oss 6 dager etter fødsel. Er glad vi fikk være på barsel en stund, spesielt siden det var første barn :)

Er førstegangs, så aner ikke jeg. Men håper jeg ihvertfall føler meg «trygg» når vi skal hjem :)

Jeg var på sykehuset i 2 dager etter fødsel. Det er standard her.

Fikk ikke veldig mye ut av det. Det var to dager nesten uten søvn, fordi guttungen var sulten og bare gråt. Ammingen som jeg trodde var en enkel greie, var ikke det. Og først da vi var pakket og klare for å dra hjem tok de en rutine vektkontroll og oppdaget at guttungen hadde gått ned masse i vekt. Da fikk han morsmelkserstatning, og sovnet endelig som en stein etterpå.

Jeg var altså skuffet over oppfølgingen og hjelpen vi fikk. Da jeg ville ha hjelp med den gråtende gutten min, var det ei som svarte meg "Herre Gud, du ser vel at han har vondt i magen." Så viste hun meg hvordan jeg skulle stryke han på ryggen. Nei, tenkte jeg og følte meg som en elendig mor. Men vi fikk jo til slutt bevist at han ikke hadde vondt i magen, men var sulten. Fikk også beskjed om å amme han så lenge han ville ha mat, i mens andre kjeftet og sa, " Nei han må ha faste måltider". Det var ikke til å bli klok på. Brystvortene sprakk opp og begynte å blø fordi jeg ammet så mye, men guttungen fikk ikke i seg nok mat. Traff ei herlig dame da, som tok ansvar for han den andre natta i 4 timer og hun sa at jeg måtte sove. Hadde vært for det meste våken i 2,5 døgn før han kom og i 1,5 døgn etter fødselen. (Jeg var i ferd med å miste "fotfeste").
Neste gang vil jeg komme til å be om mer hjelp, spesielt hvis babyen bare gråter. Må jo ha litt søvn for å få i gang melka og for å ikke bli psykisk syk. Jeg skulle ønske jeg hadde stilt flere spørsmål og konfrontert de da jeg fikk motstridende råd. Mye av årsaken til dårlig opplevelse handlet også om at jeg heller ikke ba om noe. Det var egentlig bare ei jeg ikke likte og ei jeg elsket. Resten var ok. Om formen tillater det, drar jeg nok hjem litt tidligere neste gang.

Beklager langt innlegg og litt rotete og off topic, men håper noen kan ta med seg noen råd fra innlegget.

Eldste ble født torsdag kveld og vi reiste hjem mandag. Fikk tilbud om en dag til siden jeg var alene, men da var jeg forsynt av smekkfull barsel...
Nummer to kom på ettermiddagen og vi dro hjem før lunsj dagen etter. Kjeda meg og ville hjem :)

Sleit med amminga med nr 2, men fikk god hjelp på ammepoliklinikken. Hadde ikke så lang vei til sykehuset så det gikk greit å dra dit.
Helsesøster hadde i forkant sagt at jeg burde ringe dem når vi kom hjem for å få raskt besøk, fordi beskjed fra sykehuset til helsestasjon tok veldig lang tid - så det gjorde vi og hun kom noen dager senere :)

Syns at man skal få bli til man har funnet ut av det med ammingen. Det er kompliserte greier og man trenger ofte hjelp. I tillegg har man kanskje hatt et tungt svangerskap og en vanskelig fødsel - så blir man bare shippa av gårde som en annen nisse, og det er ikke en god start på mammalivet.
Når det er sagt - man MÅ be om hjelp. De som jobber på barsel er bare mennesker de også, og om man ikke sier annet enn at det går bra, så er det vanskelig å skjønne at det kanskje ikke er det allikevel.
De er der for å hjelpe :)

Last edited:
Ble lagt inn natt til fredag og kom hjem på torsdag. Baby kom lørdag kveld. Så lå vel på barsel 5 dager. Pga min form (mistet mye blod), men også fordi lille lå å dippet under grensen for lysbehandling.

Back
Topp